Toyota Supra je ikona sportovních vozů a velmi významný model v dějinách Toyoty. První Supra se objevila na trhu na sklonku 70. let a až do roku 2002 se nepřetržitě prodávaly další čtyři generace vozu. Doba se však změnila a s ní i preference řidičů, a proto sportovní vůz na celou dekádu zmizel z autosalonů Toyoty. Tuto mezeru vyplnila v roce 2012 Toyota GT86 a letos měla okázalou premiéru Supra 5. generace. Bohatá historie grand toureru japonské značky v sobě nese řadu zajímavostí. Tady jsou některé z nich.
1) První automobilový navigační systém byl součástí výbavy Celicy XX, tedy japonské Celicy SupryKdo by si pomyslel, že moderní technologie byly dostupné už ve vozech z 80. let? Mohlo by se zdát, že navigace je součástí automobilů až od 21. století, avšak ve skutečnosti bylo první řešení tohoto typu k dispozici již v roce 1981. Celica XX, tedy japonská verze modelu Celica Supra, bylo první auto na světě vybavené počítačovou navigací.
První automobilová navigace ještě nepoužívala satelitní systém, jen prosté řešení založené na lokalizaci a vyznačení směru. Jen stěží můžeme tuto technologii srovnávat se současným GPS a dotykovými obrazovkami, nicméně ve své době se jednalo o obrovskou inovaci, která značně usnadňovala řidičům život.
2) Toyota Supra si zahrála ve filmech, televizi a videohráchSupra čtvrté generace se stala hvězdou slavné filmové série Rychle a zběsile. Po tomto filmu se stal ročník ‘94 tak populární, že jeho ceny na trhu s klasickými vozy mohou dosahovat i více než 100 tisíc dolarů. Je to dvakrát více, než činí startovací cena nejnovější Supry 5. generace. Supra si ovšem nezahrála jen na stříbrném plátně. Odhaduje se, že se japonské sportovní auto objevilo v cca 80 filmech a televizních programech. Supra nemohla chybět ani v počítačových hrách, jako jsou Gran Turismo, Forza Motorsport nebo Need for Speed.
3) Každý model Supry poháněl benzínový motor R66válcový, řadový motor, to je rozpoznávací znamení Toyoty Supry, každé z pěti generací. Nejvíce se proslavil 3litrový motor 2JZ-GTE, který patří mezi oblíbené motory specialistů na výkonnostní tuning – ať už pro potřeby závodů, nebo driftování. Důvodem úspěchu tohoto modelu je snadná modifikovatelnost vozu a nečekaná odolnost motoru. Novou Supru rovněž pohání motor R6 o objemu 3,0 l a výkonu 340 koní.
Motory R6 využívaly i jiné značky, jako jsou BMW, Mercedes-Benz nebo Jaguar. Mezi jejich charakteristické vlastnosti patří plynulá práce a odolnost, proto jsou velice populární ve světě luxusních vozů, u kterých velké rozměry jednotek tohoto typu nehrají zásadní roli.
4) Limitovaná edice Supry Turbo-A z roku 1988 dosahuje závratných cenMimořádný model byl projektován tak, aby se mohl zúčastnit mistrovství cestovních vozů. Roku 1988 vyrobila Toyota pouze 500 exemplářů Supry Turbo-A, zvláštní edice Supry třetí generace. Auta byla k dispozici pouze v černé barvě a disponovala výkonem 271 koní, větším, než kdy do té doby Supra měla. Motor R6 3,0 l 7M-GTEU vyvinul 358 Nm točivého momentu. Model byl v nabídce výhradně v Japonsku, takže dnes na trzích s klasickými vozy v USA nebo Evropě představuje naprostou raritu.
5) Supra 5. generace má zlaté proporce a ideální rozložení hmotnosti Nová Toyota Supra má vlastnosti ideálního sportovního auta. Konstruktéři Toyoty navrhli vůz tak, aby se skvěle řídil, a zcela bez kompromisů. Proto má Supra 5. generace zlaté proporce mezi rozchodem kol a rozvorem náprav – přesně 1,55. Takové uspořádání zajišťuje nejvyšší kvalitu řízení, ovšem vůz musel být z tohoto důvodu dvoumístný. Rozvor náprav nového kupé činí 2470 mm, rozchod zadních kol pak 1589 mm.
Supra má také další vlastnosti pravého sporťáku. Například klasické uspořádání s motorem vpředu a zadním pohonem, které je charakteristické pro všechny generace modelu. Pro dosažení uspokojivé jízdní dynamiky je motor přesunutý co nejblíže kabiny, čímž je hmotnost ideálně rozložená v poměru 50:50 na příď a záď. Karosérie je navíc tužší než u slavného Lexusu LFA. Všechna tato opatření přinesla mimořádné výsledky – jako dobrý příklad může posloužit třeba rychlost ve slalomu, jež je o 20 % vyšší, než se očekávalo.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.