Až 99 soutěžních posádek, včetně zahraničních, mohou fanoušci rallysportu vidět na Rally Silesia (Rajd Slaska) ve dnech 8-10. září. Slezská soutěž bude poprvé v historii zařazena do evropského seriálu FIA European Rally Trophy. Na startu nechybí český tandem René Dohnal a Roman Švec (Peugeot 208 Rally4), který tak bude mít možnost navýšit své vedení v průběžném pořadí šampionátu. Zároveň se šestinásobný slovenský šampión Grzegorz Grzyb pokusí během Rally Silesia zabojovat o svůj třetí domácí titul.
René Dohnal a Roman Švec se prozatím zúčastnili čtyř závodů FIA ERT 2023 a získali celkem 277 bodů. Po startech na podnicích ERT v České republice, v Chorvatsku a v Rakousku míří lídři seriálu do Polska, aby udělali další krok k vítězství v European Rally Trophy. Pro Dohnala to bude první start na slezské soutěži, ale nebude to poprvé, co se objeví na polských rychlostních zkouškách. V sezóně 2021 se zúčastnil Marma Rzeszowski Rally. Další mezinárodní posádkou, která se přihlásila ke startu na Rally Silesia, jsou španělští manželé Edgar Vigo López a Fatima Ameneiro Teijeiro. Zároveň se ke startu na našem závodě chystá rumunská posádka Catherine Radulescu - Bogdan Minea, která se na slezských rychlostních zkouškách objeví s vozem Renault Clio Rally5.
Do hodnocení šampionátu FIA ERT se registrovalo 50 posádek, v rámci polského mistrovství v rally (RSMP) se představí 47 dvojic, 48 posádek je přihlášeno do seriálu FIA CEZ.
Grzyb s jednou rukou na trofeji
Dvojnásobný mistr Polska v rally Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia Rally2 evo) je na dobré cestě získat svůj třetí titul. Grzyb se spolujezdcem Adamem Biniędou vyhráli čtyři z pěti soutěží RSMP 2023. Díky tomu mají Grzyb a Binięda v pořadí šampionátu náskok 46 bodů. Při faktu, že v posledních dvou závodech půjde získat 70 bodů, potřebuje Grzyb na Rally Silesia získat 24 bodů, aby se bez ohledu na výsledky svých konkurentů stal letošním mistrem Polska.
Ve startovní listině pořadatelé evidují 12 vozů specifikace R5/Rally2. Druhou nasazenou posádkou jsou Lukasz Byskiniewicz a Daniel Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 evo), druzí v aktuálním hodnocení RSMP 2023. Číslo 3 poveze Škoda Fabia Rally2 evo s posádkou ORLEN Teamu Kacper Wroblewski a Jakub Wrobel, kteří svou domácí pouť zahájili až se zpožděním na 32. Marma Rzeszowski Rally, předchozím závodě polského šampionátu.
Mistři Česka ve třídě produkčních vozů 2016 Jaroslaw a Marcin Szejové (Hyundai i20 R5) plánují ve Slezsku návrat na tratě, neboť byli nuceni kvůli těžké havárii na Valvoline Rally Malopolski vynechat závod v Rzeszowě.
Do třídy 3, ve které startují soutěžní vozy kategorie Rally3, se přihlásilo 7 posádek. Všechny budou využívat speciály Ford Fiesta Rally3 – soutěžní stroje vyrobené v Polsku, v dílnách polské pobočky stáje M-Sport.
Sečteno a podtrženo, 24 z 50 posádek FIA ERT se přihlásilo s vozy 4WD, 26 bude soutěžit s “dvoukolkami”.
14 historických vozů
Rally Silesia se bude zároveň započítávat do polského Historic Rally Championship (HRSMP), pořadatelům se k předposlednímu závodu seriálu přihlásilo 14 dvojic. Mezi přihlášenými najdeme I posádky na legendárních vozech Audi Quattro, Ford Sierra RS Cosworth, Subaru Legacy nebo Porsche 911 SC RS.
Navíc se Rally Silesia započítává i do mistrovství jižního Polska, což je regionální série pro začátečníky nebo závodníky, kteří preferují levnější formu závodění. Ve čtvrtém závodě tohoto seriálu se představí 35 posádek.
12 rychlostních zkoušek a 150 soutěžních kilometrů
V itineráři slezské soutěže je naplánováno 12 rychlostních zkoušek, včetně dvou diváckých superspeciálek – v centru Katovic a v okolí Slezském stadiónu v Chořově (Chorzów), kde se nachází ředitelství rally a servisní park.
Program Rally Silesia 2023:
Pátek 8. září
11:00 – 15:00 – shakedown (2,85 km, Bieruń – ERG)18:00 – Slavnostní start (Katowice, ulice Dworcowat)18:30 – RZ 1: Katowice 1 (4 km) – HA19:00 – RZ 2: Katowice 2 (4 km) – HA20:30 – RZ 1: Katowice 1 (4 km) – FIA ERT / FIA CEZ / RSMP
Sobota 9. září (7 rychlostních zkoušek, celkem 92,94 km RZ)
8:00 – Service A: 15 min. (Chorzów, Silesian Stadium)10:00 – RZ 2: Gmina Jasienica (15,32 km)11:00 – RZ 3: Hazlach (12,2 km)11:50 – RZ 4: Jastrzebie-Zdroj (18,2 km)13:50 – Pneumatiková zóna: 15 min. (Bielsko-Biala)14:40 – RZ 5: Gmina Jasienica (15,32 km)15:40 – RZ 6: Hazlach (12,2 km)16:40 – RZ 7: Jastrzebie-Zdroj (18,2 km)18:00 – RZ 8: Silesian Stadium (1,5 km, Chorzów)19:20 – Service B: 45 min. (Chorzów, Silesian Stadium)
Neděle 10. září (4 rychlostní zkoušky, celkem 53,4 km RZ)
8:55 – Service C: 15 min. (Chorzów, Silesian Stadium)10:40 – RZ 9: Ochaby (11,4 km)11:20 – RZ 10: Kiczyce (15,4 km)13:10 – RZ 11: Ochaby (11,4 km)14:10 – RZ 12: Kiczyce (15,4 km, Power Stage)16:17 – Service D: 10 min. (Chorzów, Silesian Stadium)16:30 – Slavnostní vyhlášení (Chorzów, Silesian Stadium)
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.