Mladoboleslavská automobilka věnuje své modelové řadě kontinuální péči. I pro rok 2021 se většina vozů ŠKODA dočká modernizace. Automobily nového modelového roku mohou zákazníci objednávat již nyní. Navzdory mnoha technickým inovacím nedochází k žádným změnám doporučených prodejních cen.
Modely KAROQ, KODIAQ a SUPERB dostávají novou generaci infotainmentu MIB3, která přináší například bezdrátový SmartLink a digitální asistentku Lauru. Rozšířené hlasové ovládání využívající i online data dokáže splnit pokyny nejrůznějších druhů. Zahájí například navigaci k určenému cíli, vyhledá oblíbenou hudbu nebo si nechá nadiktovat SMS. To všechno Laura zvládá už v šesti jazycích – vedle angličtiny, němčiny, francouzštiny, španělštiny a italštiny ovládá také češtinu. Je schopna porozumět i dialektům. Díky standardně dodávané eSIM kartě jsou vozy ŠKODA vždy online, což Lauře umožňuje kombinovat data uložená v paměti infotainmentu s online daty a na základě toho rychleji a pružněji reagovat. Přechod mezi online a offline službami probíhá plynule a uživatelé jej vůbec nezaznamenají.
Zásluhou nové funkce Personalizace 2.0 nemusejí uživatelé automobilů ŠKODA SUPERB, KODIAQ, KAROQ, KAMIQ a SCALA znovu nastavovat své uživatelské nastavení u nově zakoupeného vozidla nebo při přesedání mezi několika vozy. Veškeré nastavení ergonomických a komfortních parametrů se automaticky ukládá do cloudu ŠKODA prostřednictvím účtu ŠKODA Connect.
U modelů SUPERB a KAROQ dochází k rozšíření asistenčních systémů o Panoramatický kamerový systém a Asistent pro manévrování s přívěsem. Ty byly dosud výhradní součástí modelu KODIAQ. Podobně jako nová OCTAVIA dostávají i SUPERB, KODIAQ a KAROQ konektory USB-C, přičemž jeden z nich může být na přání umístěn do vnitřního zpětného zrcátka. U modelů FABIA, SCALA, KAMIQ a KAROQ stojí za zmínku update softwaru bezklíčového přístupu KESSY, který bude z důvodu lepšího zabezpečení deaktivován již po 5 minutách bez pohybu. Pro vozy SCALA a KAMIQ bude možné objednávat také rozpoznávání dopravních značek.
ŠKODA AUTO dlouhodobě podporuje digitální příjem, který již například v Norsku zcela nahradil FM vysílání. Nové formáty automobilka konzultovala s největším propagátorem digitalizace v České republice, Českým rozhlasem. Od modelového roku 2021 mají nově digitální radiopříjem DAB+ všechny infotainmenty vozů ŠKODA. Funkce, která nastoupila jako standard v nové generaci modelu OCTAVIA, je tak v základní výbavě všech nových vozů ŠKODA .
V interiérech vozů FABIA, SCALA, KAMIQ, KAROQ, SUPERB a KODIAQ je vizuálně nejzřetelnější změnou nový volant, který již dříve dostala OCTAVIA. Dvouramenný volant, který má ozdobnou lištou v chromovaném provedení, může být na přání vyhřívaný. Multifunkční verze volantu má nově uspořádaná tlačítka a společně s novými otočnými ovladači v chromovaném provedení umožňuje lepší a snadnější ovládání. Celkem lze ovládat až 14 různých funkcí, včetně na přání dostupného vyhřívání volantu nebo asistenčních systémů, které jsou součástí Asistované jízdy 2.0. Tříramenný sportovní multifunkční volant se nabízí na přání (je standardem pro sportovní verze RS, Sportline, Monte Carlo).
Modelový rok 2021 přináší změny i pod kapotu vozů ŠKODA. Pro model FABIA je nyní znovu k dispozici automatická DSG převodovka pro benzinový motor o výkonu 70 kW. Chystá rovněž modernizaci pohonných jednotek jednotlivých modelů. V průběhu letošního roku budou u modelů SCALA, KAMIQ, KAROQ, SUPERB a KODIAQ postupně nahrazovat stávající motory nové agregáty s označením EVO. Některé jsou známé už z nového modelu OCTAVIA. Nový zážehový motor 1,0 TSI je vybaven turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek a filtrem pevných částic GPF (Gasoline Particulate Filter). Pracuje v hospodárném Millerově spalovacím cyklu, kdy se sací ventily zavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu ve válci, čímž je z válce vytlačována část nasátého vzduchu – kompresní poměr tak zůstává stejný, ale expanzní je zvýšen na 12,5:1. Díky tomu je maximální točivý moment k dispozici v nižších otáčkách než v běžných cyklech. Čtyřválcový motor 1,5 TSI je vybaven technologií aktivního řízení válců ACT (Active Cylinder Technology), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. Oba motory mají plochu válců upravenou metodou Atmospheric plasma spray (nanášení vrstvy materiálu za pomoci plazmatu), která zvyšuje účinnost motoru, a pracují se vstřikovacími tlaky 350 bar. Tím zajišťují nižší hydraulické ztráty a nižší spotřebu paliva. Vrcholným benzinovým motorem je nová generace agregátu 2,0 TSI EVO. Nové naftové motory EVO díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) se dvěma katalyzátory vypouští až o 80 % méně oxidů dusíku (NOx).
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.