ROZHOVOR: Po zisku šestého titulu světového šampióna se Sebastien Loeb rozpovídal.
Sebastiene, mnohokrát gratuluji k vašemu šestému titulu FIA World Rally Championship a k 54. vítězné soutěži v mistrovství světa. Jaká byla poslední letošní soutěž zde ve Walesu?
Byla to opravdu těžká rally. Na trati byly opravdu extrémní podmínky a Mikko byl rychlý. Věděli jsme, že budeme muset jet s určitým rizikem, ale bez chyb. Byla to skvělá rally o což se také Mikko zasloužil. Po druhé etapě, když jsem vedl o 30 vteřin, si všichni mysleli, že mám vítězství v kapse. Ale z auta je to úplně jiný příběh. Musíte mít na mysli to, že nemůžete jet na jistotu, musíte tlačit, protože Mikko se určitě o něco pokusí.
V druhé etapě jsem udělal malou chybu a potom jsem ztratil jistotu v některých místech a byl příliš pomalý. Dostali nás z toho až Mikkovi problémy a bylo po všem. Ale víkend to byl vzrušující a s velkým tlakem na nás. Získat titul v této situaci je něco neuvěřitelného.
Na osmé a deváté rychlostní zkoušce jste najel na Mikka velké množství času. Jak se vám to podařilo?
V první rychlostní zkoušce druhé etapy mě Mikko porazil a to mě dost naštvalo. Pochopil jsem, že musím jet stále naplno, jinak by mě Mikko porazil. V druhých průjezdech jsem byl vždy rychlejší, byla v nich lepší přilnavost a já mohl jít později na brzdy stejně jako na asfaltu. V těchto případech je náš vůz velmi dobrý. Pro mě je těžší když jedu na kluzkém povrchu. Když jsem zjistil, že Mikkovi ujíždím, věděl jsem, že nemůžu zpomalit a dělal jsem proto všechno. Byla to úžasná práce.
Na konci třetí etapy jste měl problémy s turbem. Dělalo vám to velké starosti?
Ani ne, v první fázi jsem si všiml, že něco není v pořádku a nefunguje jak má, ale snažili jsme se problém analyzovat. Měli jsme představu co to je a já cítil, že by se to nemělo zhoršovat. Turbo nemělo takový výkon a tak jsme byli o něco pomalejší na výjezdu ze zatáček. Ale zjistil jsem jak auto řídit a vše bylo v pořádku.
Pokud srovnáme předchozích pět titulů s tímto, byl jeho zisk složitější?
Ze začátku určitě ne. Vyhráli jsme pět soutěží, ale pak se nám přestalo dařit. Udělali jsme chybu v Řecku a byly mimo i v Polsku. Pak bylo těžké najít opět důvěru, všichni si mysleli, že jsem byl dvakrát za sebou mimo trať. I když v Polsku to nebyla moje chyba. V Austrálii jsem opět získal důvěru, ale dostali jsme penalizaci a museli poprvé rozhodnout o titulu v poslední soutěži. Bylo to jiné a byl na mě vyvíjen velký tlak. Když získáte titul tři soutěže před koncem, není na vás tlak žádný. Když přijedete na poslední soutěž a víte, že musíte vyhrát, je to zvláštní.
Jak hodnotíte letošní výkony Mikka?
Mikko byl velký soupeř. On nedělá žádné chyby, neustále se drží na trati a je všude velmi rychlý. Když jsme přijeli do Walesu, věděli jsme, že jeden z nás bude smutný. Před startem jsem mu řekl, že ani jeden z nás si nezaslouží být smutný. No a v cíli bylo vše jasné a já mu řekl, že je mi ho trochu líto. Vím, jak se cítí.
Ve Španělsku prohlásil Olivier Quesnel, že je podepsána další spolupráce mezi vámi a Citroen Racing. Je tomu tak a na jak dlouhé období?
Ve skutečnosti tomu tak není, ale je to aktuální téma. Vše mají v rukou právníci. Smlouva by měla být na dva roky.
Získal jste šestý titul. Jak dlouho si myslíte, že se ještě budete objevovat na soutěžních tratích mistrovství světa?
Nevím. Dokud budu moci, určitě. Závodím, protože chci a dokud budu mít motivaci tak neskočím.
Teď máte tříměsíční přestávku v kolotoči WRC, co budete dělat?
V první řadě si vezmu dovolenou. A za nedlouho už nám začne testování na další sezonu.
zdroj:rallybuz.com
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?