Pro svůj návrat do programu mistrovství světa FIA WRC se chce Rally Turecko blýsknout novou tváří, kterou mají reprezentovat obměněné trasy v okolí Istanbulu. Vítězové tureckého podniku z let 2004 a 2005, Sébastien Loeb a Daniel Elena, budou mít velkou šanci zaznamenat třetí prvenství v letošním programu šampionátu v řadě a zvýšit tak náskok na čele klasifikace v pořadí pilotů.
Stěhování do IstanbuluPo Rally Jordánsko tým Citroën Total World Rally Team, vedoucí tým v hodnocení Poháru konstruktérů, navíc počítá s umístěním na stupních vítězů také s druhou svou posádkou na voze Ciitroën C4 WRC - Dani Sordo, Marc Martí.Rally Turecko se po pěti reprízách od zařazení do seriálu mistrovství světa v roce 2003 poprvé přesouvá z obvyklého Kemeru do Istanbulu. Program letošní rally se tak odehraje z valné většiny na asijském kontinentu: speciálky a asistenční park jsou situované do istanbulského okrsku Pendik, který vymezuje Bospor, Marmarské a Černé moře. Loeb: Čeká nás mix povrchůSébastien Loeb vždy vítal nové tratě a v podobném duchu se vyjadřuje i k novinkám v Turecku. "Obvykle bývají speciálky rychlé a široké, takže je řeč spíše o rendez-vous pilotů. Stejně tak vím, že druhý den nás nemine 40 kilometrů asfaltu. Naše auta, resp. jejich pneumatiky čeká hlavně šotolina, tedy kombinace povrchů, na kterých jsme byli například úspěšní loni na Kypru. Jelikož se jedná o jakýsi mix, bude důležité najít optimální tempo pro přechody z jednotlivých povrchů."Z 358,84 kilometrů měřených bude 12 % na asfaltu.Druhý ve Švédsku, poté vítězný v Mexiku a Jordánsku, má šestinásobný mistr světa Sébastien Loeb k dobru 25 bodů na Jari-Matti Latvallu. Může tak s klidem vyhlížet čtvrté dějství šampionátu? "Pětadvacet bodů je to samé jako jedno vítězství. Je samozřejmě dobré mít v rukávu takového žolíka, ale průběh loňské sezony nám jasně naznačil, že v průběhu mistrovství je důležitý každý bodík. Pro nás to znamená jediné, jít do každé rally se stejným cílem. Naše pozice na čele klasifikace nás samozřejmě staví do role vymetačů tratě první den a pochopitelně víme, jaký význam vymetání může mít."Dani Sordó, čtvrtý na Jordánské rally, má opět za úkol získat body pro svou značku do Poháru konstruktérů. Španělský pilot ale pro Turecko plánuje stupně vítězů: "Po prvních dvou rally byl pro mě důležitý návrat sebevědomí. Projevilo se to v Jordánsku několika dobrými časy. A nakonec se nám podařilo vybojovat body pro značku za čtvrté místo. A teď by měl přijít čas zúročení znovunalezené sebedůvěry v prvních stupních vítězů v této sezoně. Věřím, že C4 WRC bude na tomto terénu úspěšný."Jen malá poznámka - Marc Martí je jedním z mála pilotů, který má na kontě všechny ročníky Turecké rally. Debutoval v roce 2003 po boku Carlose Sainze na Citroënu Xsara WRC.Tři otázky pro Sébastiena LoebaJedno druhé místo, pak dvě prvenství... Sezona 2010 pro vás nezačala zrovna špatně, vedete mistrovství světa...„Je to úsměvné, když si někdo myslí, že moje druhé místo ve Švédsku bylo důsledkem nedostatku motivace z mé strany! Můžu jim vzkázat, ať se uklidní, nemám v úmyslu zůstat co do počtu výher na čísle 56…Co je zajímavější, šampionát 2010 není jen duelem mezi Mikko Hirvonenem a mnou. Je tu najednou také Jari-Matti Latvala, Petter Solberg a Sebastien Ogier. Všichni, včetně Daniho, jsou schopni bojovat o první místa. V tuto chvíli je to sice spíše ku prospěchu mistrovství, ale pro mě to znamená, že splnění mého cíle bude mnohem těžší. " Tureckou rally provází nová trať. Co to znamená pro vás? "Určitě to vyžaduje mnohem větší soustředění z mé strany oproti seznamovacím jízdám. Když mám již poznámky a