AKTUALIZACE po RZ21: Mikko Hirvonen vstoupil skvěle do letošní sezony. Po vítězství na prestižní rally Monte Carlo se může radovat i z vítězství na rally Sweden!
RZ21 Värmullsasen 2 a RZ20 Rämmen 2:
Závěrečné dvě RZ rally Sweden vyhrál Fin Jari-Matti Latvala, který si tak pojistil své třetí místo. Jeho konečné ztráta na Loeba byla přes 30s. Mikko Hirvonen si celkové vítězství pojistil dvěma druhými místy. Náskok úřadujícícho vice-mistra světa v automobilových soutěžích byl 42s. Druhou příčku v cíli zaznamenal na úvod sezony Sébastien Loeb, který až do včerejší etapy sváděl krásný souboj o vítězství s jedničkou Fordu, Hirvonenem.
Celkovou čtvrtou pozici obsadil Dani Sordo, který především v páteční etapě ukázal, že se s ním musí letos počítat. S Latvalou prohrál hlavní kvůli chybě v závěru včerejší etapy, která ho stála minutu. Výbornou pátou příčku získal Francouz Ogier, který dokázal porazit Henninga Solberga na Focusu WRC.
O další dvě příčky se dělí mladící Wilson a Ostberg. Z počátku měl navrch Ostberg, ale zhruba v polovině soutěže se situace začala otáčet ve prospěch Wilsona. Devátý byl Petter Solberg, který se celý víkend potýkal s nastavením C4 WRC. Konečné desáté místo získal vítěz kategorie SWRC, Andersson s Fabii S2000. Třetí místo získal Prokop s Fiestou S2000.
RZ21 Värmullsasen 2- 23,41 km
Pořadí po RZ
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucíhoRZ17 Rämmen 1, RZ18 Värmullsasen 1 a RZ19 Lesjöfors:
RZ 17 ještě vyhrál Loeb, jenže pouze o 0,2s před největším soupeřem Hirvonenem. V dalších dvou RZ už ale Mikko nenechal nikoho na pochybách a výrazně si upevnil vedení v čele soutěže. Skvělými časy se prezentoval Grönholm (3., 5., a 2.), soutěž nakonec zakončil na 21. místě a pro Stobart získal body do týmového hodnocení. Posledním bodujícím mezi jezdci, kteří byli nominování na body pro tým byl Kimi Räikkönen, který soutěž zakončil 30. místě.
V nejlepší desítce se už neschyluje k žádnému souboji o pozici, proto je největší pozornost upřena na souboj Hirvonena s Loebem. Loeb by musel za poslední dvě RZ najet na Fina 32s, aby soutěž vyhrál...
RZ15 Fredriksberg 2 a RZ16 Hagfors Sprint 2:
15 zkoušku opanovali oba jezdci továrního týmu Ford, rychlejší byl Jari-Matti Latvala, Mikko Hirvonen ale ztratil pouze 0,5s. Neustále se zvyšující tlak ze strany Latvaly na Sorda se projevil: Španěl udělal chybu, na trati RZ udělal hodiny a zkončil ve sněhové bariéře. Celý incident stál Daniho asi minutu a propad na čtvrtou příčku.
Skvělého 6. nejrychlejšího času dostáhl na RZ15 Kimi Räikkönen, který je po dnešní etapě na 35. místě. Na stejné zkoušce šel z tratě Grönholm, nabral sníh do chladiče Focusu a začal se mu přehřívat motor. V důsledku tohoto incidentu ztratil přes 1:30 min. RZ 16 byla kratičká superspeciálka, a tak její výsledky nemají na celkové pořadí velký vliv. Českého fanouška může potěšit fakt, že Martin Prokop s Fiestou S2000 tuto rychlostní zkoušky vyhrál.
Po RZ14 Sagen 2 - 14,23 km
Pořadí po RZ
Posádkavůz Celkový čas
RZ13 Vargasen 2 a RZ14 Sagen 2:
RZ 13 ještě nepřinesla žádný velký zlom v boji o celkové prvenství, ale před 14. rychlostní zkouškou Mikko Hirvonen vyměnil pneumatiky (skoro jako většina předních jezdců), ovšem Loeb ne (podobně jako Henning Solberg). Francouz ztratil 10s a celkový odstup obou rivalů vzrostl na 15s.
