Pirelli Star Driver Shootout 2009 byl již druhým ročníkem velice zajímavého a úspěšného projektu. V zásadě jde o to, že mladí a nadějní jezdci z celého světa dostanou možnost změřit své síly a vítězové pak mají možnost zúčastnit se šesti podniků Mistrovství světa v rally s týmem Pirelli, s profesionálním zázemím a s vozem Mitsubishi Lancer Evo 10. Jedním z loňských vítězů byl náš Martin Semerád, který dokázal zvítězit ve velmi silné konkurenci a v letošním roce tak mimo jiné startuje ve vybraných závodech Mistrovství světa.
Evropská část Pirelli Star Driver Shootout se stejně jako loňský rok konala ve Freistadtu pod patronátem stejného týmu pořadatelů, kteří pořádají velice kvalitní a oblíbenou Jänner Rally. Mezi šestnácti přihlášenými jezdci jsme měli i tentokrát české želízko v ohni. Byl jím teprve devatenáctiletý Honza Černý, který se přihlásil se svým Subaru. "Pirelli Star Driver projekt je především obrovská šance udělat velký krok dopředu. Je zde obrovská konkurence, všech šestnáct účastníků jsou talentovaní mladí závodníci a nebude vůbec lehké mezi nimi uspět. My se však pokusíme udělat proto maximum. Na tento závod se osobně připravuji velmi dlouhou dobu. Snažím se pracovat na své fyzičce, ale hlavně na své Angličtině. Jak jsem již řekl, pokusíme se udělat maximum pro vítězství, ačkoli naše šance nejsou největší," řekl před závodem Jan Černý.
Pirelli Star Driver Shootout není jen o rychlosti na rychlostních zkouškách, ale také o fyzické kondici jezdce a jeho schopnosti komunikovat v angličtině s médii a komisí. V té letos opět zasedla slavná jména jako např. Petter Solberg a Markku Allén. Jezdci se tak během pátečního dne museli představit před šestičlennou komisí a odpovídat na všemožné otázky. Sobota již pak byla vyhrazena pro samotný závod, který se skládal ze tří průjezdů dvou rychlostních zkoušek. Jedné asfaltové v okolí městečka Schönau a jedné šotolinové v okolí Rainbachu.
Sobotní den začínal třemi průjezdy asfaltovou rychlostní zkouškou. Ta byla letos opravdu velmi povedená a skutečně se pořadatelům povedla. A hned v prvním průjezdu náš reprezentant doslova zazářil, když skončil druhý jen o vteřinu a půl za pozdějším vítězem Estoncem Tanakem. V dalších průjezdech se Honza trochu zpomalovat, což bylo dáno zejména velkým množstvím vytahaných nečistot na trati, ale stále patřil k nejrychlejším a první sekci zakončil na skvělém druhém místě. Podle vyjádření několika členů komise Honza na asfaltovém povrchu velmi zaujal a díky svému jezdeckému projevu patřil od začátku k velkým favoritům.
Druhá část závodu se však odehrávala na šotolinovém povrchu, se kterým Honza bohužel nemá téměř žádné zkušenosti, kromě svých začátků v rallycrossu. Oproti loňskému roku se pořadatelům šotolinová vložka příliš nepovedla, jelikož se jednalo spíše o úzké lesní cesty lemované stromy. I tak se Honza stále držel na skvělém třetím místě v celkovém pořadí a rozhodně neudělal ostudu. Jeho jízda lahodila oku diváka a přestože chyběli zkušenosti, svým výkonem rozhodně neudělal ostudu. Na poslední rychlostní zkoušce bohužel zaznamenal defekt a ztratil hodně času, což vedlo nakonec k propadu na šesté místo.
V osm hodin se ve Freistadtské hale konalo slavnostní vyhlášení. Jasným vítězem se stal Estonec Ott Tanak, který se svým Subaru N14 zvítězil ve všech rychlostních zkouškách svou čistou a precizní jízdou. Druhým vítězem se stal zástupce San Marina Alex Raschi, který se svým Cliem R3 doslova řádil na šotolinové části a vítězství si jednoznačně zasloužil.
Honza Černý však z Freistadtu neodjížděl zklamaný. Podal výkon, za který se nemusel stydět a od poroty slyšel jen slova chvály. "Pokusíme se nasbírat co nejvíce zkušeností se šotolinovým povrchem a třeba se nám ve Freistadtu povede zvítězit příští rok," uzavírá Honza.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?