Měsíční vozidlo, které společně vyvíjí Toyota a Japonská kosmická agentura (JAXA), se bude jmenovat Lunar Cruiser, tedy Měsíční křižník. Přezdívka průzkumného vozidla na palivové články s přetlakovou kabinou a lidskou posádkou byla vybrána podle legendárního nezničitelného SUV Land Cruiser.
Také od měsíčního vozidla se očekává kvalita, odolnost a spolehlivost. Dohodu o společném vývoji průzkumného vozidla podepsaly JAXA a Toyota loni v červnu, hotový produkt by se měl představit po roce 2025. Firmy společně pracují na výrobě testovacích dílů pro jednotlivé technologické prvky i samotný prototyp vozidla.
Testují se díly a gumyPráce zahrnují i simulace k ověření dostatečné výkonnosti a vlastností odvodu tepla během jízdy, výroby a vyhodnocení prototypů pneumatik. Využívá se i virtuální realita a modely v reálném měřítku kvůli vytvoření vhodného uspořádání kabiny měsíčního křižníku a jejího vybavení.
Dojezd 10 000 kmVozidlo má být podle návrhu šest metrů dlouhé, 5,2 metru široké a 3,8 metru vysoké, což odpovídá přibližné velikosti dvou mikrobusů. Poskytne celkový obytný prostor 13 metrů krychlových, což umožní ubytování dvou osob, v nouzových případech pak poskytne zázemí až čtyřem pasažérům. Jeho dojezd je díky vodíkovým palivovým článkům až 10 000 km.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.