Pro svůj návrat do programu mistrovství světa FIA WRC se chce Rally Turecko blýsknout novou tváří, kterou mají reprezentovat obměněné trasy v okolí Istanbulu. Vítězové tureckého podniku z let 2004 a 2005, Sébastien Loeb a Daniel Elena, budou mít velkou šanci zaznamenat třetí prvenství v letošním programu šampionátu v řadě a zvýšit tak náskok na čele klasifikace v pořadí pilotů.
Stěhování do IstanbuluPo Rally Jordánsko tým Citroën Total World Rally Team, vedoucí tým v hodnocení Poháru konstruktérů, navíc počítá s umístěním na stupních vítězů také s druhou svou posádkou na voze Ciitroën C4 WRC - Dani Sordo, Marc Martí.Rally Turecko se po pěti reprízách od zařazení do seriálu mistrovství světa v roce 2003 poprvé přesouvá z obvyklého Kemeru do Istanbulu. Program letošní rally se tak odehraje z valné většiny na asijském kontinentu: speciálky a asistenční park jsou situované do istanbulského okrsku Pendik, který vymezuje Bospor, Marmarské a Černé moře. Loeb: Čeká nás mix povrchůSébastien Loeb vždy vítal nové tratě a v podobném duchu se vyjadřuje i k novinkám v Turecku. "Obvykle bývají speciálky rychlé a široké, takže je řeč spíše o rendez-vous pilotů. Stejně tak vím, že druhý den nás nemine 40 kilometrů asfaltu. Naše auta, resp. jejich pneumatiky čeká hlavně šotolina, tedy kombinace povrchů, na kterých jsme byli například úspěšní loni na Kypru. Jelikož se jedná o jakýsi mix, bude důležité najít optimální tempo pro přechody z jednotlivých povrchů."Z 358,84 kilometrů měřených bude 12 % na asfaltu.Druhý ve Švédsku, poté vítězný v Mexiku a Jordánsku, má šestinásobný mistr světa Sébastien Loeb k dobru 25 bodů na Jari-Matti Latvallu. Může tak s klidem vyhlížet čtvrté dějství šampionátu? "Pětadvacet bodů je to samé jako jedno vítězství. Je samozřejmě dobré mít v rukávu takového žolíka, ale průběh loňské sezony nám jasně naznačil, že v průběhu mistrovství je důležitý každý bodík. Pro nás to znamená jediné, jít do každé rally se stejným cílem. Naše pozice na čele klasifikace nás samozřejmě staví do role vymetačů tratě první den a pochopitelně víme, jaký význam vymetání může mít."Dani Sordó, čtvrtý na Jordánské rally, má opět za úkol získat body pro svou značku do Poháru konstruktérů. Španělský pilot ale pro Turecko plánuje stupně vítězů: "Po prvních dvou rally byl pro mě důležitý návrat sebevědomí. Projevilo se to v Jordánsku několika dobrými časy. A nakonec se nám podařilo vybojovat body pro značku za čtvrté místo. A teď by měl přijít čas zúročení znovunalezené sebedůvěry v prvních stupních vítězů v této sezoně. Věřím, že C4 WRC bude na tomto terénu úspěšný."Jen malá poznámka - Marc Martí je jedním z mála pilotů, který má na kontě všechny ročníky Turecké rally. Debutoval v roce 2003 po boku Carlose Sainze na Citroënu Xsara WRC.Tři otázky pro Sébastiena LoebaJedno druhé místo, pak dvě prvenství... Sezona 2010 pro vás nezačala zrovna špatně, vedete mistrovství světa...„Je to úsměvné, když si někdo myslí, že moje druhé místo ve Švédsku bylo důsledkem nedostatku motivace z mé strany! Můžu jim vzkázat, ať se uklidní, nemám v úmyslu zůstat co do počtu výher na čísle 56…Co je zajímavější, šampionát 2010 není jen duelem mezi Mikko Hirvonenem a mnou. Je tu najednou také Jari-Matti Latvala, Petter Solberg a Sebastien Ogier. Všichni, včetně Daniho, jsou schopni bojovat o první místa. V tuto chvíli je to sice spíše ku prospěchu mistrovství, ale pro mě to znamená, že splnění mého cíle bude mnohem těžší. " Tureckou rally provází nová trať. Co to znamená pro vás? "Určitě to vyžaduje mnohem větší soustředění z mé strany oproti seznamovacím jízdám. Když mám již poznámky a vidím, že se na trati proti