Pirelli Star Driver Shootout 2009 byl již druhým ročníkem velice zajímavého a úspěšného projektu. V zásadě jde o to, že mladí a nadějní jezdci z celého světa dostanou možnost změřit své síly a vítězové pak mají možnost zúčastnit se šesti podniků Mistrovství světa v rally s týmem Pirelli, s profesionálním zázemím a s vozem Mitsubishi Lancer Evo 10. Jedním z loňských vítězů byl náš Martin Semerád, který dokázal zvítězit ve velmi silné konkurenci a v letošním roce tak mimo jiné startuje ve vybraných závodech Mistrovství světa.
Evropská část Pirelli Star Driver Shootout se stejně jako loňský rok konala ve Freistadtu pod patronátem stejného týmu pořadatelů, kteří pořádají velice kvalitní a oblíbenou Jänner Rally. Mezi šestnácti přihlášenými jezdci jsme měli i tentokrát české želízko v ohni. Byl jím teprve devatenáctiletý Honza Černý, který se přihlásil se svým Subaru. "Pirelli Star Driver projekt je především obrovská šance udělat velký krok dopředu. Je zde obrovská konkurence, všech šestnáct účastníků jsou talentovaní mladí závodníci a nebude vůbec lehké mezi nimi uspět. My se však pokusíme udělat proto maximum. Na tento závod se osobně připravuji velmi dlouhou dobu. Snažím se pracovat na své fyzičce, ale hlavně na své Angličtině. Jak jsem již řekl, pokusíme se udělat maximum pro vítězství, ačkoli naše šance nejsou největší," řekl před závodem Jan Černý.
Pirelli Star Driver Shootout není jen o rychlosti na rychlostních zkouškách, ale také o fyzické kondici jezdce a jeho schopnosti komunikovat v angličtině s médii a komisí. V té letos opět zasedla slavná jména jako např. Petter Solberg a Markku Allén. Jezdci se tak během pátečního dne museli představit před šestičlennou komisí a odpovídat na všemožné otázky. Sobota již pak byla vyhrazena pro samotný závod, který se skládal ze tří průjezdů dvou rychlostních zkoušek. Jedné asfaltové v okolí městečka Schönau a jedné šotolinové v okolí Rainbachu.
Sobotní den začínal třemi průjezdy asfaltovou rychlostní zkouškou. Ta byla letos opravdu velmi povedená a skutečně se pořadatelům povedla. A hned v prvním průjezdu náš reprezentant doslova zazářil, když skončil druhý jen o vteřinu a půl za pozdějším vítězem Estoncem Tanakem. V dalších průjezdech se Honza trochu zpomalovat, což bylo dáno zejména velkým množstvím vytahaných nečistot na trati, ale stále patřil k nejrychlejším a první sekci zakončil na skvělém druhém místě. Podle vyjádření několika členů komise Honza na asfaltovém povrchu velmi zaujal a díky svému jezdeckému projevu patřil od začátku k velkým favoritům.
Druhá část závodu se však odehrávala na šotolinovém povrchu, se kterým Honza bohužel nemá téměř žádné zkušenosti, kromě svých začátků v rallycrossu. Oproti loňskému roku se pořadatelům šotolinová vložka příliš nepovedla, jelikož se jednalo spíše o úzké lesní cesty lemované stromy. I tak se Honza stále držel na skvělém třetím místě v celkovém pořadí a rozhodně neudělal ostudu. Jeho jízda lahodila oku diváka a přestože chyběli zkušenosti, svým výkonem rozhodně neudělal ostudu. Na poslední rychlostní zkoušce bohužel zaznamenal defekt a ztratil hodně času, což vedlo nakonec k propadu na šesté místo.
V osm hodin se ve Freistadtské hale konalo slavnostní vyhlášení. Jasným vítězem se stal Estonec Ott Tanak, který se svým Subaru N14 zvítězil ve všech rychlostních zkouškách svou čistou a precizní jízdou. Druhým vítězem se stal zástupce San Marina Alex Raschi, který se svým Cliem R3 doslova řádil na šotolinové části a vítězství si jednoznačně zasloužil.
Honza Černý však z Freistadtu neodjížděl zklamaný. Podal výkon, za který se nemusel stydět a od poroty slyšel jen slova chvály. "Pokusíme se nasbírat co nejvíce zkušeností se šotolinovým povrchem a třeba se nám ve Freistadtu povede zvítězit příští rok," uzavírá Honza.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.