Poté, co Mezinárodní automobilová federace (FIA) minulý týden potvrdila technické předpisy mistrovství světa automobilových soutěží pro sezónu 2011, mohl ford Ford zrychlit další vývoj svého nového soutěžního speciálu.
Dohoda o specifikaci motorů, která vstoupí platnost od začátku příštího ročníku, umožnila společnostem Ford of Europe a M-Sport (partner Fordu pro soutěžní sport) pokročit ve vývoji nového vozu, založeného na velmi úspěšném sériovém modelu Ford Fiesta.
Světová rada motoristického sportu při FIA oznámila zavedení přeplňovaných motorů o zdvihovém objemu 1,6 l, jež mohou vycházet ze sériových pohonných jednotek nebo být speciálně vyvinuty v souladu s technickými předpisy. Bylo to poslední rozhodnutí, které zbývalo učinit po loňském oznámení, že nová kategorie pro sezónu 2011 bude vycházet z předpisů třídy S2000.
Sportovní ředitel Ford of Europe Gerard Quinn rozhodnutí Rady uvítal. „Pro náš sport je zcela zásadní, abychom dokázali reagovat na rostoucí povědomí o otázkách životního prostředí, a v oznámených změnách se také odráží směr, jímž se budou ubírat naše sériové modely. Je v zájmu věci zavést přeplňovaný motor 1,6 l co nejrychleji a uplatnit všechny technické předpisy třídy S2000, které se ukázaly být tak efektivní,“ řekl.
Soutěžní vůz značky Ford pro světový šampionát 2011 ponese název Fiesta RS WRC a nahradí rekordní Focus RS WRC. Ten od svého debutu v roce 1999 vybojoval celkem 42 vítězství a má na kontě i mistrovské tituly z let 2006 a 2007 v hodnocení týmů. Na bodovaném umístění dokázal stanout v neuvěřitelných 121 soutěžích za sebou.
Fiesta RS WRC bude založena na soutěžním vozu Fiesta S2000 společnosti M-Sport, který byl představen v roce 2009 a zvítězil již na své první soutěži, legendární Rallye Monte Carlo letos v lednu. Oba vozy se nicméně budou výrazně lišit – nejen novým motorem 1,6 l, ale také po stránce vzhledu.
Výkonný ředitel pro design Martin Smith a šéfdesignér exteriérů Stefan Lamm, kteří společně vtiskli současným modelům společnosti Ford of Europe jejich atraktivní vzezření, již zaměřili svoji pozornost na Fiestu RS WRC pro ročník 2011.
„Fiesta je na ulici velmi výrazná díky svému přitažlivému vzhledu. U soutěžního vozu jde hlavně o funkčnost a my ve spolupráci se svými kolegy v M-Sport zajistíme, aby byl na pohled stejně výrazný a vzrušující jako v akci,“ prohlásil Smith.
Konstruktéři společností Ford a M-Sport úzce spolupracují na vývoji nového přeplňovaného motoru 1,6 l za přispění renomované francouzské firmy Pipo Moteur, specializované na ladění motorů. Budoucí hnací agregát vozu WRC vychází ze sériové jednotky Ford Duratec.
„Výzkum jsme zahájili již před několika měsících v naději, že formule přeplňovaného motoru 1,6 l bude nakonec schválena,“ vysvětlil Malcom Wilson, ředitel společnosti M-Sport a zároveň ředitel týmu BP Ford Abu Dhabi.
„Trvalo dlouho, než rozhodnutí padlo, ale nyní tým pracuje na plné obrátky a já jsem si jist, že stihneme vyvinout, vyrobit a otestovat motor podle přísných standardů do začátku sezóny 2011,“ říká Wilson.
„Předpokládáme, že první jednotku dostaneme koncem července, což by nám umožnilo zahájit testování Fiesty RS WRC s novým přeplňovaným motorem 1,6 l ke konci srpna. Do té doby bude tým testovat Fiestu S2000 s dvoulitrovým agregátem současného Focusu RS WRC, abychom získali představu o tom, jak se bude vůz chovat s přeplňovaným motorem.“
Fiesta je jedním z globálních modelů Ford Motor Company, vyvinutých v rámci iniciativy ONE Ford (jeden Ford). Od svého uvedení na trh koncem roku 2008 již po celém světě nalezla více než 680 000 zákazníků.
Díky svěžímu a výraznému vzhledu, nejlepším jízdním vlastnostem ve své třídě a preciznímu řízení zůstává Ford Fiesta nejprodávanějším malým automobilem a druhým nejprodávanějším automobilem celkově na evropském kontinentu. Zároveň je to obchodně nejúspěšnější model značky Ford v Evropě. Na konci roku 2010 bude vyráběn již ve čtyřech destinacích: Německu, Španělsku, Thajsku a Číně. Fiesta se také připravuje vstoupit na severoamerický trh.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.