Občas si na našich stránkách můžete přečíst o zajímavých obytných vozech, jako například před nedávnem o Citroenu HY prodávaném ve Spojených státech. Dnes vám ukážeme americký retro obytný automobil, který si opravdu můžete koupit v ČR. Je v nabídce firmy topkaravany.cz v Roudnici nad Labem.
Tento konkrétní obytný automobil spatřil světlo světa v Americe přesně před 30 lety. Jedná se tak o zajímavý youngtimer, za kterým se na tuzemských silnicích otočí opravdu téměř každý. Byl jsem se na něj osobně podívat a s majitelem provedl zkušební jízdu. Již po nastartování naftové V8 mi bylo jasné, že jízda v tomto voze bude nevšedním zážitkem. Zapadl jsem do amerického křesla a připadal jsem si jako doma v obýváku, když koukám na US film z 80. let. Motor měl velmi příjemný zátah s ochotou jet bez problémů i přes 100 km/h a tří rychlostní automat řadil i po třiceti letech takřka sametově. Nerovnosti českých silnic prakticky necítíte, i přes velké výmoly a kočičí hlavy se vůz jen jemně zhoupne. Jízdu jsem si opravdu užil a to jak v obci, kde se kolemjdoucí pozastaví a hledí ,,co to jede", tak i mimo obec, kde se člověk kochá jízdou krásnou krajinou, ale i sebenudnějšími okrsky.
Pojďme se na tento americký obytňák trochu lépe podívat. Oproti běžným evropským obytným automobilům do 3,5 tuny jsou jeho rozměry takřka impozantní. Na délku měří 8 500 mm, šířka je 2 400 mm a výška 3 200 mm. Pohotovostní hmotnost je 4 925 kg, celková 6 000 kg.
Interiér je určen pro 9 osob na jízdu, a 7 na spaní. O komfort bydlení se stará nástavbová klimatizace, topení, lednička, vařič a trouba. K dispozici je samozrejmě sprcha a toaleta. Ta je na rozdíl od většiny obytných automobilů od sprchy oddělena. Rozvody energie jsou 12/220V/plyn.
Pod kapotou je naftový atmosférický V8 o objemu 6,2 litru s výkonem 155 koní. Stejný motor používal i legendární Hummer H1. Traduje se, že agregát byl stavěn tak, aby i přes hrubé zacházení od příslušníků americké armády vydržel sloužit 1 000 000 mil. Výkon motoru je posílán na zadní nápravu prostřednictvím automatické převodovky.
Vcelku tu máme kombinaci amerického veterána, velkoryse prostorově dimenzovaného obytného vozu a legendární pohonné jednotky. A to vše za částku 390 000 Kč. Pokud se vám líbí, tak neváhejte. Jak jsme psal výše, GMC se nachází v nabídce firmy topkaravany v Roudnici nad Labem. Podobných obytňáků již mnoho není a pokud jej někdo má, tak se ho jen tak zbavovat nebude.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.