ŠKODA dělá díky modelu ENYAQ iV další velký krok do éry elektromobility. První čistě elektrické SUV českého výrobce automobilů přichází s novými řešeními, která spojují technicky inovativní Matrix-LED světlomety s emocionálním designovým jazykem. Petr Nevřela, vedoucí designér exteriérového osvětlení ve ŠKODA AUTO, v rozhovoru popisuje nejvýraznější prvky nových světlometů modelu ENYAQ iV.
Modelem ENYAQ iV představuje ŠKODA svůj první sériový vůz na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB). Jak se změnil design světlometů ve srovnání s předchozími modely?Petr Nevřela: Přední světlomety našich modelů se již dočkaly podstatného vývoje spolu s naším současným designovým jazykem a to u modelových řad SCALA a KAMIQ, stejně tak tomu bylo i u nové generace modelu OCTAVIA. U všech modelů, které jsme v posledním roce a půl představili, jsou světlomety celkově nižší a působí tak dynamičtěji. Model KAMIQ dodává výše umístěnými světly denního svícení vlastní charakter. Při vytváření světlometů byly více použity krystalické prvky. U modelu ENYAQ iV důsledně pokračujeme v tomto trendu a cíleně zdokonalujeme jednotlivé detaily, jako jsou nová, obzvláště jemně vyrýsovaná světla denního svícení s naznačenými řasami a také novým, šestiúhelníkovým tvarem hlavních LED modulů. Inovativní charakter nového modelu ENYAQiV je navíc zdůrazněn novými světlomety a zadními světly.
Jak dlouho trvá celý proces vývoje designu nových předních světlometů a zadních světel?Nevřela: Vývoj designu je dynamický proces, úzce spolupracujeme s kolegy z designu exteriéru a s vývojovým týmem vnějšího osvětlení. Rozvíjíme různé nápady a diskutujeme o tom, které se dají realizovat, až nakonec dospějeme k finálnímu výběru. Celkově může tento proces trvat tak šest až dvanáct měsíců.
Co Vás inspiruje při navrhování nových světlometů a zadních světel?Nevřela: ŠKODA je hrdá na to, že ve svých vozech odráží tradici českého křišťálového umění a interpretuje ji po svém. Přesné linie, geometrické uspořádání a výjimečně čiré skleněné plochy jsou fascinující a v závislosti na dopadu světla a úhlu pohledu nabízí zcela jiné, stále se měnící aspekty. To můžeme použít jako základ pro experimentování se světelnými efekty jako například s třírozměrnými zadními světly, jejichž plochy jsou osvětleny jemnými pásy světla.
Jaký první dojem evokují nové světlomety modelu ENYAQ iV?Nevřela: Grafika světel ENYAQ iV působí na první pohled příjemně a přátelsky, zatímco světlomety vytváří vysoce dynamický a moderní vzhled. Inovativní LED technologie navíc zvýrazňuje udržitelný koncept našeho prvního čistě elektrického SUV.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.