Thierry Neuville začne jeho letošní program v rámci IRC na Rally Islas Canarias, která startuje již 29. dubna. Jezdec v rozhovoru hovoří o jeho kariéře, o jeho cílech pro sezonu a dalším.
Kdy jste jel Vaší první rally?Byla to East Belgian Rally v roce 2008. Tehdy jsem jel s Fordem Fiesta. V Belgii jsem tehdy vyhrál soutěž pořádanou Fordem a mohl jsem tak rok jezdit zcela zdarma.Jak se Vám dařilo?Na konci roku jsme byli celkově třetí. Na všech soutěžích jsme byli dostatečně rychlí, ale měli jsme nějaké problémy s autem, takže jsem nakonec šampiónem nebyl. Naší rychlosti si však všimla Belgická federace a pomohla nám pro rok 2009, to jsme jezdili s Citroënem. Tehdy jsme vyhráli Citroën Racing Trophy Belux. Odjeli jsme hodně závodů a získali jsme i nějaké solidní výsledky. Doufám, že se nám bude dařit i v roce 2010.Řídil jste něco před Fiestou?Předtím jsem měl Opel Corsa, se kterým jsem jezdil po silnicích a také na horách. Jel jsem dva závody do vrchu, ale ty měly jen 10 km, takže to nemůžu brát jako zkušenost.Jezdil někdo z Vaší rodiny rally?Ne, nikdy. Můj otec byl velký fanda rally a autokrosu, takže jsme se chodili dívat.Jak jste se tedy k rally dostal?Vždycky jsme na závody chodili a měl jsem také hodně kamarádů, kteří rally jezdili, takže jsem se rozhodl zkusit to. I přes nízký budget, který jsem měl k dispozici, jsem měl celkem slušnou možnost si zajezdit. Co Vás za volantem dělá tak dobrým?Nemyslím si, že bych byl dobrý, ale vždy se snažím být dobře připravený, abych mohl odvést dobrou práci. Důležité také je, být koncentrovaný. Celkově jsme dosáhli několika solidních výsledků a já jsem za to rád. Lidé mě sledují a to je opravdu zajímavé. Co děláte, když zrovna neřídíte auto?Když mám čas, tak stále na něčem pracuji. Samozřejmě teď nemám moc času, ale když už se nějaký najde, snažím s trochu pracovat, abych si vydělal nějaké peníze. Pracuji v kanceláři. Dá se s tím vyžít, ale není to lehké.Kde bydlíte?Jsem z Hünningenu, což je v německé části Belgie, takže mluvím německy. Je to malá oblast mezi Belgií a Lucemburkem. Bydlím s přítelkyní, Jessicou.Co Vás ještě zajímá kromě rally?Hodně sportuji. Rád se také svezu v motokáře a tak dále. Mám rád cokoliv s motorem.
Thiery během loňské Ypres předvedl velmi slušný výkon
Máte nějaký cíl, kterého byste v kariéře chtěl dosáhnout?Jednoho dne bych se chtěl stát mistrem světa, ale nejsem si jistý, zda-li toho dosáhnu. Tento rok je pro mě velice zajímavý. Budu závodit v Intercontinental Rally Challenge, ale také v FIA Junior World Rally Championship, takže potřebuji dosáhnout nějakých solidních výsledků. V JWRC bych na konci roku měl být někde na špici, v IRC to letos bude spíše o sbírání zkušeností.Cítíte se pod nějakým tlakem?Momentálně ne. Možná až na konci roku, když budeme v dobré pozici, tak samozřejmě před posledním závodem bych byl pod tlakem.Co víte o podnicích, které pojedete v rámci IRC?Začínáme na Rally Islas Canaries a pak máme Sardinii a Ypres. To je na asfaltu. Ypres mám rád, jel jsem zde vloni poprvé s Peugeotem 207 Super 2000. Pak je Barumka, Sanremo a Skotsko.Takže jediná rally, kterou znáte, je Ypres...To je pravda. Na Ypres budeme moci zabojovat s ostatními o dobrý výsledek, protože vloni jsem neměl žádné zkušenosti a dojel jsem čtvrtý za Kopeckým, Meekem a Loixem, takže to nebylo nijak špatné. Tento rok můžeme vybojovat nejlepší výsledek. Kdo je Váš rallyový vzor?Sébastien Loeb. Má velmi oslnivou kariéru, když začínal od nuly a teď má na kontě několik světových titulů. Je opravdovou inspirací.S jakým rallyovým autem byste chtěl jezdit nejvíce?Teď nevím. Vždy, když měním auto, tak změním i názor, takže aktuálně je to můj Peugeot 207 S2000. Jednoho dne bych si chtěl zkusit WRCčko. Řídit WRC by pro mě byla opravdu čest.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.