Po měsících prodejních propadů se vozy s dieselovými motory u prodejců ojetých vozidel opět derou na výsluní a získávají původní tržní podíl.
Zatímco za měsíc říjen dosáhly u nových vozů prodeje dieselových variant téměř 31 procent, u ojetin činil podíl vozů s naftovým motorem plných 54,9 procent. Vyplývá to z průzkumu Asociace použitých automobilů – autobazarů (APPAA), který vychází ze statistik jednotlivých prodejců.
„Český zákazník uvažuje především ekonomicky,“ přibližuje možné důvody nárůstu prodejů ojetých dieselů Petr Přikryl, předseda APPAA. Podle něj sice nové emisní limity nutí automobilky vyřazovat diesely z nabídky, ale trhu se nedá poručit. „Za dieselové motory v tuto chvíli neexistuje žádná alternativa a především vozy kategorie MPV, SUV nebo rodinná kombi jsou prostě v benzínových variantách na provoz mnohem dražší,“ vysvětluje Přikryl nárůst zájmů o ojeté diesely. Zákazníci podle něj jednoznačně preferují ve všech kategoriích vozy s nízkou spotřebou. Jeho slova potvrzují i jednotliví prodejci ojetin: „Registrujeme meziroční nárůst prodejů především v kategorii MPV a SUV o cca 25 procent, přičemž 74 procent z těchto vozidel tvoří dieselové varianty,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a vysvětluje: „Spotřeba nad 10 litrů benzínu je prostě pro zájemce o větší rodinný automobil nebo SUV nepřijatelná a proto přirozeně volí dieselovou variantu. Adekvátní náhrada za diesely prostě v tuto chvíli není.“
Podobný trend zaznamenaly i další autobazary. Například Autobazar Trotina u Hradce Králové registruje nadpoloviční prodeje dieselových vozů: „Prodeje naftových motorů tvořily za prvních deset měsíců letošního roku přibližně 51 procent, což je meziroční nárůst o 7 procent,“ říká obchodní ředitel autobazaru TROTINA Auto Jiří Daněk a doplňuje: „Očekávám, že se tento podíl v příštím roce zvedne až na 55 procent.“
Autobazar MAMA CAR hlásí ještě větší podíl v prodeji dieselů – plných 59 procent. „Obavy ze znehodnocení cen naftových aut se nepotvrdily, naopak poptávka po těchto motorech sílí a počítám, že v tomto období, kdy se kupují spíše vozy kategorie SUV a velká kombi, podíl nafty ještě vzroste,“ říká manažer prodeje MAMA Car Václav Kysela.
Nejprodávanějším vozem kategorie SUV je podle statistik APPAA aktuálně VW Tiguan, následuje ŠKODA Yeti a KIA Sportage. Nejrychleji se pak prodá Dacia Duster, Hyundai Santa Fe a KIA Sorento.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.