Díky vítězství v roce 2007 a 2009 Sébastien Loeb, Daniel Elena a Citroën C4 WRC jsou na Rally Portugalsko dosud neporažení. Jsou také žhavými kandidáty na portugalský hattrick, který by jim pomohl upevnit vedení v soutěži pilotů mistrovství světa WRC. V průběžném pořadí Poháru konstruktérů má Citroën Total World Rally Team pětibodový náskok před největšími soupeři. Pro udržení tohoto postavení před letní přestávkou seriálu proto bude Citroën potřebovat co nejlepší výsledek druhé posádky Dani Sordo a Marc Marti.
Loeb: Lidé rally milujíRally Portugalsko byla pevnou součástí mistrovství světa až do roku 2001. Zpátky se do programu světového šampionátu vrátila před čtyřmi lety. Současná rally je situovaná do Algarve a dostává se jí obrovské popularity typické pro jihoevropské podniky. „Máme rádi nadšení diváků," říká Sébastien Loeb. „Oblast je velmi příjemná, bývá obvykle krásně a vy cítíte, jak lidé rally sport milují. Co víc si můžeme přát?"Šestinásobný mistr světa Sébastien Loeb stihl Portugalsko vyhrát dvakrát při dvou startech a jeho cíl je jasný i tentokrát: Vyhrát i poosmapadesáté v kariéře. „Mám rád tuhle rally, ale všechno není tak snadné," vysvětluje Séb. „Od začátku sezony bylo na rychlostních zkouškách každé rally hodně hřebenovek, s nerovnostmi, které brání dokonale přečíst trať. Portugalsko bude jiné. I tak ale bude tato rally jednou z nejobtížnějších. Je to takový mix všeho, co mohou šotolinové povrchy nabídnout, od rychlých úseků až po pomalejší točivé pasáže."Šest kandidátů na vítězstvíDíky jeho třem vítězstvím a dvěma umístěním na stupních vítězů v dosavadních pěti podnicích má Loeb pohodlný náskok na čele mistrovství světa. I když na poslední rally na Novém Zélandu zaznamenal dosud nejhorší výsledek sezony (3.), odvezl si z cesty k protinožcům pozitivní závěry. „Do Aucklandu jsme přijížděli se čtyřicetibodovým náskokem na Pettera Solberga a domů jsme se vrátili s šestatřiceti body na Jari - Matti Latvalu. Jen čtyři ztracené body právě z této rally, to není špatný výsledek našeho snažení. V této sezoně je zatím šest kandidátů na vítězství v dalších startech. Dojet mezi nejlepšími by se nám samozřejmě hodilo i nyní, takže zatím žádný prostor pro odpočinek."Sordó jako domaPro Daniho Sorda bude Rally Portugalsko další "domácí" soutěží. „Vedle Mexika a Španělska je tohle další rally pro mě. Víc než kde jinde nám diváci fandí, když bojujeme v barvách Iberského poloostrova. Ale to nijak nemohlo ovlivnit naší přípravu na tuto soutěž. Je mi jasné, že Citroën počítá s co největším počtem bodů pro hodnocení Poháru konstruktérů. Jako obvykle odstartuji s tím, že chci dojet na pódium. Zatím jsem tu dojel dvakrát třetí při mých dvou startech. Byl bych rád, kdyby to samé vyšlo i letos."Na Rally Portugalsko ponesou vozy C4 WRC týmu Citroën Total WRT barvy dopravně bezpečnostní kampaně - Udělej silnice bezpečnější - se kterou přišla FIA za podpory Citroën Racing a jeho pilotů.
Rally Portugalsko ve faktech(kolo 6/13)Povrch: šotolinaKde: VilamouraProgram - Shakedown: čtvrtek 27. května 8 – 12 hod. ve Vale de Judeu na trati 5,03 km dlouhé, situované 12,76 km od servisního parku.Start: čtvrtek 27. května na Estadio Algarve v 19.35 hod.Trať: celkem 1223,07 km, z toho 355,32 km měřených v 18 RZ.1.etapa – čtvrtek 27. května a pátek 28. května: celkem 463,53 km, z toho 130,61 km měřených v 7 RZ. Start: čtvrtek 27. května ve 20.25 – RZ 1: SSS Estadio Algarve 1’ (2,03 km) – Cíl ve 20.40 – Start: pátek 28. května 8.10 – Servis A (8.10 / 15 min) – RZ 2: ‘Santa Clara 1’ (22,72 km) – RZ 3: ‘Ourique 1’ (20,21 km) – RZ 4 : ‘Silves 1’ (21,36 km) – Servis B (12.35 / 30 min) – RZ 5 : ‘Santa Clara 2’ (22,72 km) – RZ 6 : ‘Ourique 2’ (20,21 km) – RZ 7 : ‘Silves 2’ (21,36 km) – Servis C (17.00 / 45 min) – Cíl kolem 21.00. 2.etapa - sobota 29. května: 435,24 km, z toho 135,10 km měřených v 6 RZ. Start: 8.10 – Servis D (8.10 / 15 min) – RZ 8 : ‘Almodovar 1’ (26,20 km) – RZ 9: ‘Vascao 1’ (25,23 km) – RZ 10 : ‘S. Bras de Alportel 1’ (16,12 km) – Servis E (12.35 / 30 min) – RZ 11 : ‘Almodovar 2’ (14,07 km) – RZ 12 : ‘Vascao 2’ (25,23 km) – RZ 13 : ‘S. Bras de Alportel 2’ (16,12 km) – Asistence F (17.00 / 45 min) – Cíl kolem 21.00. 3. etapa – neděle 30. května: 324,30 km, z toho 89,61 km měřených v 5 RZ. Start: 6.20 – Servis G (6.20 / 15 min) – RZ 14: ‘Felizes 1’ (21,28 km) – RZ 15: ‘Loulé 1’ (22,51 km) – Servis H (9.35 / 30 min) – RZ 16: ‘Felizes 2’ (21,28 km) – RZ 17 : ‘Loulé 2’ (22,51 km) – Servis I (12.53 / 10 min) – RZ 18 : ‘Stadio Algarve 2’ (2,03 km) – Cíl v 14.05. Pódium: neděle 30. května v 14.45.
Posádky Citroën před Rally Portugalsko:Sébastien Loeb a Daniel Elena: WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)WRC startů: 129 WRC vítězství: 57 WRC titulů: 6 (2004 až 2009)
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.