RZ13 přinesla další problémy Marcusi Grönholmovi, který dostal defekt pneumatiky, rozhodl se ji vyměnit přímo na trati. Fin však ztatil dalších 7 minut. 14. test se však stal koříistí právě Grönholma, potvrdilo se tak, že letos ve Švédsku bývalý mistr světa podává nevyrovnané výkony. Na 13. testu se dostal do nejlepší desítky (nově i na body) dostal Petter Solberg, jenž přeskočil Mikkelsena na Fiestě S2000. Na stejném testu došlo k další změně v první desítce, a to když Wilson pokořil Ostberga na Impreze WRC.
Po RZ14 Sagen 2 - 14,23 km
Pořadí po RZ
RZ11 Fredriksberg 1 a RZ12 Hagfors Sprint 1:
V 11. a 12. rychlostní zkoušce se z vítězství raduje Sébastien Loeb, jenže odstupy jsou minimální, a tak i nadále v čele zůstává Fin Mikko Hirvonen s Fordem Focus RS WRC. Velmi rychlé časy zajíždí Jari-Matti Latvala! Podařilo se mu snížit svou ztrátu z pátku na Daniho Sorda na 20 a i nadále atakuje bronzovou příčku španělské dvojky Citroënu.
Český reprezentant, Martin Prokop, se drží na 13. příčce. Českého fandu také může těšit průběžná devátá příčka Anderssona s Fabii S2000. Sandell s další Fabii je patnáctý a Brynildsen taktéž s Fabii je devatenáctý. Martin Semerád s produkčním Mitsubishi Evo 9 je 23.
RZ9 - Vargasen 1 a RZ10 - Sagen 1:
I první dvě zkoušky se staly kořistí jezdců, kteří spolu vloni až do posledních metrů bojovali o titul mistra světa. Hned ráno zaúřadoval Mikko Hirvonen, na druhé dnešní RZ převzal štafetu Loeb. Celkově se nic nezměnilo, jejich vzájemný odstup je kolem 6s. Vypadá to, že se Marcus Grönholm začal ve voze cítit lépe, protože jeho dnešní časy jsou na úrovni první trojky. Jenže včerejší 13 minutová ztráta způsobená elektronikou Focusu WRC je už nesmazatelná.
Dani Sordo už pomalu vypadl z boje o vítězství, protože jeho ztráta činí po dvou odjetých RZ dnešního dne 20s. Však také Španěl přiznal, že jeho hlavním cílem je, aby udržel za zády Jariho-Mattiho Latvalu. Ten na Sorda ztrácí zhruba 30s.
V souboji o páté místo je na tom stále o něco lépe Sébastien Ogier. Francouz má zhruba minutový náskok na Henninga Solberga, kterého brzdí včerejší 30s penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly.
Stále se také trápí Petter Solberg, který podle svých slov neví, co je špatně. Jeho časy jsou většinou kolem hranice TOP 10, celkově se drží na 12. pozici, když se právě na RZ 10 dostal před Martina Prokopa s Fiestou S2000 (4. místo SWRC).
Po RZ10 Sagen 1 - 14,23 km
Pořadí po RZ
Posádkavůz Celkový čas
RZ6 - Viggen 2:
Jari-Matti Latvala se v letošním roce dočkal první vyhrané RZ. Mladý Fin zvítězil s náskokem téměř 5s před Sébastienem Loebem. Fenomenální Francouz se díky tomuto výsledku vrátil zpět před týmového kolegu Sorda na druhou příčku. Na vedoucího Hirvonena, který na RZ6 zajel třetí čas pouze s minimální ztrátou, ztrácí Sébastien 5s!
Kimi Räikkönen opět nezvládl svůj vůz Citroën C4 WRC a 4 km před cílem rychlostní zkoušky poslal vůz do sněhové bariéry. V cíli měl ztrátu 26 minut! Marcuse Grönholma zradil vůz, konkrétně se jednalo o elektroniku jeho Focusu WRC.
Díky této RZ se vedoucí trojice Hirvonen-Loeb-Sordo snad ještě víc vyrovnala, jejich odstup teď činí 6,5s. Čtvrtou příčku drží vítěz z roku 2008, Latvala. Výborně jede Ogier, který překvapuje vyrovnanými časy a celkově mu patří pátá příčka. Na šestou pozici se posunul po problémech dvou výše zmíněných Finů Henning Solberg s Focusem WRC.
