CÍL, 4.1.2009, Tomáš Urban: Rakouská Jänner rally je u konce, zvítězil nakonec domácí matador. Česká vlajka vlaje mezi prvními deseti nejrychlejšími jezdci.
Cíl soutěže - Soutěžící dnes jeli šest rychlostních zkoušek, jejichž povrch byl pod sněhem a ledem. Na sedmnácté rychlostní zkoušce však do té doby jasně vedoucí jezdec Waldherr havaroval. V cíli tak překvapivě slavil domácí matador Baumschlager. V cíli měl k dobru více něž dvě minuty a deset vteřin. Druhé místo patří Hermannu Gassnerovi st.. Třetí je jeho syn Hermann jun., který je dalších 41 vteřin zpět.K velkému útoku zatroubil v poslední sekci Manfred Stohl. Jeho atak mu vynesl čtvrtou příčku a ztrátu 3 minuty a sedmnáct vteřin na vítěze. Páté místo patři severské legendě Blomqvistovi ze ztrátou 3.37. Výborný výkon předvedli Jan Černý s Pavlem Kohoutem , kteří skončili šestí. Sedmý dojel Haneder a hned na místě sedmém zajel výborný výsledek Dan Běhálek s Petrem Černohorským. Slovenský jezdec Peter Gavlák skončil až jedenáctý. Milan Liška si polepšil na místo osmnácté.Celkově dorazilo do cíle 38 posádek.
Neděle - II. Etapa: Včerejší rychlostní zkoušky byly převážně bez ledu a sněhu. Dnes na jezdce čekalo sněhu a ledu více. Některé rychlostní zkoušky jsou kompletně pokryty sněhem, na některých tvoří sníh a led převážnou část povrchu. Zatím skvěle se s těmito podmínkami vypořádává český benjamínek skupiny N4 - Honza Černý. Po včerejším dnu mu patřila sedmá příčka. Během dneška si polepšil spole se svým navigátorem o dvě pozice a po šestnácté rychlostní zkoušce mu patří místo páté.Celkově je ve vedení stále Andreas Waldherr s Polem S2000. Už více než půl minuty na něj ztrácí druhý Raimund "Mundl" Baumschlager. Další minutu za Baumschlagerem je starší z rodu Gassnerů, následován na čtvrté příčce svým synem Hermannem juniorem. O pátém místě Honzy Černého jsme již psali.Sníh naopak žřejmě příliš nesvědčí Danu Běhálkovi, který během dnešního dne klesl z osmé na devátou příčku. Naopak výkon Švédského veterána Stiga Blonqvista roste s každou další sněhovou rychlostní zkouškou. Matador světových rally je po RZ16 na sedmé příče, ovšem jen 0,2 sekundy za Manfredem Stohlem. Do cíle celé rally ještě zbývají dva průjezdy rychlostní zkouškou Tragwein-Bad Zell-Aisttal. Tato zkouška však měří téměř pětadvacet kilometrů a tak se ještě při dvou jejích průjezdech může stát cokoliv. Věřme že Honza Černý společně se spolujezdcem Pavlem Kohoutem dotáhnou v Rakousku své tažení do konce a vybojují si tak zřejmě životní výsledek.Sobota - I. Etapa: Na soutěžící dnes čeká 141 ostrých kilometrů. První dvě rychlostní zkoušky opanoval Pavel Valoušek se Zdeňkem Hrůzou. Naše radost ale netrvala dlouho. V boji o vteřiny s druhým Waldherrem s VW POLO S2000 Pavel Valoušek ve třetí rychlostní zkoušce ulomil svému Lanceru devát evoluce kolo a odstoupil.
Po páté rychlostní zkoušce vede tedy Waldherr.Na druhého Baumschlagera se Lancerem EVO IX má náskok 41 vteřin. Třetí je mladý Gassner, ale jen o osm vteřin. Čtvrtý o šest vteřin, je jeho otec se stejným vozem. Pátý je Haneder a šestý je výborně jedoucí Jan Černý se Subaru Impreza STi. Na Hanedera ztrácí čtrnáct vteřin. Tři vteřiny za Černým je Peter Gavlák. Dvě vteřiny za Gavlákem je veterán Blomqvist. Tři vteřiny za Švédem je Jarek Orsák. Devátý je Běhálek 20 vteřin za Orsákem. Desátý je Manfred Stohl se Subaru Impreza STI. Ten ztrátcí dalších jedenáct vteřin.
Dalším Čechům se tolik nedaří. Milan Liška s Mitrubishi Lancer EVO IX je 31. Jaroslav Kubata jedoucí s Nissanem Almera GTI je 47. ale třetí ve třídě A7.
Výsledky v cíli rally (po RZ 18):1. Baumschlager Raimund / Zeltner Thomas Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 2:28:31.42. Gassner Hermann / Thannhäuser Karin Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 +2:10.73. Gassner Hermann jun. / Wüstenhagen Kathi Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 +2:54.04. Stohl Manfred / Minor Ilka Subaru Impreza Sti CNG N/4 +3:17.35. Blomqvist Stig / Spjuth Ragnar Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 +3:37.36. Černý Jan / Kohout Pavel Subaru Impreza Sti N/46 +3:54.97. Haneder Ernst / Kregl Philipp Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 +4:00.78. Běhálek Daniel / Černohorský Petr Subaru Impreza Sti N/4 +4:24.59. Benes Markus / Wannenmacher Norbert Subaru Impreza Sti N/4 +6:18.610.Keferböck Johannes / Punz Karin Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 +7:39.211.Gavlák Peter / Hůlka Miloš Mitsubishi Lancer EVO IX N/4 +8:29.2
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.