Díky vítězství v roce 2007 a 2009 Sébastien Loeb, Daniel Elena a Citroën C4 WRC jsou na Rally Portugalsko dosud neporažení. Jsou také žhavými kandidáty na portugalský hattrick, který by jim pomohl upevnit vedení v soutěži pilotů mistrovství světa WRC. V průběžném pořadí Poháru konstruktérů má Citroën Total World Rally Team pětibodový náskok před největšími soupeři. Pro udržení tohoto postavení před letní přestávkou seriálu proto bude Citroën potřebovat co nejlepší výsledek druhé posádky Dani Sordo a Marc Marti.
Loeb: Lidé rally milujíRally Portugalsko byla pevnou součástí mistrovství světa až do roku 2001. Zpátky se do programu světového šampionátu vrátila před čtyřmi lety. Současná rally je situovaná do Algarve a dostává se jí obrovské popularity typické pro jihoevropské podniky. „Máme rádi nadšení diváků," říká Sébastien Loeb. „Oblast je velmi příjemná, bývá obvykle krásně a vy cítíte, jak lidé rally sport milují. Co víc si můžeme přát?"Šestinásobný mistr světa Sébastien Loeb stihl Portugalsko vyhrát dvakrát při dvou startech a jeho cíl je jasný i tentokrát: Vyhrát i poosmapadesáté v kariéře. „Mám rád tuhle rally, ale všechno není tak snadné," vysvětluje Séb. „Od začátku sezony bylo na rychlostních zkouškách každé rally hodně hřebenovek, s nerovnostmi, které brání dokonale přečíst trať. Portugalsko bude jiné. I tak ale bude tato rally jednou z nejobtížnějších. Je to takový mix všeho, co mohou šotolinové povrchy nabídnout, od rychlých úseků až po pomalejší točivé pasáže."Šest kandidátů na vítězstvíDíky jeho třem vítězstvím a dvěma umístěním na stupních vítězů v dosavadních pěti podnicích má Loeb pohodlný náskok na čele mistrovství světa. I když na poslední rally na Novém Zélandu zaznamenal dosud nejhorší výsledek sezony (3.), odvezl si z cesty k protinožcům pozitivní závěry. „Do Aucklandu jsme přijížděli se čtyřicetibodovým náskokem na Pettera Solberga a domů jsme se vrátili s šestatřiceti body na Jari - Matti Latvalu. Jen čtyři ztracené body právě z této rally, to není špatný výsledek našeho snažení. V této sezoně je zatím šest kandidátů na vítězství v dalších startech. Dojet mezi nejlepšími by se nám samozřejmě hodilo i nyní, takže zatím žádný prostor pro odpočinek."Sordó jako domaPro Daniho Sorda bude Rally Portugalsko další "domácí" soutěží. „Vedle Mexika a Španělska je tohle další rally pro mě. Víc než kde jinde nám diváci fandí, když bojujeme v barvách Iberského poloostrova. Ale to nijak nemohlo ovlivnit naší přípravu na tuto soutěž. Je mi jasné, že Citroën počítá s co největším počtem bodů pro hodnocení Poháru konstruktérů. Jako obvykle odstartuji s tím, že chci dojet na pódium. Zatím jsem tu dojel dvakrát třetí při mých dvou startech. Byl bych rád, kdyby to samé vyšlo i letos."Na Rally Portugalsko ponesou vozy C4 WRC týmu Citroën Total WRT barvy dopravně bezpečnostní kampaně - Udělej silnice bezpečnější - se kterou přišla FIA za podpory Citroën Racing a jeho pilotů.
Rally Portugalsko ve faktech(kolo 6/13)Povrch: šotolinaKde: VilamouraProgram - Shakedown: čtvrtek 27. května 8 – 12 hod. ve Vale de Judeu na trati 5,03 km dlouhé, situované 12,76 km od servisního parku.Start: čtvrtek 27. května na Estadio Algarve v 19.35 hod.Trať: celkem 1223,07 km, z toho 355,32 km měřených v 18 RZ.1.etapa – čtvrtek 27. května a pátek 28. května: celkem 463,53 km, z toho 130,61 km měřených v 7 RZ. Start: čtvrtek 27. května ve 20.25 – RZ 1: SSS Estadio Algarve 1’ (2,03 km) – Cíl ve 20.40 – Start: pátek 28. května 8.10 – Servis A (8.10 / 15 min) – RZ 2: ‘Santa Clara 1’ (22,72 km) – RZ 3: ‘Ourique 1’ (20,21 km) – RZ 4 : ‘Silves 1’ (21,36 km) – Servis B (12.35 / 30 min) – RZ 5 : ‘Santa Clara 2’ (22,72 km) – RZ 6 : ‘Ourique 2’ (20,21 km) – RZ 7 : ‘Silves 2’ (21,36 km) – Servis C (17.00 / 45 min) – Cíl kolem 21.00. 2.etapa - sobota 29. května: 435,24 km, z toho 135,10 km měřených v 6 RZ. Start: 8.10 – Servis D (8.10 / 15 min) – RZ 8 : ‘Almodovar 1’ (26,20 km) – RZ 9: ‘Vascao 1’ (25,23 km) – RZ 10 : ‘S. Bras de Alportel 1’ (16,12 km) – Servis E (12.35 / 30 min) – RZ 11 : ‘Almodovar 2’ (14,07 km) – RZ 12 : ‘Vascao 2’ (25,23 km) – RZ 13 : ‘S. Bras de Alportel 2’ (16,12 km) – Asistence F (17.00 / 45 min) – Cíl kolem 21.00. 3. etapa – neděle 30. května: 324,30 km, z toho 89,61 km měřených v 5 RZ. Start: 6.20 – Servis G (6.20 / 15 min) – RZ 14: ‘Felizes 1’ (21,28 km) – RZ 15: ‘Loulé 1’ (22,51 km) – Servis H (9.35 / 30 min) – RZ 16: ‘Felizes 2’ (21,28 km) – RZ 17 : ‘Loulé 2’ (22,51 km) – Servis I (12.53 / 10 min) – RZ 18 : ‘Stadio Algarve 2’ (2,03 km) – Cíl v 14.05. Pódium: neděle 30. května v 14.45.
Posádky Citroën před Rally Portugalsko:Sébastien Loeb a Daniel Elena: WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)WRC startů: 129 WRC vítězství: 57 WRC titulů: 6 (2004 až 2009)
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?