Po měsících prodejních propadů se vozy s dieselovými motory u prodejců ojetých vozidel opět derou na výsluní a získávají původní tržní podíl.
Zatímco za měsíc říjen dosáhly u nových vozů prodeje dieselových variant téměř 31 procent, u ojetin činil podíl vozů s naftovým motorem plných 54,9 procent. Vyplývá to z průzkumu Asociace použitých automobilů – autobazarů (APPAA), který vychází ze statistik jednotlivých prodejců.
„Český zákazník uvažuje především ekonomicky,“ přibližuje možné důvody nárůstu prodejů ojetých dieselů Petr Přikryl, předseda APPAA. Podle něj sice nové emisní limity nutí automobilky vyřazovat diesely z nabídky, ale trhu se nedá poručit. „Za dieselové motory v tuto chvíli neexistuje žádná alternativa a především vozy kategorie MPV, SUV nebo rodinná kombi jsou prostě v benzínových variantách na provoz mnohem dražší,“ vysvětluje Přikryl nárůst zájmů o ojeté diesely. Zákazníci podle něj jednoznačně preferují ve všech kategoriích vozy s nízkou spotřebou. Jeho slova potvrzují i jednotliví prodejci ojetin: „Registrujeme meziroční nárůst prodejů především v kategorii MPV a SUV o cca 25 procent, přičemž 74 procent z těchto vozidel tvoří dieselové varianty,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a vysvětluje: „Spotřeba nad 10 litrů benzínu je prostě pro zájemce o větší rodinný automobil nebo SUV nepřijatelná a proto přirozeně volí dieselovou variantu. Adekvátní náhrada za diesely prostě v tuto chvíli není.“
Podobný trend zaznamenaly i další autobazary. Například Autobazar Trotina u Hradce Králové registruje nadpoloviční prodeje dieselových vozů: „Prodeje naftových motorů tvořily za prvních deset měsíců letošního roku přibližně 51 procent, což je meziroční nárůst o 7 procent,“ říká obchodní ředitel autobazaru TROTINA Auto Jiří Daněk a doplňuje: „Očekávám, že se tento podíl v příštím roce zvedne až na 55 procent.“
Autobazar MAMA CAR hlásí ještě větší podíl v prodeji dieselů – plných 59 procent. „Obavy ze znehodnocení cen naftových aut se nepotvrdily, naopak poptávka po těchto motorech sílí a počítám, že v tomto období, kdy se kupují spíše vozy kategorie SUV a velká kombi, podíl nafty ještě vzroste,“ říká manažer prodeje MAMA Car Václav Kysela.
Nejprodávanějším vozem kategorie SUV je podle statistik APPAA aktuálně VW Tiguan, následuje ŠKODA Yeti a KIA Sportage. Nejrychleji se pak prodá Dacia Duster, Hyundai Santa Fe a KIA Sorento.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?