Poté, co Mezinárodní automobilová federace (FIA) minulý týden potvrdila technické předpisy mistrovství světa automobilových soutěží pro sezónu 2011, mohl ford Ford zrychlit další vývoj svého nového soutěžního speciálu.
Dohoda o specifikaci motorů, která vstoupí platnost od začátku příštího ročníku, umožnila společnostem Ford of Europe a M-Sport (partner Fordu pro soutěžní sport) pokročit ve vývoji nového vozu, založeného na velmi úspěšném sériovém modelu Ford Fiesta.
Světová rada motoristického sportu při FIA oznámila zavedení přeplňovaných motorů o zdvihovém objemu 1,6 l, jež mohou vycházet ze sériových pohonných jednotek nebo být speciálně vyvinuty v souladu s technickými předpisy. Bylo to poslední rozhodnutí, které zbývalo učinit po loňském oznámení, že nová kategorie pro sezónu 2011 bude vycházet z předpisů třídy S2000.
Sportovní ředitel Ford of Europe Gerard Quinn rozhodnutí Rady uvítal. „Pro náš sport je zcela zásadní, abychom dokázali reagovat na rostoucí povědomí o otázkách životního prostředí, a v oznámených změnách se také odráží směr, jímž se budou ubírat naše sériové modely. Je v zájmu věci zavést přeplňovaný motor 1,6 l co nejrychleji a uplatnit všechny technické předpisy třídy S2000, které se ukázaly být tak efektivní,“ řekl.
Soutěžní vůz značky Ford pro světový šampionát 2011 ponese název Fiesta RS WRC a nahradí rekordní Focus RS WRC. Ten od svého debutu v roce 1999 vybojoval celkem 42 vítězství a má na kontě i mistrovské tituly z let 2006 a 2007 v hodnocení týmů. Na bodovaném umístění dokázal stanout v neuvěřitelných 121 soutěžích za sebou.
Fiesta RS WRC bude založena na soutěžním vozu Fiesta S2000 společnosti M-Sport, který byl představen v roce 2009 a zvítězil již na své první soutěži, legendární Rallye Monte Carlo letos v lednu. Oba vozy se nicméně budou výrazně lišit – nejen novým motorem 1,6 l, ale také po stránce vzhledu.
Výkonný ředitel pro design Martin Smith a šéfdesignér exteriérů Stefan Lamm, kteří společně vtiskli současným modelům společnosti Ford of Europe jejich atraktivní vzezření, již zaměřili svoji pozornost na Fiestu RS WRC pro ročník 2011.
„Fiesta je na ulici velmi výrazná díky svému přitažlivému vzhledu. U soutěžního vozu jde hlavně o funkčnost a my ve spolupráci se svými kolegy v M-Sport zajistíme, aby byl na pohled stejně výrazný a vzrušující jako v akci,“ prohlásil Smith.
Konstruktéři společností Ford a M-Sport úzce spolupracují na vývoji nového přeplňovaného motoru 1,6 l za přispění renomované francouzské firmy Pipo Moteur, specializované na ladění motorů. Budoucí hnací agregát vozu WRC vychází ze sériové jednotky Ford Duratec.
„Výzkum jsme zahájili již před několika měsících v naději, že formule přeplňovaného motoru 1,6 l bude nakonec schválena,“ vysvětlil Malcom Wilson, ředitel společnosti M-Sport a zároveň ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi.
„Trvalo dlouho, než rozhodnutí padlo, ale nyní tým pracuje na plné obrátky a já jsem si jist, že stihneme vyvinout, vyrobit a otestovat motor podle přísných standardů do začátku sezóny 2011,“ říká Wilson.
„Předpokládáme, že první jednotku dostaneme koncem července, což by nám umožnilo zahájit testování Fiesty RS WRC s novým přeplňovaným motorem 1,6 l ke konci srpna. Do té doby bude tým testovat Fiestu S2000 s dvoulitrovým agregátem současného Focusu RS WRC, abychom získali představu o tom, jak se bude vůz chovat s přeplňovaným motorem.“
Fiesta je jedním z globálních modelů Ford Motor Company, vyvinutých v rámci iniciativy ONE Ford (jeden Ford). Od svého uvedení na trh koncem roku 2008 již po celém světě nalezla více než 680 000 zákazníků.
Díky svěžímu a výraznému vzhledu, nejlepším jízdním vlastnostem ve své třídě a preciznímu řízení zůstává Ford Fiesta nejprodávanějším malým automobilem a druhým nejprodávanějším automobilem celkově na evropském kontinentu. Zároveň je to obchodně nejúspěšnější model značky Ford v Evropě. Na konci roku 2010 bude vyráběn již ve čtyřech destinacích: Německu, Španělsku, Thajsku a Číně. Fiesta se také připravuje vstoupit na severoamerický trh.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.