Pro svůj návrat do programu mistrovství světa FIA WRC se chce Rally Turecko blýsknout novou tváří, kterou mají reprezentovat obměněné trasy v okolí Istanbulu. Vítězové tureckého podniku z let 2004 a 2005, Sébastien Loeb a Daniel Elena, budou mít velkou šanci zaznamenat třetí prvenství v letošním programu šampionátu v řadě a zvýšit tak náskok na čele klasifikace v pořadí pilotů.
Stěhování do IstanbuluPo Rally Jordánsko tým Citroën Total World Rally Team, vedoucí tým v hodnocení Poháru konstruktérů, navíc počítá s umístěním na stupních vítězů také s druhou svou posádkou na voze Ciitroën C4 WRC - Dani Sordo, Marc Martí.Rally Turecko se po pěti reprízách od zařazení do seriálu mistrovství světa v roce 2003 poprvé přesouvá z obvyklého Kemeru do Istanbulu. Program letošní rally se tak odehraje z valné většiny na asijském kontinentu: speciálky a asistenční park jsou situované do istanbulského okrsku Pendik, který vymezuje Bospor, Marmarské a Černé moře. Loeb: Čeká nás mix povrchůSébastien Loeb vždy vítal nové tratě a v podobném duchu se vyjadřuje i k novinkám v Turecku. "Obvykle bývají speciálky rychlé a široké, takže je řeč spíše o rendez-vous pilotů. Stejně tak vím, že druhý den nás nemine 40 kilometrů asfaltu. Naše auta, resp. jejich pneumatiky čeká hlavně šotolina, tedy kombinace povrchů, na kterých jsme byli například úspěšní loni na Kypru. Jelikož se jedná o jakýsi mix, bude důležité najít optimální tempo pro přechody z jednotlivých povrchů."Z 358,84 kilometrů měřených bude 12 % na asfaltu.Druhý ve Švédsku, poté vítězný v Mexiku a Jordánsku, má šestinásobný mistr světa Sébastien Loeb k dobru 25 bodů na Jari-Matti Latvallu. Může tak s klidem vyhlížet čtvrté dějství šampionátu? "Pětadvacet bodů je to samé jako jedno vítězství. Je samozřejmě dobré mít v rukávu takového žolíka, ale průběh loňské sezony nám jasně naznačil, že v průběhu mistrovství je důležitý každý bodík. Pro nás to znamená jediné, jít do každé rally se stejným cílem. Naše pozice na čele klasifikace nás samozřejmě staví do role vymetačů tratě první den a pochopitelně víme, jaký význam vymetání může mít."Dani Sordó, čtvrtý na Jordánské rally, má opět za úkol získat body pro svou značku do Poháru konstruktérů. Španělský pilot ale pro Turecko plánuje stupně vítězů: "Po prvních dvou rally byl pro mě důležitý návrat sebevědomí. Projevilo se to v Jordánsku několika dobrými časy. A nakonec se nám podařilo vybojovat body pro značku za čtvrté místo. A teď by měl přijít čas zúročení znovunalezené sebedůvěry v prvních stupních vítězů v této sezoně. Věřím, že C4 WRC bude na tomto terénu úspěšný."Jen malá poznámka - Marc Martí je jedním z mála pilotů, který má na kontě všechny ročníky Turecké rally. Debutoval v roce 2003 po boku Carlose Sainze na Citroënu Xsara WRC.Tři otázky pro Sébastiena LoebaJedno druhé místo, pak dvě prvenství... Sezona 2010 pro vás nezačala zrovna špatně, vedete mistrovství světa...„Je to úsměvné, když si někdo myslí, že moje druhé místo ve Švédsku bylo důsledkem nedostatku motivace z mé strany! Můžu jim vzkázat, ať se uklidní, nemám v úmyslu zůstat co do počtu výher na čísle 56…Co je zajímavější, šampionát 2010 není jen duelem mezi Mikko Hirvonenem a mnou. Je tu najednou také Jari-Matti Latvala, Petter Solberg a Sebastien Ogier. Všichni, včetně Daniho, jsou schopni bojovat o první místa. V tuto chvíli je to sice spíše ku prospěchu mistrovství, ale pro mě to znamená, že splnění mého cíle bude mnohem těžší. " Tureckou rally provází nová trať. Co to znamená pro vás? "Určitě to vyžaduje mnohem větší soustředění z mé strany oproti seznamovacím jízdám. Když mám již poznámky a vidím, že se na trati proti