Je známo mnoho marketingových prohlášení, že automobilky jsou zákaznicky orientované firmy. Myslí se tím, že pánem a tím kdo si určuje požadavky na produkt je zákazník. Tak to letos udělejte!
Zákazník je u automobilek odkázán na to, co je vyvinuto, následně zákazníkovi nabídnuto, samozřejmě s patřičnou reklamou, která má vyzvednout vynikající vlastnosti produktu. A tak se stává, že zákazník tahá za kratší část provazu. Většina automobilek nabízí podobné portfolio vozidel v rámci obchodních tříd. Zákazníka se více než zásadní novinkou snaží přetáhnout upozorněním na některé odlišnosti a konkurenční výhody, popřípadě dobrou pověst značky.
Přesto jsme v krátké minulosti zažili situaci, kdy zákazníci svou volbou přinutili automobilky zcela přepracovat portfolio nabízených vozidel. Stalo se tak, když svou pozornost odvrátili od MPV a upřeli ji na SUV a crossovery. Letos by se situace mohla zopakovat.
Letošní rok je totiž rozhodující z hlediska ekologičnosti prodaných vozidel, to jest zprůměrovaného množství emisí CO2 u všech prodaných vozidel značky. Ten bude v roce 2020 totiž tvořit základ pro výpočet nemalých pokut, pokud výrobce automobilů nedosáhne limitu emisí CO2 95g / 1 km jízdy, nebo hodnot nižších. Podívejme se jak si vedly automobilky v minulém roce 2019, z těchto dat vyplyne, jak moc by měly automobilky změnit nabízený sortiment a přístup k zákazníkům.
V tabulce jsou ve sloupci CO2 hodnoty flotilových emisí CO2 vybraných značek na našem trhu prodávajících. Vidíme, že flotilových emisí 95 gramů / 1 km jízdy nedosáhla žádná automobilka, nejvíce se jí přiblížila Toyota. Dosáhla na trhu v České republice flotilového limitu 115 gramů CO2 na 1 km. Není tedy daleko od hodnoty, která by zajistila pohodovou situaci v roce 2021, tedy bez pokut, popř. s přijatelnými pokutami, které nebudou likvidační.
Vděčí za to své dlouholeté strategii, ve které Toyota vsadila na hybridní, tedy smíšený pohon benzínového spalovacího motoru a trakčního elektromotoru. Tuto technologii přivedla k poměrně vysoké dokonalosti a kromě příznivých hodnot emisí, excelentní spolehlivosti, nabízí pro městský provoz i tolik žádanou lokálně bez-emisní jízdu.
Druhá se umístila domácí Škodovka. Pokud vezmeme v potaz čísla uvedená ve statistice, vděčí tomuto úspěchů nemalou měrou nabídce vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Dalším faktorem je, že nejprodávanějším vozidlem je model Octavia a Fabia, to znamená poměrně malá vozidla. Octavia sice patří až do střední třídy, ale drtivá většina tohoto modelu se prodávala s úspornými motory, které zajišťovaly nízkou spotřebu paliva.
Další automobilky s hodnotami emisí CO2 do 120 gramů na 1km nemají k hranici 95 gramů příliš daleko a pokud ji nedosáhnou, pokuty za překročení tohoto limitu nebudou katastrofální.
Ovšem automobilky, které vidíme seřazeny v následující tabulce sestupným způsobem od hranice flotilových emisí 160 gramů CO2 na km, budou muset hodně zapracovat na změně nabízeného portfolia.
Ve své snaze nemusí být automobilky úspěšné i když nabídnou spoustu vozidel typu plug-in hybrid, který dle metodiky WLTP má spotřebu 1,5 až 3 litry paliva na 100 km, ve skutečnosti dle frekvence dobíjení může být tato spotřeba i třikrát vyšší. Proklamované spotřeby dosáhnou totiž pouze ti řidiči, kteří budou mít možnost přes noc vozidlo nabíjet ve své garáži nebo připojit k elektrickému zdroji ve svém rodinném domě.
Dalším faktorem rozhodujícím o prodejnosti těchto "snižovačů" flotilových emisí bude pořizovací cena. Pokud budou automobilky nabízet plug-in hybridy za podobnou cenu jako modely s benzínovým a naftovým motorem, je docela možné, že zákazník se rozhodne právě pro ně. Stává se tak skutečností, že zákazník svou volbou může přinutit automobilky, aby prodávaly automobily, které jim mohou snížit flotilový průměr CO2 se ztrátou, to je za ceny akceptovatelné zákazníkem.
Ať se to zdá mnohým čtenářům nesmyslné, takové případy jsme v minulosti již zaznamenali. Automobilky prodávaly Hi Tech vozidla, na kterých ztrácely poměrně velké finanční částky, jenom proto, aby ukázaly svou technickou vyspělost, náskok před konkurencí a posílily svou dobrou pověst, která jim následně zajišťovala vysoké prodeje vozidel v segmentech se slušnou ziskovostí.
V současnosti je situace výrazně nakloněná možnosti přinutit výrobce, aby tuto na první pohled sebevražednou strategii uplatnili právě u masově prodávaných modelů. Budou-li je prodávat ve velkých počtech s minimálním ziskem, vyhnou se likvidačním pokutám, popřípadě si vytvoří rezervu pro výrobu sportovních a luxusních vozidel, překračujících požadovaný flotilový limit CO2, ale generující slušný zisk pro výrobce.Nechme se tedy překvapit, jak letošní rok 2020 v prodejích vozidel dopadne a jaké to bude mít důsledky pro výrobce automobilů.
K statistickým tabulkám je nutno připomenout, že v nich není zahrnut prodej elektromobilů, který však byl v řádech desítek a maximálně stovek kusů u jednotlivých značek, do flotilového průměru CO2 byl započítán, ale neměl velký vliv. Stejná situace bude zřejmě i v roce 2020, i když automobilky předpokládají podstatný nárůst prodejů bateriových elektrovozů.
Upřesnění se týká taktéž faktu, že statistika ukazuje situaci na trhu v České republice a automobilky budou „odměněny“ za své prodejní výsledky dle celé evropské statistiky. Preference zákazníků v ostatních evropských zemích jsou však podobné a tak rámcový přehled o situaci poskytuje již tato základní statistika z České republiky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.