RZ5 - Likenas 2:
Mikko Hirvonen zvítězil s náskokem 4,4s nad Dani Sordem. Fin se díky tomu dostal do čela průběžné klasifikace, Španělský jezdec Sordo postoupil na druhou příčku před svého kolegu Loeba. První trojice je však srovnána zhruba v 7s. Po zbytek dne se tedy máme na co těšit.
Velké problémy zaznamenal na pátém rychlostním testu Petter Solberg s Citroënem C4 WRC. Nor vyletěl do sněhové bariéry a ztratil skoro 5 minut! Problémům se nevyhnul ani další seveřan, Mads Ostberg, který ztratil 1:45 minuty. Důvodem byl pokles tlaku u jeho Subaru Impreza WRC. Celkově se Ostberg propadl na místo deváté, Solberg na 24.
Desátou příčku drží nováček v MS, Kimi Räikkönen s Citroënem C4 WRC. Jezdci si tentokrát stěžovali na velké množství kamenů, které jsou vytahané po prvních průjezdech. Přesně tyto podmíky nemá rád Loeb, což by také mohlo vysvětlovat jeho ztrátu na zatím poslední RZ.
RZ4 - Torntorp 1:
Souboj mezi továrními jedničkami nabral na obrátkách, Mikko Hirvonen poprvé triumfoval v měřeném testu a i díky tomu se posunul na druhé místo za Loeba. Ten však stále drží náskok 4,1 vteřiny. Mnoho jezdců se trápí se setupem jejich vozů nebo s velmi kluzkou tratí, hodiny vyrobil Wilson, Räikkonen zase dorazil do cíle RZ se sněhem v nárazníku.Zklamání z vlastního výkonu přiznal i bývalý mistr světa Grönholm, který by rozhodně chtěl na lepší místo, než je průběžně šesté.
V SWRC se pořadí zřejmě ustálilo. Vedení drží P.G. Andersson s Fabií S2000, Tuohino s Fiestou na něj ztrácí už téměř půl minuty. Martin Prokop je s odstupem dalších dvaceti vteřin třetí. Smolař Brynildsen začal se stahováním tříminutové ztráty z předchozí RZ, ale s největší pravděpodobností už je ze hry o přední místa venku.Mezi produkčními vozy si nejlépe vedou jezdci na Imprezách STi, Patrik Flodin a Ott Tänak. Martin Semerád přijel do cíle RZ s defektem, když cca 1 km před cílem kámen. Prozatím je s devátou evolucí Mitsubishi čtvrtý.
Po RZ 4 - Torntorp 1
Pořadí po RZ
RZ3 - Viggen 1:
Citroën si zatím vede ve Švédsku skvěle, jeho tovární jezdci Loeb a Sordo obsadili na dnešní druhé rychlostní zkoušce první dvě příčky. Podobné je to i v průběžném pořadí. Za nimi se seřadila tovární dvojice Fordu v pořadí Hirvonen, Latvala. Stejné pořadí i v celkovém hodnocení.
Bratři Solbergové začínají pomalu zrychlovat, na této RZ oba přeskočili Ostberga, který je teď 9. Petterovi patří 8., Henningovi 7. O pátou příčku se perou Grönholm s Ogierem. Zatím má navrch mladý Francouz ve službách druhého týmu Citroënu.
RZ2 - Likenas 1:
První dnešní zkouška se stala kořistí obhájce titulu mistra světa, Sébastiena Loeba s Citroënem C4 WRC. Francouz vypálil rybník všem seveřanům. Druhý zač zaznamenal Hirvonen s Fordem. I v souboji dvojek obou továrních týmů vyhrál Citroën zásluhou Daniho Sorda, který těsně porazil Latvalu.
Nejlepší ze zbytku světa byl překvapivě Ogier, až za ním se umístil Petter Solberg, Marcus Grönholm, Mads Ostberg nebo třeba Henning Solberg. Do vedení šel celkově Loeb, následuje Sordo a Hirvonen.
