V Praze se pomalu rozjíždí parkování sdílených aut v obchodních centrech zdarma. Největší tuzemská carsharingová služba Anytime spustila v září pilotní projekt. V rámci první fáze je možné bezplatně parkovat v pražském obchodním centru Galerie Butovice.
Auta Anytime parkují zdarma na šesti vyhrazených místech v podzemních garážích a po jejich zaplnění i kdekoliv na venkovním parkovišti. Na vyhrazeném parkovišti je možné také pronájem ukončit, nebo si auto naopak nově pronajmout. Anytime je tak prvním poskytovatelem carsharingu, který svým zákazníkům tuto možnost nabízí.
"Jde o další krok k posílení sdílené dopravy. Bezplatné nebo zvýhodněné parkování pro sdílené vozy je v obchodních centrech v zahraničí zcela běžné a očekáváme, že tento trend se rozšíří i v Česku," uvedl ředitel Anytime ČR Milan Beutl.
Sdílení aut roste v Česku i v Evropě
Zájem o sdílení aut trvale roste. Carsharing v současnosti lidé nejčastěji používají pro běžnou přepravu po Praze. Podle předpovědi společnosti Deloitte počet uživatelů carsharingu v Evropě letos překročí 15 milionů, což je o 70 procent více než před dvěma roky.
„Vzhledem k současné epidemii koronaviru jde zároveň o bezpečnější způsob dopravy než MHD. Díky zvýhodněním, jako je parkování v obchodních centrech zdarma, je pro obyvatele Prahy přechod ke sdílené dopravě ještě atraktivnější,“ dodává Milan Beutl.
K vyšší poptávce u Anytime přispělo i rozšíření flotily a také zvětšení zóny, kde lze vozy zanechávat. Jde o nové části Prahy, jako jsou Ďáblice, Čakovice, Kyje, Horní Počernice, Štěrboholy, Hostivař, Horní Měcholupy nebo Petrovice.
"Spolupracujeme s Anytime, protože chceme podporovat moderní trendy. Zákazníkům Galerie Butovice nabízíme atraktivní nakupování odpovídající standardům 21.století včetně prvotřídních služeb pro pohodlnější a kvalitnější život, jako je právě zapůjčení auta Anytime pro odvoz velkého nákupu nebo k dopravě na oběd či schůzku," uvedl jednatel Galerie Butovice Václav Kovář.
Mezinárodní carsharingová služba Anytime působí na českém trhu již rok. Za tu dobu její vozy najely téměř 3,5 milionu km, z toho 53 procent na elektřinu, a uskutečnily přes 300 000 jízd. Její vozový park čítá 270 hybridních vozů Toyota Yaris a Corolla, v září firma přidává ještě dalších 50 aut.
Mobilní aplikaci Anytime si stáhlo více než 130 000 lidí. Ceny začínají od 1,99 Kč za minutu použití auta, km jsou zahrnuté v ceně. Stejně jako benzín, mytí, dálniční známka i pojištění vozu. Součástí je parkování v modrých a fialových zónách v celé Praze. Platba se uskuteční automaticky po ukončení pronájmu z připojené platební karty. Kromě ceny za minutu uživatel nic dalšího neplatí.
Zájemce o využití služby stáhne bezplatnou aplikaci Anytime Carsharing CZ z Apple Store nebo Google Play a provede on-line registraci, která trvá do 15 minut. Cesty pak může podnikat po celé ČR a auto nakonec nechá kdekoli po Praze. Všechny vozy jsou vybavené automatickou převodovkou a parkovací kamerou.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.