5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

AutoRoad.cz, 13. října 2019, 23:29 Google+

Toyota Supra je ikona sportovních vozů a velmi významný model v dějinách Toyoty. První Supra se objevila na trhu na sklonku 70. let a až do roku 2002 se nepřetržitě prodávaly další čtyři generace vozu. Doba se však změnila a s ní i preference řidičů, a proto sportovní vůz na celou dekádu zmizel z autosalonů Toyoty. Tuto mezeru vyplnila v roce 2012 Toyota GT86 a letos měla okázalou premiéru Supra 5. generace. Bohatá historie grand toureru japonské značky v sobě nese řadu zajímavostí. Tady jsou některé z nich.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry

Motoristická slavnost Legendy nabídne českou premiéru nové Supry | foto: Toyota

Sdílejte článek

1) První automobilový navigační systém byl součástí výbavy Celicy XX, tedy japonské Celicy Supry
Kdo by si pomyslel, že moderní technologie byly dostupné už ve vozech z 80. let? Mohlo by se zdát, že navigace je součástí automobilů až od 21. století, avšak ve skutečnosti bylo první řešení tohoto typu k dispozici již v roce 1981. Celica XX, tedy japonská verze modelu Celica Supra, bylo první auto na světě vybavené počítačovou navigací.

První automobilová navigace ještě nepoužívala satelitní systém, jen prosté řešení založené na lokalizaci a vyznačení směru. Jen stěží můžeme tuto technologii srovnávat se současným GPS a dotykovými obrazovkami, nicméně ve své době se jednalo o obrovskou inovaci, která značně usnadňovala řidičům život.

img-responsive

Toyota Celica XX, japonská verze modelu Celica Supra, bylo 1. auto na světě vybavené počítačovou navigací | foto: Toyota

2) Toyota Supra si zahrála ve filmech, televizi a videohrách
Supra čtvrté generace se stala hvězdou slavné filmové série Rychle a zběsile. Po tomto filmu se stal ročník ‘94 tak populární, že jeho ceny na trhu s klasickými vozy mohou dosahovat i více než 100 tisíc dolarů. Je to dvakrát více, než činí startovací cena nejnovější Supry 5. generace. Supra si ovšem nezahrála jen na stříbrném plátně. Odhaduje se, že se japonské sportovní auto objevilo v cca 80 filmech a televizních programech. Supra nemohla chybět ani v počítačových hrách, jako jsou Gran Turismo, Forza Motorsport nebo Need for Speed.

3) Každý model Supry poháněl benzínový motor R6
6válcový, řadový motor, to je rozpoznávací znamení Toyoty Supry, každé z pěti generací. Nejvíce se proslavil 3litrový motor 2JZ-GTE, který patří mezi oblíbené motory specialistů na výkonnostní tuning – ať už pro potřeby závodů, nebo driftování. Důvodem úspěchu tohoto modelu je snadná modifikovatelnost vozu a nečekaná odolnost motoru. Novou Supru rovněž pohání motor R6 o objemu 3,0 l a výkonu 340 koní.

Motory R6 využívaly i jiné značky, jako jsou BMW, Mercedes-Benz nebo Jaguar. Mezi jejich charakteristické vlastnosti patří plynulá práce a odolnost, proto jsou velice populární ve světě luxusních vozů, u kterých velké rozměry jednotek tohoto typu nehrají zásadní roli.

img-responsive

Toyota GR Supra | foto: Legendy

4) Limitovaná edice Supry Turbo-A z roku 1988 dosahuje závratných cen
Mimořádný model byl projektován tak, aby se mohl zúčastnit mistrovství cestovních vozů. Roku 1988 vyrobila Toyota pouze 500 exemplářů Supry Turbo-A, zvláštní edice Supry třetí generace. Auta byla k dispozici pouze v černé barvě a disponovala výkonem 271 koní, větším, než kdy do té doby Supra měla. Motor R6 3,0 l 7M-GTEU vyvinul 358 Nm točivého momentu. Model byl v nabídce výhradně v Japonsku, takže dnes na trzích s klasickými vozy v USA nebo Evropě představuje naprostou raritu.