předcházejícímu ročníku mnoho nezměnilo, vím, kde jsou záludná místa, jedu mnohem bezstarostněji. Když ale jedu někde úplně poprvé, je vše mnohem složitější. Při rychlosti 70 km za hodinu, což je rychlost povolená při seznamování s tratí a je kontrolovaná, si musím umět představit, jak rychle mám najíždět do zatáček a na nerovnosti při samotném závodě. Při prvních průjezdech proto jezdíme rychleji než obvykle. Je to lepší si pak korigovat poznámky pro druhé průjezdy." A co vymetání trati, určitě nemáte chuť se o tom ještě bavit? "Ano, nemám to rád. Připadá mi to škoda, že se pozornost zaměřuje víc směrem k vedení než na souboje vedené posádkami. Můj názor je už více než dva roky stejný. Myslím, že obrácení pořadí nejlepších 15 v druhém a třetím dnu by bylo tím nejlepším řešením. A šanci útočit na čelo by měli všichni. Také podporuji myšlenku přeměnit shakedown na jakousi kvalifikaci, což by pilotům umožnilo vybírat si své startovní pořadí. Každopádně doufám, že FIA brzy změní pravidla pro prosazování spravedlivějšího sportu."Rally Turecko (4/13) 15. – 18. duben 2010Povrch: šotolinaCentrum rally: IstanbulSeznámení s tratí: úterý 13. dubna 7.30 až 18.40 a středa 14. dubna 7.30 až 18.00.Shakedown: čtvrtek 15. dubna mezi 8 – 12 hod. v Kadilli na speciálce 4,75 km.Start: čtvrtek 15. dubna Ayasofya v 17.30.Trať: celkem 1104,15 km, z toho 358,84 km měřených v 23 RZ (13 odlišných).1. etapa – pátek 16. dubna: 431,81 km, z toho 98,42 km měřených v 9 RZ. Start: 8.00 – RZ 1 :‘Darlik 1’ (15,66 km) – RZ 2 : ‘Karabeyli 1’ (8,23 km) – RZ 3 : ‘Bozgoca 1’ (13,52 km) – RZ 4 : ‘Halli 1’ (9,60 km) – Asistence A (12.27 / 30 min) – RZ 5 : ‘Darlik 2’ (15,66 km) – RZ 6 : ‘Karabeyli 2’ (8,23 km) – RZ 7 : ‘Bozgoca 2’ (13,52 km) – RZ 8 : ‘Halli 2’ (9,60 km) – RZ 9 : ‘SSS Istanbul’ (2,20 km) – Asistence B (21.30 / 45 min) – Cíl kolem 0.30. 2. etapa – sobota 17. dubna: 389,72 km, z toho 145,82 km měřených v 8 RZ. Start: 8.57 – Asistence C (9.00 / 15 min) – RZ 10 : ‘Göçbeyli 1’ (18,17 km) – RZ 11 : ‘Ulupelit 1’ (12,98 km) – RZ 12 : ‘Bozhane 1’ (14,59 km) – RZ 13 : ‘Riva 1’ (27,17 km) – Asistence D (13.55 / 30 min) – RZ 14 : ‘Göçbeyli 2’ (18,17 km) – RZ 15 : ‘Ulupelit 2’ (12,98 km) – RZ 16 : ‘Bozhane 2’ (14,59 km) – RZ 17 : ‘Riva 2’ (27,17 km) – Asistence E (18.53 / 45 min) – Cíl kolem 22.45. 3. etapa – neděle 18. dubna: 282,62 km, z toho 114,60 km měřených v 6 RZ. Start: 7.57 – Asistence F (8.00 / 15 min) – RZ 18 : ‘Deniz 1’ (16,76 km) – RZ 19 : ‘Mudarli 1’ (21,32 km) – RZ 20 : ‘Ballica 1’ (19,22 km) – Asistence G (11.44 / 30 min) – RZ 21 : ‘Deniz 2’ (16,76 km) – RZ 22 : ‘Mudarli 2’ (21,32 km) – RZ 23 : ‘Ballica 2’ (19,22 km) – Asistence H (15.41 / 10 min) – Cíl 16.11 hod.Finálové podium: neděle 18. dubna v 16.11.Posádky Citroën:Sébastien Loeb a Daniel ElenaWRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)WRC startů: 128 WRC vítězství: 56 WRC titulů: 6 (2004 až 2009)Dani Sordo WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.) WRC startů: 74 Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Marc Marti WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.) WRC startů: 138 WRC vítězství: 3Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).Posádky Citroën na Rally Turecko:Sébastien Loeb et Daniel Elena : 5. účast : 2003 (Xsara WRC / vypadli) – 2004 (Xsara WRC / 1.) – 2005 (Xsara WRC / 1.) – 2008 (C4 WRC / 3.)Dani Sordo : 3. účast : 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.)Marc Marti : 6. účast : 2003 (Xsara WRC / 1.) – 2004 (Xsara WRC / 4.) – 2005 (Xsara WRC / 4.) – 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.).
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?