ŠKODA dělá díky modelu ENYAQ iV další velký krok do éry elektromobility. První čistě elektrické SUV českého výrobce automobilů přichází s novými řešeními, která spojují technicky inovativní Matrix-LED světlomety s emocionálním designovým jazykem. Petr Nevřela, vedoucí designér exteriérového osvětlení ve ŠKODA AUTO, v rozhovoru popisuje nejvýraznější prvky nových světlometů modelu ENYAQ iV.
Modelem ENYAQ iV představuje ŠKODA svůj první sériový vůz na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB). Jak se změnil design světlometů ve srovnání s předchozími modely?Petr Nevřela: Přední světlomety našich modelů se již dočkaly podstatného vývoje spolu s naším současným designovým jazykem a to u modelových řad SCALA a KAMIQ, stejně tak tomu bylo i u nové generace modelu OCTAVIA. U všech modelů, které jsme v posledním roce a půl představili, jsou světlomety celkově nižší a působí tak dynamičtěji. Model KAMIQ dodává výše umístěnými světly denního svícení vlastní charakter. Při vytváření světlometů byly více použity krystalické prvky. U modelu ENYAQ iV důsledně pokračujeme v tomto trendu a cíleně zdokonalujeme jednotlivé detaily, jako jsou nová, obzvláště jemně vyrýsovaná světla denního svícení s naznačenými řasami a také novým, šestiúhelníkovým tvarem hlavních LED modulů. Inovativní charakter nového modelu ENYAQiV je navíc zdůrazněn novými světlomety a zadními světly.
Jak dlouho trvá celý proces vývoje designu nových předních světlometů a zadních světel?Nevřela: Vývoj designu je dynamický proces, úzce spolupracujeme s kolegy z designu exteriéru a s vývojovým týmem vnějšího osvětlení. Rozvíjíme různé nápady a diskutujeme o tom, které se dají realizovat, až nakonec dospějeme k finálnímu výběru. Celkově může tento proces trvat tak šest až dvanáct měsíců.
Co Vás inspiruje při navrhování nových světlometů a zadních světel?Nevřela: ŠKODA je hrdá na to, že ve svých vozech odráží tradici českého křišťálového umění a interpretuje ji po svém. Přesné linie, geometrické uspořádání a výjimečně čiré skleněné plochy jsou fascinující a v závislosti na dopadu světla a úhlu pohledu nabízí zcela jiné, stále se měnící aspekty. To můžeme použít jako základ pro experimentování se světelnými efekty jako například s třírozměrnými zadními světly, jejichž plochy jsou osvětleny jemnými pásy světla.
Jaký první dojem evokují nové světlomety modelu ENYAQ iV?Nevřela: Grafika světel ENYAQ iV působí na první pohled příjemně a přátelsky, zatímco světlomety vytváří vysoce dynamický a moderní vzhled. Inovativní LED technologie navíc zvýrazňuje udržitelný koncept našeho prvního čistě elektrického SUV.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?