Mladoboleslavská automobilka věnuje své modelové řadě kontinuální péči. I pro rok 2021 se většina vozů ŠKODA dočká modernizace. Automobily nového modelového roku mohou zákazníci objednávat již nyní. Navzdory mnoha technickým inovacím nedochází k žádným změnám doporučených prodejních cen.
Modely KAROQ, KODIAQ a SUPERB dostávají novou generaci infotainmentu MIB3, která přináší například bezdrátový SmartLink a digitální asistentku Lauru. Rozšířené hlasové ovládání využívající i online data dokáže splnit pokyny nejrůznějších druhů. Zahájí například navigaci k určenému cíli, vyhledá oblíbenou hudbu nebo si nechá nadiktovat SMS. To všechno Laura zvládá už v šesti jazycích – vedle angličtiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny a italštiny ovládá také češtinu. Je schopna porozumět i dialektům. Díky standardně dodávané eSIM kartě jsou vozy ŠKODA vždy online, což Lauře umožňuje kombinovat data uložená v paměti infotainmentu s online daty a na základě toho rychleji a pružněji reagovat. Přechod mezi online a offline službami probíhá plynule a uživatelé jej vůbec nezaznamenají.
Zásluhou nové funkce Personalizace 2.0 nemusejí uživatelé automobilů ŠKODA SUPERB, KODIAQ, KAROQ, KAMIQ a SCALA znovu nastavovat své uživatelské nastavení u nově zakoupeného vozidla nebo při přesedání mezi několika vozy. Veškeré nastavení ergonomických a komfortních parametrů se automaticky ukládá do cloudu ŠKODA prostřednictvím účtu ŠKODA Connect.
U modelů SUPERB a KAROQ dochází k rozšíření asistenčních systémů o Panoramatický kamerový systém a Asistent pro manévrování s přívěsem. Ty byly dosud výhradní součástí modelu KODIAQ. Podobně jako nová OCTAVIA dostávají i SUPERB, KODIAQ a KAROQ konektory USB-C, přičemž jeden z nich může být na přání umístěn do vnitřního zpětného zrcátka. U modelů FABIA, SCALA, KAMIQ a KAROQ stojí za zmínku update softwaru bezklíčového přístupu KESSY, který bude z důvodu lepšího zabezpečení deaktivován již po 5 minutách bez pohybu. Pro vozy SCALA a KAMIQ bude možné objednávat také rozpoznávání dopravních značek.
ŠKODA AUTO dlouhodobě podporuje digitální příjem, který již například v Norsku zcela nahradil FM vysílání. Nové formáty automobilka konzultovala s největším propagátorem digitalizace v České republice, Českým rozhlasem. Od modelového roku 2021 mají nově digitální radiopříjem DAB+ všechny infotainmenty vozů ŠKODA. Funkce, která nastoupila jako standard v nové generaci modelu OCTAVIA, je tak v základní výbavě všech nových vozů ŠKODA .
V interiérech vozů FABIA, SCALA, KAMIQ, KAROQ, SUPERB a KODIAQ je vizuálně nejzřetelnější změnou nový volant, který již dříve dostala OCTAVIA. Dvouramenný volant, který má ozdobnou lištou v chromovaném provedení, může být na přání vyhřívaný. Multifunkční verze volantu má nově uspořádaná tlačítka a společně s novými otočnými ovladači v chromovaném provedení umožňuje lepší a snadnější ovládání. Celkem lze ovládat až 14 různých funkcí, včetně na přání dostupného vyhřívání volantu nebo asistenčních systémů, které jsou součástí Asistované jízdy 2.0. Tříramenný sportovní multifunkční volant se nabízí na přání (je standardem pro sportovní verze RS, Sportline, Monte Carlo).
Modelový rok 2021 přináší změny i pod kapotu vozů ŠKODA. Pro model FABIA je nyní znovu k dispozici automatická DSG převodovka pro benzinový motor o výkonu 70 kW. Chystá rovněž modernizaci pohonných jednotek jednotlivých modelů. V průběhu letošního roku budou u modelů SCALA, KAMIQ, KAROQ, SUPERB a KODIAQ postupně nahrazovat stávající motory nové agregáty s označením EVO. Některé jsou známé už z nového modelu OCTAVIA. Nový zážehový motor 1,0 TSI je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek a filtrem pevných částic GPF (Gasoline Particulate Filter). Pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu, kdy se sací ventily zavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu ve válci, čímž je z válce vytlačována část nasátého vzduchu – kompresní poměr tak zůstává stejný, ale expanzní je zvýšen na 12,5:1. Díky tomu je maximální točivý moment k dispozici v nižších otáčkách než v běžných cyklech. Čtyřválcový motor 1,5 TSI je vybaven technologií aktivního řízení válců ACT (Active Cylinder Technology), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. Oba motory mají plochu válců upravenou metodou Atmospheric plasma spray (nanášení vrstvy materiálu za pomoci plazmatu), která zvyšuje účinnost motoru, a pracují se vstřikovacími tlaky 350 bar. Tím zajišťují nižší hydraulické ztráty a nižší spotřebu paliva. Vrcholným benzinovým motorem je nová generace agregátu 2,0 TSI EVO. Nové naftové motory EVO díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) se dvěma katalyzátory vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku (NOx).
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.