vidím, že se na trati proti předcházejícímu ročníku mnoho nezměnilo, vím, kde jsou záludná místa, jedu mnohem bezstarostněji. Když ale jedu někde úplně poprvé, je vše mnohem složitější. Při rychlosti 70 km za hodinu, což je rychlost povolená při seznamování s tratí a je kontrolovaná, si musím umět představit, jak rychle mám najíždět do zatáček a na nerovnosti při samotném závodě. Při prvních průjezdech proto jezdíme rychleji než obvykle. Je to lepší si pak korigovat poznámky pro druhé průjezdy." A co vymetání trati, určitě nemáte chuť se o tom ještě bavit? "Ano, nemám to rád. Připadá mi to škoda, že se pozornost zaměřuje víc směrem k vedení než na souboje vedené posádkami. Můj názor je už více než dva roky stejný. Myslím, že obrácení pořadí nejlepších 15 v druhém a třetím dnu by bylo tím nejlepším řešením. A šanci útočit na čelo by měli všichni. Také podporuji myšlenku přeměnit shakedown na jakousi kvalifikaci, což by pilotům umožnilo vybírat si své startovní pořadí. Každopádně doufám, že FIA brzy změní pravidla pro prosazování spravedlivějšího sportu."Rally Turecko (4/13) 15. – 18. duben 2010Povrch: šotolinaCentrum rally: IstanbulSeznámení s tratí: úterý 13. dubna 7.30 až 18.40 a středa 14. dubna 7.30 až 18.00.Shakedown: čtvrtek 15. dubna mezi 8 – 12 hod. v Kadilli na speciálce 4,75 km.Start: čtvrtek 15. dubna Ayasofya v 17.30.Trať: celkem 1104,15 km, z toho 358,84 km měřených v 23 RZ (13 odlišných).1. etapa – pátek 16. dubna: 431,81 km, z toho 98,42 km měřených v 9 RZ. Start: 8.00 – RZ 1 :‘Darlik 1’ (15,66 km) – RZ 2 : ‘Karabeyli 1’ (8,23 km) – RZ 3 : ‘Bozgoca 1’ (13,52 km) – RZ 4 : ‘Halli 1’ (9,60 km) – Asistence A (12.27 / 30 min) – RZ 5 : ‘Darlik 2’ (15,66 km) – RZ 6 : ‘Karabeyli 2’ (8,23 km) – RZ 7 : ‘Bozgoca 2’ (13,52 km) – RZ 8 : ‘Halli 2’ (9,60 km) – RZ 9 : ‘SSS Istanbul’ (2,20 km) – Asistence B (21.30 / 45 min) – Cíl kolem 0.30. 2. etapa – sobota 17. dubna: 389,72 km, z toho 145,82 km měřených v 8 RZ. Start: 8.57 – Asistence C (9.00 / 15 min) – RZ 10 : ‘Göçbeyli 1’ (18,17 km) – RZ 11 : ‘Ulupelit 1’ (12,98 km) – RZ 12 : ‘Bozhane 1’ (14,59 km) – RZ 13 : ‘Riva 1’ (27,17 km) – Asistence D (13.55 / 30 min) – RZ 14 : ‘Göçbeyli 2’ (18,17 km) – RZ 15 : ‘Ulupelit 2’ (12,98 km) – RZ 16 : ‘Bozhane 2’ (14,59 km) – RZ 17 : ‘Riva 2’ (27,17 km) – Asistence E (18.53 / 45 min) – Cíl kolem 22.45. 3. etapa – neděle 18. dubna: 282,62 km, z toho 114,60 km měřených v 6 RZ. Start: 7.57 – Asistence F (8.00 / 15 min) – RZ 18 : ‘Deniz 1’ (16,76 km) – RZ 19 : ‘Mudarli 1’ (21,32 km) – RZ 20 : ‘Ballica 1’ (19,22 km) – Asistence G (11.44 / 30 min) – RZ 21 : ‘Deniz 2’ (16,76 km) – RZ 22 : ‘Mudarli 2’ (21,32 km) – RZ 23 : ‘Ballica 2’ (19,22 km) – Asistence H (15.41 / 10 min) – Cíl 16.11 hod.Finálové podium: neděle 18. dubna v 16.11.Posádky Citroën:Sébastien Loeb a Daniel ElenaWRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)WRC startů: 128 WRC vítězství: 56 WRC titulů: 6 (2004 až 2009)Dani Sordo WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.) WRC startů: 74 Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Marc Marti WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.) WRC startů: 138 WRC vítězství: 3Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Posádky Citroën na Rally Turecko:Sébastien Loeb et Daniel Elena : 5. účast : 2003 (Xsara WRC / vypadli) – 2004 (Xsara WRC / 1.) – 2005 (Xsara WRC / 1.) – 2008 (C4 WRC / 3.)Dani Sordo : 3. účast : 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.)Marc Marti : 6. účast : 2003 (Xsara WRC / 1.) – 2004 (Xsara WRC / 4.) – 2005 (Xsara WRC / 4.) – 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.