Je známo mnoho marketingových prohlášení, že automobilky jsou zákaznicky orientované firmy. Myslí se tím, že pánem a tím kdo si určuje požadavky na produkt je zákazník. Tak to letos udělejte!
Zákazník je u automobilek odkázán na to, co je vyvinuto, následně zákazníkovi nabídnuto, samozřejmě s patřičnou reklamou, která má vyzvednout vynikající vlastnosti produktu. A tak se stává, že zákazník tahá za kratší část provazu. Většina automobilek nabízí podobné portfolio vozidel v rámci obchodních tříd. Zákazníka se více než zásadní novinkou snaží přetáhnout upozorněním na některé odlišnosti a konkurenční výhody, popřípadě dobrou pověst značky.
Přesto jsme v krátké minulosti zažili situaci, kdy zákazníci svou volbou přinutili automobilky zcela přepracovat portfolio nabízených vozidel. Stalo se tak, když svou pozornost odvrátili od MPV a upřeli ji na SUV a crossovery. Letos by se situace mohla zopakovat.
Letošní rok je totiž rozhodující z hlediska ekologičnosti prodaných vozidel, to jest zprůměrovaného množství emisí CO2 u všech prodaných vozidel značky. Ten bude v roce 2020 totiž tvořit základ pro výpočet nemalých pokut, pokud výrobce automobilů nedosáhne limitu emisí CO2 95g / 1 km jízdy, nebo hodnot nižších. Podívejme se jak si vedly automobilky v minulém roce 2019, z těchto dat vyplyne, jak moc by měly automobilky změnit nabízený sortiment a přístup k zákazníkům.
V tabulce jsou ve sloupci CO2 hodnoty flotilových emisí CO2 vybraných značek na našem trhu prodávajících. Vidíme, že flotilových emisí 95 gramů / 1 km jízdy nedosáhla žádná automobilka, nejvíce se jí přiblížila Toyota. Dosáhla na trhu v České republice flotilového limitu 115 gramů CO2 na 1 km. Není tedy daleko od hodnoty, která by zajistila pohodovou situaci v roce 2021, tedy bez pokut, popř. s přijatelnými pokutami, které nebudou likvidační.
Vděčí za to své dlouholeté strategii, ve které Toyota vsadila na hybridní, tedy smíšený pohon benzínového spalovacího motoru a trakčního elektromotoru. Tuto technologii přivedla k poměrně vysoké dokonalosti a kromě příznivých hodnot emisí, excelentní spolehlivosti, nabízí pro městský provoz i tolik žádanou lokálně bez-emisní jízdu.
Druhá se umístila domácí Škodovka. Pokud vezmeme v potaz čísla uvedená ve statistice, vděčí tomuto úspěchů nemalou měrou nabídce vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Dalším faktorem je, že nejprodávanějším vozidlem je model Octavia a Fabia, to znamená poměrně malá vozidla. Octavia sice patří až do střední třídy, ale drtivá většina tohoto modelu se prodávala s úspornými motory, které zajišťovaly nízkou spotřebu paliva.
Další automobilky s hodnotami emisí CO2 do 120 gramů na 1km nemají k hranici 95 gramů příliš daleko a pokud ji nedosáhnou, pokuty za překročení tohoto limitu nebudou katastrofální.
Ovšem automobilky, které vidíme seřazeny v následující tabulce sestupným způsobem od hranice flotilových emisí 160 gramů CO2 na km, budou muset hodně zapracovat na změně nabízeného portfolia.
Ve své snaze nemusí být automobilky úspěšné i když nabídnou spoustu vozidel typu plug-in hybrid, který dle metodiky WLTP má spotřebu 1,5 až 3 litry paliva na 100 km, ve skutečnosti dle frekvence dobíjení může být tato spotřeba i třikrát vyšší. Proklamované spotřeby dosáhnou totiž pouze ti řidiči, kteří budou mít možnost přes noc vozidlo nabíjet ve své garáži nebo připojit k elektrickému zdroji ve svém rodinném domě.
Dalším faktorem rozhodujícím o prodejnosti těchto "snižovačů" flotilových emisí bude pořizovací cena. Pokud budou automobilky nabízet plug-in hybridy za podobnou cenu jako modely s benzínovým a naftovým motorem, je docela možné, že zákazník se rozhodne právě pro ně. Stává se tak skutečností, že zákazník svou volbou může přinutit automobilky, aby prodávaly automobily, které jim mohou snížit flotilový průměr CO2 se ztrátou, to je za ceny akceptovatelné zákazníkem.
Ať se to zdá mnohým čtenářům nesmyslné, takové případy jsme v minulosti již zaznamenali. Automobilky prodávaly Hi Tech vozidla, na kterých ztrácely poměrně velké finanční částky, jenom proto, aby ukázaly svou technickou vyspělost, náskok před konkurencí a posílily svou dobrou pověst, která jim následně zajišťovala vysoké prodeje vozidel v segmentech se slušnou ziskovostí.
V současnosti je situace výrazně nakloněná možnosti přinutit výrobce, aby tuto na první pohled sebevražednou strategii uplatnili právě u masově prodávaných modelů. Budou-li je prodávat ve velkých počtech s minimálním ziskem, vyhnou se likvidačním pokutám, popřípadě si vytvoří rezervu pro výrobu sportovních a luxusních vozidel, překračujících požadovaný flotilový limit CO2, ale generující slušný zisk pro výrobce.Nechme se tedy překvapit, jak letošní rok 2020 v prodejích vozidel dopadne a jaké to bude mít důsledky pro výrobce automobilů.
K statistickým tabulkám je nutno připomenout, že v nich není zahrnut prodej elektromobilů, který však byl v řádech desítek a maximálně stovek kusů u jednotlivých značek, do flotilového průměru CO2 byl započítán, ale neměl velký vliv. Stejná situace bude zřejmě i v roce 2020, i když automobilky předpokládají podstatný nárůst prodejů bateriových elektrovozů.
Upřesnění se týká taktéž faktu, že statistika ukazuje situaci na trhu v České republice a automobilky budou „odměněny“ za své prodejní výsledky dle celé evropské statistiky. Preference zákazníků v ostatních evropských zemích jsou však podobné a tak rámcový přehled o situaci poskytuje již tato základní statistika z České republiky.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?