ROZHOVOR: Po zisku šestého titulu světového šampióna se Sebastien Loeb rozpovídal.
Sebastiene, mnohokrát gratuluji k vašemu šestému titulu FIA World Rally Championship a k 54. vítězné soutěži v mistrovství světa. Jaká byla poslední letošní soutěž zde ve Walesu?
Byla to opravdu těžká rally. Na trati byly opravdu extrémní podmínky a Mikko byl rychlý. Věděli jsme, že budeme muset jet s určitým rizikem, ale bez chyb. Byla to skvělá rally o což se také Mikko zasloužil. Po druhé etapě, když jsem vedl o 30 vteřin, si všichni mysleli, že mám vítězství v kapse. Ale z auta je to úplně jiný příběh. Musíte mít na mysli to, že nemůžete jet na jistotu, musíte tlačit, protože Mikko se určitě o něco pokusí.
V druhé etapě jsem udělal malou chybu a potom jsem ztratil jistotu v některých místech a byl příliš pomalý. Dostali nás z toho až Mikkovi problémy a bylo po všem. Ale víkend to byl vzrušující a s velkým tlakem na nás. Získat titul v této situaci je něco neuvěřitelného.
Na osmé a deváté rychlostní zkoušce jste najel na Mikka velké množství času. Jak se vám to podařilo?
V první rychlostní zkoušce druhé etapy mě Mikko porazil a to mě dost naštvalo. Pochopil jsem, že musím jet stále naplno, jinak by mě Mikko porazil. V druhých průjezdech jsem byl vždy rychlejší, byla v nich lepší přilnavost a já mohl jít později na brzdy stejně jako na asfaltu. V těchto případech je náš vůz velmi dobrý. Pro mě je těžší když jedu na kluzkém povrchu. Když jsem zjistil, že Mikkovi ujíždím, věděl jsem, že nemůžu zpomalit a dělal jsem proto všechno. Byla to úžasná práce.
Na konci třetí etapy jste měl problémy s turbem. Dělalo vám to velké starosti?
Ani ne, v první fázi jsem si všiml, že něco není v pořádku a nefunguje jak má, ale snažili jsme se problém analyzovat. Měli jsme představu co to je a já cítil, že by se to nemělo zhoršovat. Turbo nemělo takový výkon a tak jsme byli o něco pomalejší na výjezdu ze zatáček. Ale zjistil jsem jak auto řídit a vše bylo v pořádku.
Pokud srovnáme předchozích pět titulů s tímto, byl jeho zisk složitější?
Ze začátku určitě ne. Vyhráli jsme pět soutěží, ale pak se nám přestalo dařit. Udělali jsme chybu v Řecku a byly mimo i v Polsku. Pak bylo těžké najít opět důvěru, všichni si mysleli, že jsem byl dvakrát za sebou mimo trať. I když v Polsku to nebyla moje chyba. V Austrálii jsem opět získal důvěru, ale dostali jsme penalizaci a museli poprvé rozhodnout o titulu v poslední soutěži. Bylo to jiné a byl na mě vyvíjen velký tlak. Když získáte titul tři soutěže před koncem, není na vás tlak žádný. Když přijedete na poslední soutěž a víte, že musíte vyhrát, je to zvláštní.
Jak hodnotíte letošní výkony Mikka?
Mikko byl velký soupeř. On nedělá žádné chyby, neustále se drží na trati a je všude velmi rychlý. Když jsme přijeli do Walesu, věděli jsme, že jeden z nás bude smutný. Před startem jsem mu řekl, že ani jeden z nás si nezaslouží být smutný. No a v cíli bylo vše jasné a já mu řekl, že je mi ho trochu líto. Vím, jak se cítí.
Ve Španělsku prohlásil Olivier Quesnel, že je podepsána další spolupráce mezi vámi a Citroen Racing. Je tomu tak a na jak dlouhé období?
Ve skutečnosti tomu tak není, ale je to aktuální téma. Vše mají v rukou právníci. Smlouva by měla být na dva roky.
Získal jste šestý titul. Jak dlouho si myslíte, že se ještě budete objevovat na soutěžních tratích mistrovství světa?
Nevím. Dokud budu moci, určitě. Závodím, protože chci a dokud budu mít motivaci tak neskočím.
Teď máte tříměsíční přestávku v kolotoči WRC, co budete dělat?
V první řadě si vezmu dovolenou. A za nedlouho už nám začne testování na další sezonu.
zdroj:rallybuz.com
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.