Na poslední díl našeho rallysprintového šampionátu Würth Partr Rally Vsetín odjížděli Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát s hlavním cílem vyzkoušet si jízdu ve voze Škoda Fabia S2000. Bohužel, již po první sekci soutěže museli odstoupit ze třetího místa kvůli závadě na elektroinstalaci vozu.
Samotnému závodu předcházel test „škodovky“. Očekávání v týmu před startem nastiňuje Daniel Trunkát: „Cílem našeho startu bylo vyzkoušet si Fabii S2000, abychom se mohli rozhodnout, s jakým vozem bychom chtěli absolvovat příští sezónu. Ve čtvrtek nám zdárně vyšlo testování, když Mira najel s autem osmdesát kilometrů, takže se s Fabií pomalu sžil. Dále jsem byl nadšen z netradičního designu vozu, který jsme pro závod vymysleli.“ „Na Fabii je patrné, že je zde brán zřetel zejména na funkčnost a snadnou servisní přístupnost jednotlivých komponentů vozu,“ zmiňuje k vozu Jaromír Tarabus.
Po třech rychlostních zkouškách první sekce soutěže figurovala, na vůz stále si zvykající posádka, na třetím místě absolutně za o titul bojujícím Jaroslavem Orsákem a Pavlem Valouškem, startujícím se Škodu Octavia WRC. Jaké pocity měl ze svého účinkování v soutěži sám jezdec? Jaromír Tarabus: „Bylo to příjemné svezení a bylo patrné, že k přednostem Fabie patří zejména podvozek. Jeli jsme ze začátku opatrněji, oťukávali jsme si auto i povrch a teprve druhé a třetí průjezdy rychlostních zkoušek jsme chtěli zkusit jet rychleji, ale bohužel k dalšímu hlubšímu poznání vozu nakonec nedošlo.“ Pohled spolujezdce na nejmodernější závodní škodovku přidává Dan Trunkát: „Pokud jde o můj pocit, tak jsem byl velice příjemně překvapen podvozkem Fabie, připadal jsem si v podstatě jako v luxusním dálkovém autobusu,“ a dále popisuje brzké odstoupení, „po první rundě rychlostních zkoušek z toho bylo lichotivé třetí místo a chtěli jsme dále zrychlovat. Bohužel dva kilometry po startu RZ4 se Fabia přepnula ze závodního do přejezdového režimu a začal se vypínat motor, takže jsme zastavili, ztratili dvě minuty a za cílem RZ se rozhodli po konzultaci s týmem odstoupit ze závodu.“
„Celý tým byl z tohoto vývoje samozřejmě zklamán, protože start nesplnil to, co jsme očekávali. Na druhou stranu jsme se ovšem rychle domluvili s majitelem týmu DP Autosport Italy Alessandrem Pedrocchim na tom, že jako náhradu za nedokončený Vsetín absolvujeme jeden ze závěrečných závodů italského rallysprintového asfaltového šampionátu. Velmi kvituji profesionální přístup italského týmu. V Čechách jsem dosud nezažil, aby se někdo někdy postavil k problému takto čelem. Ve finále se tedy zlé ukázalo k něčemu dobré a auto si Mira vyzkouší také na těžkých technických a hlavně neznámých zahraničních tratích, což bude určitě přínosem,“ informuje o sympatickém přístupu provozovatele Škody Fabia S2000 Daniel Trunkát.
Manažer posádky „T&T“ Marek Fuks k „náhradnímu“ startu doplňuje: „V úvahu připadá několik italských asfaltových soutěží, definitivní rozhodnutí bychom měli učinit v příštích dnech.“ Pro Jaromíra Tarabuse tedy sezóna pro letošek ještě nekončí.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.