předcházejícímu ročníku mnoho nezměnilo, vím, kde jsou záludná místa, jedu mnohem bezstarostněji. Když ale jedu někde úplně poprvé, je vše mnohem složitější. Při rychlosti 70 km za hodinu, což je rychlost povolená při seznamování s tratí a je kontrolovaná, si musím umět představit, jak rychle mám najíždět do zatáček a na nerovnosti při samotném závodě. Při prvních průjezdech proto jezdíme rychleji než obvykle. Je to lepší si pak korigovat poznámky pro druhé průjezdy." A co vymetání trati, určitě nemáte chuť se o tom ještě bavit? "Ano, nemám to rád. Připadá mi to škoda, že se pozornost zaměřuje víc směrem k vedení než na souboje vedené posádkami. Můj názor je už více než dva roky stejný. Myslím, že obrácení pořadí nejlepších 15 v druhém a třetím dnu by bylo tím nejlepším řešením. A šanci útočit na čelo by měli všichni. Také podporuji myšlenku přeměnit shakedown na jakousi kvalifikaci, což by pilotům umožnilo vybírat si své startovní pořadí. Každopádně doufám, že FIA brzy změní pravidla pro prosazování spravedlivějšího sportu."Rally Turecko (4/13) 15. – 18. duben 2010Povrch: šotolinaCentrum rally: IstanbulSeznámení s tratí: úterý 13. dubna 7.30 až 18.40 a středa 14. dubna 7.30 až 18.00.Shakedown: čtvrtek 15. dubna mezi 8 – 12 hod. v Kadilli na speciálce 4,75 km.Start: čtvrtek 15. dubna Ayasofya v 17.30.Trať: celkem 1104,15 km, z toho 358,84 km měřených v 23 RZ (13 odlišných).1. etapa – pátek 16. dubna: 431,81 km, z toho 98,42 km měřených v 9 RZ. Start: 8.00 – RZ 1 :‘Darlik 1’ (15,66 km) – RZ 2 : ‘Karabeyli 1’ (8,23 km) – RZ 3 : ‘Bozgoca 1’ (13,52 km) – RZ 4 : ‘Halli 1’ (9,60 km) – Asistence A (12.27 / 30 min) – RZ 5 : ‘Darlik 2’ (15,66 km) – RZ 6 : ‘Karabeyli 2’ (8,23 km) – RZ 7 : ‘Bozgoca 2’ (13,52 km) – RZ 8 : ‘Halli 2’ (9,60 km) – RZ 9 : ‘SSS Istanbul’ (2,20 km) – Asistence B (21.30 / 45 min) – Cíl kolem 0.30. 2. etapa – sobota 17. dubna: 389,72 km, z toho 145,82 km měřených v 8 RZ. Start: 8.57 – Asistence C (9.00 / 15 min) – RZ 10 : ‘Göçbeyli 1’ (18,17 km) – RZ 11 : ‘Ulupelit 1’ (12,98 km) – RZ 12 : ‘Bozhane 1’ (14,59 km) – RZ 13 : ‘Riva 1’ (27,17 km) – Asistence D (13.55 / 30 min) – RZ 14 : ‘Göçbeyli 2’ (18,17 km) – RZ 15 : ‘Ulupelit 2’ (12,98 km) – RZ 16 : ‘Bozhane 2’ (14,59 km) – RZ 17 : ‘Riva 2’ (27,17 km) – Asistence E (18.53 / 45 min) – Cíl kolem 22.45. 3. etapa – neděle 18. dubna: 282,62 km, z toho 114,60 km měřených v 6 RZ. Start: 7.57 – Asistence F (8.00 / 15 min) – RZ 18 : ‘Deniz 1’ (16,76 km) – RZ 19 : ‘Mudarli 1’ (21,32 km) – RZ 20 : ‘Ballica 1’ (19,22 km) – Asistence G (11.44 / 30 min) – RZ 21 : ‘Deniz 2’ (16,76 km) – RZ 22 : ‘Mudarli 2’ (21,32 km) – RZ 23 : ‘Ballica 2’ (19,22 km) – Asistence H (15.41 / 10 min) – Cíl 16.11 hod.Finálové podium: neděle 18. dubna v 16.11.Posádky Citroën:Sébastien Loeb a Daniel ElenaWRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)WRC startů: 128 WRC vítězství: 56 WRC titulů: 6 (2004 až 2009)Dani Sordo WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.) WRC startů: 74 Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Marc Marti WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.) WRC startů: 138 WRC vítězství: 3Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Posádky Citroën na Rally Turecko:Sébastien Loeb et Daniel Elena : 5. účast : 2003 (Xsara WRC / vypadli) – 2004 (Xsara WRC / 1.) – 2005 (Xsara WRC / 1.) – 2008 (C4 WRC / 3.)Dani Sordo : 3. účast : 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.)Marc Marti : 6. účast : 2003 (Xsara WRC / 1.) – 2004 (Xsara WRC / 4.) – 2005 (Xsara WRC / 4.) – 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.).
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.