Pirelli Star Driver Shootout 2009 byl již druhým ročníkem velice zajímavého a úspěšného projektu. V zásadě jde o to, že mladí a nadějní jezdci z celého světa dostanou možnost změřit své síly a vítězové pak mají možnost zúčastnit se šesti podniků Mistrovství světa v rally s týmem Pirelli, s profesionálním zázemím a s vozem Mitsubishi Lancer Evo 10. Jedním z loňských vítězů byl náš Martin Semerád, který dokázal zvítězit ve velmi silné konkurenci a v letošním roce tak mimo jiné startuje ve vybraných závodech Mistrovství světa.
Evropská část Pirelli Star Driver Shootout se stejně jako loňský rok konala ve Freistadtu pod patronátem stejného týmu pořadatelů, kteří pořádají velice kvalitní a oblíbenou Jänner Rally. Mezi šestnácti přihlášenými jezdci jsme měli i tentokrát české želízko v ohni. Byl jím teprve devatenáctiletý Honza Černý, který se přihlásil se svým Subaru. "Pirelli Star Driver projekt je především obrovská šance udělat velký krok dopředu. Je zde obrovská konkurence, všech šestnáct účastníků jsou talentovaní mladí závodníci a nebude vůbec lehké mezi nimi uspět. My se však pokusíme udělat proto maximum. Na tento závod se osobně připravuji velmi dlouhou dobu. Snažím se pracovat na své fyzičce, ale hlavně na své Angličtině. Jak jsem již řekl, pokusíme se udělat maximum pro vítězství, ačkoli naše šance nejsou největší," řekl před závodem Jan Černý.
Pirelli Star Driver Shootout není jen o rychlosti na rychlostních zkouškách, ale také o fyzické kondici jezdce a jeho schopnosti komunikovat v angličtině s médii a komisí. V té letos opět zasedla slavná jména jako např. Petter Solberg a Markku Allén. Jezdci se tak během pátečního dne museli představit před šestičlennou komisí a odpovídat na všemožné otázky. Sobota již pak byla vyhrazena pro samotný závod, který se skládal ze tří průjezdů dvou rychlostních zkoušek. Jedné asfaltové v okolí městečka Schönau a jedné šotolinové v okolí Rainbachu.
Sobotní den začínal třemi průjezdy asfaltovou rychlostní zkouškou. Ta byla letos opravdu velmi povedená a skutečně se pořadatelům povedla. A hned v prvním průjezdu náš reprezentant doslova zazářil, když skončil druhý jen o vteřinu a půl za pozdějším vítězem Estoncem Tanakem. V dalších průjezdech se Honza trochu zpomalovat, což bylo dáno zejména velkým množstvím vytahaných nečistot na trati, ale stále patřil k nejrychlejším a první sekci zakončil na skvělém druhém místě. Podle vyjádření několika členů komise Honza na asfaltovém povrchu velmi zaujal a díky svému jezdeckému projevu patřil od začátku k velkým favoritům.
Druhá část závodu se však odehrávala na šotolinovém povrchu, se kterým Honza bohužel nemá téměř žádné zkušenosti, kromě svých začátků v rallycrossu. Oproti loňskému roku se pořadatelům šotolinová vložka příliš nepovedla, jelikož se jednalo spíše o úzké lesní cesty lemované stromy. I tak se Honza stále držel na skvělém třetím místě v celkovém pořadí a rozhodně neudělal ostudu. Jeho jízda lahodila oku diváka a přestože chyběli zkušenosti, svým výkonem rozhodně neudělal ostudu. Na poslední rychlostní zkoušce bohužel zaznamenal defekt a ztratil hodně času, což vedlo nakonec k propadu na šesté místo.
V osm hodin se ve Freistadtské hale konalo slavnostní vyhlášení. Jasným vítězem se stal Estonec Ott Tanak, který se svým Subaru N14 zvítězil ve všech rychlostních zkouškách svou čistou a precizní jízdou. Druhým vítězem se stal zástupce San Marina Alex Raschi, který se svým Cliem R3 doslova řádil na šotolinové části a vítězství si jednoznačně zasloužil.
Honza Černý však z Freistadtu neodjížděl zklamaný. Podal výkon, za který se nemusel stydět a od poroty slyšel jen slova chvály. "Pokusíme se nasbírat co nejvíce zkušeností se šotolinovým povrchem a třeba se nám ve Freistadtu povede zvítězit příští rok," uzavírá Honza.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.