Superspecial stage Karlstad:
1,9 kilometru dlouhá speciálka v Karlstadu, i když se víceméně jedná o show pro diváky, nastínila připravenost a rozpoložení jednotlivých posádek. Ve výborném výkonu z dopoledního shakedownu pokračoval Sordo, který byl nejrychlejší před Ogierem a „nažhaveným“ Hirvonenem. Čtvrtý dojel v poklidu Loeb, pátý Latvala a čtvrtý Gronholm, který nechtěl udělat stejnou chybu jako Petter Solberg. Norský pilot byl poněkud přemotivován a trefil sněhovou bariéru. Dle svých slov se nesoustředil.
Mezi ostře sledovanou kategorií SWRC se projevila sněhová „praxe“ severských jezdců. Podle předpokladů obsadili seveřané první tři místa v pořadí P. G. Andersson, E. Brynildsen a P. Sandell. Potěšující je, že všichni tři s Fabiemi S2000. Jediný náš zástupce a debutant s Fiestou S2000 Martin Prokop zajel pátý čas.Dva zástupce máme i mezi produkčními vozy. M. Semerád byl lepší než první český tovární jezdec R. Kresta, který zaostal na desátém místě o sedm desetin sekundy na osmého jezdce Czech National Teamu. Vedení v PWRC se neujal nikdo jiný než další severský specialista P. Flodin.
RZ 1 - Superspecial stage Karlstad
Pořadí po RZ
Posádkavůz
Startovní pořadí večerní superspeciálky zde.
Jednička Citroënu a úřadující světový šampión Sebastien Loeb byl nejrychlejší na shakedownu švédské rally. Druhým místem potvrdil dnešní nadvládu Citroënu Dani Sordo.
Loeb zajel nejrychlejší čas až ve své poslední čtvrté jízdě, po které přeskočil v pořadí týmového kolegu Dani Sorda. Za touto dvojicí se seřadilo hned trio pilotů Fordu Focus WRC, v pořadí Latvala, Hirvonen, Gronholm, který potvrdil, že nic ze své rychlosti neztratil a směle se může zařadit k úzkému okruhu favoritů soutěže. Šestým místem se prezentoval Petter Solberg, který stejně jako Gronholm absolvoval tři průjezdy. Na dalších místech se postupně seřadili Ogier, Henning Solberg, dá se říci jediný soukromník v elitní desítce Mads Ostberg a nováček na soutěžních tratích MS Kimi Räikkönen. Nejvíce se na pětikilometrové testovací zkoušce objevoval právě Räikkönen, dále Matthew Wilson a Al Qassimi.
Shakedown
Pořadí po RZ
Posádkavůz Celkový čas Ztráta na vedoucího
Pořadí na čele zůstává nezměněno. Nejpilnějším, kdo se na trati shakedownu objevuje je dvojice Räikkönen a Wilson, kterým však jejich úsilí stačí jen na desáté respektive jedenácté místo. V SWRC je momentálně nejrychlejší domácí „střelec“ P. G. Andersson před Martinem Prokopem a Jane Tuohinem. Z posádek produkčního šampionátu se jich na trati objevilo pět a nejrychlejším časem se prezentoval Gröndal. Ve velmi dobrém světle se ukázal Martin Semerád, který zajel druhý čas ve svém třetím průjezdu a byl rychlejší než obhájce titulu Armindo Araujo.
Průběžně aktualizované časy naleznete zde.
Dani Sordo poskočil do čela nejrychlejším časem ve třetím i čtvrtém průjezdu a hned za zády se mu usadil Sebastien Loeb. Dvojka Fordu, Jari Matti Latvala přeskočil ve čtvrtém průjezdu týmovou jedničku Hirvonena. Zrychlení je patrné i u Gronholma, Pettera Solberga, Ogiera a markantně také u Kimi Räikkönena. Na trati se objevily i první speciály S2000 a prozatím je mezi nimi nejrychleší Martin Prokop.
Průběžně aktualizované časy naleznete zde.
Prozatím mají posádky elitní skupiny za sebou jeden až čtyři průjezdy a nejrychlejším časem se prezentovali obě tovární posádky BP Ford Abu Dhabi WRT. Za touto dvojicí se seřadila bratrská dvojice Solbergů za nimi navrátilec Gronholm a „až“ za touto pěticí úřadující šampión Sebastien Loeb.
Průběžně aktualizované časy naleznete zde.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.