Po měsících prodejních propadů se vozy s dieselovými motory u prodejců ojetých vozidel opět derou na výsluní a získávají původní tržní podíl.
Zatímco za měsíc říjen dosáhly u nových vozů prodeje dieselových variant téměř 31 procent, u ojetin činil podíl vozů s naftovým motorem plných 54,9 procent. Vyplývá to z průzkumu Asociace použitých automobilů – autobazarů (APPAA), který vychází ze statistik jednotlivých prodejců.
„Český zákazník uvažuje především ekonomicky,“ přibližuje možné důvody nárůstu prodejů ojetých dieselů Petr Přikryl, předseda APPAA. Podle něj sice nové emisní limity nutí automobilky vyřazovat diesely z nabídky, ale trhu se nedá poručit. „Za dieselové motory v tuto chvíli neexistuje žádná alternativa a především vozy kategorie MPV, SUV nebo rodinná kombi jsou prostě v benzínových variantách na provoz mnohem dražší,“ vysvětluje Přikryl nárůst zájmů o ojeté diesely. Zákazníci podle něj jednoznačně preferují ve všech kategoriích vozy s nízkou spotřebou. Jeho slova potvrzují i jednotliví prodejci ojetin: „Registrujeme meziroční nárůst prodejů především v kategorii MPV a SUV o cca 25 procent, přičemž 74 procent z těchto vozidel tvoří dieselové varianty,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA a vysvětluje: „Spotřeba nad 10 litrů benzínu je prostě pro zájemce o větší rodinný automobil nebo SUV nepřijatelná a proto přirozeně volí dieselovou variantu. Adekvátní náhrada za diesely prostě v tuto chvíli není.“
Podobný trend zaznamenaly i další autobazary. Například Autobazar Trotina u Hradce Králové registruje nadpoloviční prodeje dieselových vozů: „Prodeje naftových motorů tvořily za prvních deset měsíců letošního roku přibližně 51 procent, což je meziroční nárůst o 7 procent,“ říká obchodní ředitel autobazaru TROTINA Auto Jiří Daněk a doplňuje: „Očekávám, že se tento podíl v příštím roce zvedne až na 55 procent.“
Autobazar MAMA CAR hlásí ještě větší podíl v prodeji dieselů – plných 59 procent. „Obavy ze znehodnocení cen naftových aut se nepotvrdily, naopak poptávka po těchto motorech sílí a počítám, že v tomto období, kdy se kupují spíše vozy kategorie SUV a velká kombi, podíl nafty ještě vzroste,“ říká manažer prodeje MAMA Car Václav Kysela.
Nejprodávanějším vozem kategorie SUV je podle statistik APPAA aktuálně VW Tiguan, následuje ŠKODA Yeti a KIA Sportage. Nejrychleji se pak prodá Dacia Duster, Hyundai Santa Fe a KIA Sorento.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?