Až 99 soutěžních posádek, včetně zahraničních, mohou fanoušci rallysportu vidět na Rally Silesia (Rajd Slaska) ve dnech 8-10. září. Slezská soutěž bude poprvé v historii zařazena do evropského seriálu FIA European Rally Trophy. Na startu nechybí český tandem René Dohnal a Roman Švec (Peugeot 208 Rally4), který tak bude mít možnost navýšit své vedení v průběžném pořadí šampionátu. Zároveň se šestinásobný slovenský šampión Grzegorz Grzyb pokusí během Rally Silesia zabojovat o svůj třetí domácí titul.
René Dohnal a Roman Švec se prozatím zúčastnili čtyř závodů FIA ERT 2023 a získali celkem 277 bodů. Po startech na podnicích ERT v České republice, v Chorvatsku a v Rakousku míří lídři seriálu do Polska, aby udělali další krok k vítězství v European Rally Trophy. Pro Dohnala to bude první start na slezské soutěži, ale nebude to poprvé, co se objeví na polských rychlostních zkouškách. V sezóně 2021 se zúčastnil Marma Rzeszowski Rally. Další mezinárodní posádkou, která se přihlásila ke startu na Rally Silesia, jsou španělští manželé Edgar Vigo López a Fatima Ameneiro Teijeiro. Zároveň se ke startu na našem závodě chystá rumunská posádka Catherine Radulescu - Bogdan Minea, která se na slezských rychlostních zkouškách objeví s vozem Renault Clio Rally5.
Do hodnocení šampionátu FIA ERT se registrovalo 50 posádek, v rámci polského mistrovství v rally (RSMP) se představí 47 dvojic, 48 posádek je přihlášeno do seriálu FIA CEZ.
Grzyb s jednou rukou na trofeji
Dvojnásobný mistr Polska v rally Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia Rally2 evo) je na dobré cestě získat svůj třetí titul. Grzyb se spolujezdcem Adamem Biniędou vyhráli čtyři z pěti soutěží RSMP 2023. Díky tomu mají Grzyb a Binięda v pořadí šampionátu náskok 46 bodů. Při faktu, že v posledních dvou závodech půjde získat 70 bodů, potřebuje Grzyb na Rally Silesia získat 24 bodů, aby se bez ohledu na výsledky svých konkurentů stal letošním mistrem Polska.
Ve startovní listině pořadatelé evidují 12 vozů specifikace R5/Rally2. Druhou nasazenou posádkou jsou Lukasz Byskiniewicz a Daniel Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 evo), druzí v aktuálním hodnocení RSMP 2023. Číslo 3 poveze Škoda Fabia Rally2 evo s posádkou ORLEN Teamu Kacper Wroblewski a Jakub Wrobel, kteří svou domácí pouť zahájili až se zpožděním na 32. Marma Rzeszowski Rally, předchozím závodě polského šampionátu.
Mistři Česka ve třídě produkčních vozů 2016 Jaroslaw a Marcin Szejové (Hyundai i20 R5) plánují ve Slezsku návrat na tratě, neboť byli nuceni kvůli těžké havárii na Valvoline Rally Malopolski vynechat závod v Rzeszowě.
Do třídy 3, ve které startují soutěžní vozy kategorie Rally3, se přihlásilo 7 posádek. Všechny budou využívat speciály Ford Fiesta Rally3 – soutěžní stroje vyrobené v Polsku, v dílnách polské pobočky stáje M-Sport.
Sečteno a podtrženo, 24 z 50 posádek FIA ERT se přihlásilo s vozy 4WD, 26 bude soutěžit s “dvoukolkami”.
14 historických vozů
Rally Silesia se bude zároveň započítávat do polského Historic Rally Championship (HRSMP), pořadatelům se k předposlednímu závodu seriálu přihlásilo 14 dvojic. Mezi přihlášenými najdeme I posádky na legendárních vozech Audi Quattro, Ford Sierra RS Cosworth, Subaru Legacy nebo Porsche 911 SC RS.
Navíc se Rally Silesia započítává i do mistrovství jižního Polska, což je regionální série pro začátečníky nebo závodníky, kteří preferují levnější formu závodění. Ve čtvrtém závodě tohoto seriálu se představí 35 posádek.
12 rychlostních zkoušek a 150 soutěžních kilometrů
V itineráři slezské soutěže je naplánováno 12 rychlostních zkoušek, včetně dvou diváckých superspeciálek – v centru Katovic a v okolí Slezském stadiónu v Chořově (Chorzów), kde se nachází ředitelství rally a servisní park.
Program Rally Silesia 2023:
Pátek 8. září
11:00 – 15:00 – shakedown (2,85 km, Bieruń – ERG)18:00 – Slavnostní start (Katowice, ulice Dworcowat)18:30 – RZ 1: Katowice 1 (4 km) – HA19:00 – RZ 2: Katowice 2 (4 km) – HA20:30 – RZ 1: Katowice 1 (4 km) – FIA ERT / FIA CEZ / RSMP
Sobota 9. září (7 rychlostních zkoušek, celkem 92,94 km RZ)
8:00 – Service A: 15 min. (Chorzów, Silesian Stadium)10:00 – RZ 2: Gmina Jasienica (15,32 km)11:00 – RZ 3: Hazlach (12,2 km)11:50 – RZ 4: Jastrzebie-Zdroj (18,2 km)13:50 – Pneumatiková zóna: 15 min. (Bielsko-Biala)14:40 – RZ 5: Gmina Jasienica (15,32 km)15:40 – RZ 6: Hazlach (12,2 km)16:40 – RZ 7: Jastrzebie-Zdroj (18,2 km)18:00 – RZ 8: Silesian Stadium (1,5 km, Chorzów)19:20 – Service B: 45 min. (Chorzów, Silesian Stadium)
Neděle 10. září (4 rychlostní zkoušky, celkem 53,4 km RZ)
8:55 – Service C: 15 min. (Chorzów, Silesian Stadium)10:40 – RZ 9: Ochaby (11,4 km)11:20 – RZ 10: Kiczyce (15,4 km)13:10 – RZ 11: Ochaby (11,4 km)14:10 – RZ 12: Kiczyce (15,4 km, Power Stage)16:17 – Service D: 10 min. (Chorzów, Silesian Stadium)16:30 – Slavnostní vyhlášení (Chorzów, Silesian Stadium)
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?