img-responsive

Zřejmě nejdražší prodaná Toyota Supra 4. generace | foto: www.rmsothebys.com

5) Supra 5. generace má zlaté proporce a ideální rozložení hmotnosti
Nová Toyota Supra má vlastnosti ideálního sportovního auta. Konstruktéři Toyoty navrhli vůz tak, aby se skvěle řídil, a zcela bez kompromisů. Proto má Supra 5. generace zlaté proporce mezi rozchodem kol a rozvorem náprav – přesně 1,55. Takové uspořádání zajišťuje nejvyšší kvalitu řízení, ovšem vůz musel být z tohoto důvodu dvoumístný. Rozvor náprav nového kupé činí 2470 mm, rozchod zadních kol pak 1589 mm.

img-responsive

Toyota GR Supra | foto: Legendy

Supra má také další vlastnosti pravého sporťáku. Například klasické uspořádání s motorem vpředu a zadním pohonem, které je charakteristické pro všechny generace modelu. Pro dosažení uspokojivé jízdní dynamiky je motor přesunutý co nejblíže kabiny, čímž je hmotnost ideálně rozložená v poměru 50:50 na příď a záď. Karosérie je navíc tužší než u slavného Lexusu LFA. Všechna tato opatření přinesla mimořádné výsledky – jako dobrý příklad může posloužit třeba rychlost ve slalomu, jež je o 20 % vyšší, než se očekávalo.

Vytisknout

Diskuze: 5 věcí, které jste nevěděli o Toyotě Supra

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Honda HR-V e:HEV

EXKLUZIVNĚ! Honda představila zcela nový HR-V e:HEV, přinášíme vše podstatné

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara Style, oblíbené SUV v limitované edici nabídne výraznější desing a prodlouženou záruku

3 případy, kdy vás povinné ručení nezachrání

3 případy, kdy vás povinné ručení nezachrání

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Toyota Mirai v prodeji na českém trhu. Smysluplná ekologie, ale ceník začíná hodně vysoko...

Volkswagen bude značit vrcholné modely z rodiny ID. písmeny GTX

Volkswagen bude pro vrcholné modely ID. používat označení GTX

Toyota Camry

Toyota Camry – japonský samuraj, který se snaží vyhrát předem prohraný boj

Lexus ES - lepší odhlučnění, větší pohodlí při jízdě, nový dotykový displej, špičková aktivní bezpečnost, jedinečný pocit za volantem

Lexus odhalil luxusní manažerský sedan ES

Volkswagen Polo bude mít premiéru 22. dubna 2021

Nový Volkswagen Polo bude mít světovou premiéru již ve čtvrtek

Ford Transit Nugget

Češi startují nový trend. Obytné vozy jdou na dračku, zejména ty opravdu velké

Land Rover Discovery D300

Test: Land Rover Discovery D300 - Hybridní mastodont za 2,4 milionu, který zvládne téměř vše

Renault Arkana

Nové SUV Coupe míří na Český trh

Nový Seat Ibiza se představuje! Zaměřeno na radost, zážitky, pohodu a ekologii

Nový Seat Ibiza se představuje! Zaměřeno na radost, zážitky, pohodu a ekologii

New Mercedes EQS 2022 - relaxed DRIVING & crazy ELECTRIC SOUND

VIDEO: Nový Mercedes-Benz EQS 2022 je tady!

Lidé během první vlny pandemie na silnicích méně bourali. Povinné ručení tak zdraží jen málo

Lidé během první vlny pandemie na silnicích méně bourali. Povinné ručení tak zdraží jen málo

Lamborghini

Tady šlo o miliony, americký youtuber přeskočil Urusem Aventador

reklama

Doporučujeme

Která ojetá auta jsou nejméně populární?

DOBRÁ ZPRÁVA. Nájezd ojetin v ČR klesá rychleji, než roste cena

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nové SUV Coupe míří na Český trh

  2. Češi startují nový trend. Obytné vozy jdou na dračku, zejména ty opravdu velké

  3. Lexus odhalil luxusní manažerský sedan ES

  4. Toyota Mirai v prodeji na českém trhu. Smysluplná ekologie, ale ceník začíná hodně vysoko...

  5. Toyota Camry – japonský samuraj, který se snaží vyhrát předem prohraný boj

  6. Nový Volkswagen Polo bude mít světovou premiéru již ve čtvrtek

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud