Po měsících prodejních propadů se vozy s dieselovými motory u prodejců ojetých vozidel opět derou na výsluní a získávají původní tržní podíl.
Zatímco za měsíc říjen dosáhly u nových vozů prodeje dieselových variant téměř 31 procent, u ojetin činil podíl vozů s naftovým motorem plných 54,9 procent. Vyplývá to z průzkumu Asociace použitých automobilů – autobazarů (APPAA), který vychází ze statistik jednotlivých prodejců.
„Český zákazník uvažuje především ekonomicky,“ přibližuje možné důvody nárůstu prodejů ojetých dieselů Petr Přikryl, předseda APPAA. Podle něj sice nové emisní limity nutí automobilky vyřazovat diesely z nabídky, ale trhu se nedá poručit. „Za dieselové motory v tuto chvíli neexistuje žádná alternativa a především vozy kategorie MPV, SUV nebo rodinná kombi jsou prostě v benzínových variantách na provoz mnohem dražší,“ vysvětluje Přikryl nárůst zájmů o ojeté diesely. Zákazníci podle něj jednoznačně preferují ve všech kategoriích vozy s nízkou spotřebou. Jeho slova potvrzují i jednotliví prodejci ojetin: „Registrujeme meziroční nárůst prodejů především v kategorii MPV a SUV o cca 25 procent, přičemž 74 procent z těchto vozidel tvoří dieselové varianty,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a vysvětluje: „Spotřeba nad 10 litrů benzínu je prostě pro zájemce o větší rodinný automobil nebo SUV nepřijatelná a proto přirozeně volí dieselovou variantu. Adekvátní náhrada za diesely prostě v tuto chvíli není.“
Podobný trend zaznamenaly i další autobazary. Například Autobazar Trotina u Hradce Králové registruje nadpoloviční prodeje dieselových vozů: „Prodeje naftových motorů tvořily za prvních deset měsíců letošního roku přibližně 51 procent, což je meziroční nárůst o 7 procent,“ říká obchodní ředitel autobazaru TROTINA Auto Jiří Daněk a doplňuje: „Očekávám, že se tento podíl v příštím roce zvedne až na 55 procent.“
Autobazar MAMA CAR hlásí ještě větší podíl v prodeji dieselů – plných 59 procent. „Obavy ze znehodnocení cen naftových aut se nepotvrdily, naopak poptávka po těchto motorech sílí a počítám, že v tomto období, kdy se kupují spíše vozy kategorie SUV a velká kombi, podíl nafty ještě vzroste,“ říká manažer prodeje MAMA Car Václav Kysela.
Nejprodávanějším vozem kategorie SUV je podle statistik APPAA aktuálně VW Tiguan, následuje ŠKODA Yeti a KIA Sportage. Nejrychleji se pak prodá Dacia Duster, Hyundai Santa Fe a KIA Sorento.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?