Toyota Supra je ikona sportovních vozů a velmi významný model v dějinách Toyoty. První Supra se objevila na trhu na sklonku 70. let a až do roku 2002 se nepřetržitě prodávaly další čtyři generace vozu. Doba se však změnila a s ní i preference řidičů, a proto sportovní vůz na celou dekádu zmizel z autosalonů Toyoty. Tuto mezeru vyplnila v roce 2012 Toyota GT86 a letos měla okázalou premiéru Supra 5. generace. Bohatá historie grand toureru japonské značky v sobě nese řadu zajímavostí. Tady jsou některé z nich.
1) První automobilový navigační systém byl součástí výbavy Celicy XX, tedy japonské Celicy SupryKdo by si pomyslel, že moderní technologie byly dostupné už ve vozech z 80. let? Mohlo by se zdát, že navigace je součástí automobilů až od 21. století, avšak ve skutečnosti bylo první řešení tohoto typu k dispozici již v roce 1981. Celica XX, tedy japonská verze modelu Celica Supra, bylo první auto na světě vybavené počítačovou navigací.
První automobilová navigace ještě nepoužívala satelitní systém, jen prosté řešení založené na lokalizaci a vyznačení směru. Jen stěží můžeme tuto technologii srovnávat se současným GPS a dotykovými obrazovkami, nicméně ve své době se jednalo o obrovskou inovaci, která značně usnadňovala řidičům život.
2) Toyota Supra si zahrála ve filmech, televizi a videohráchSupra čtvrté generace se stala hvězdou slavné filmové série Rychle a zběsile. Po tomto filmu se stal ročník ‘94 tak populární, že jeho ceny na trhu s klasickými vozy mohou dosahovat i více než 100 tisíc dolarů. Je to dvakrát více, než činí startovací cena nejnovější Supry 5. generace. Supra si ovšem nezahrála jen na stříbrném plátně. Odhaduje se, že se japonské sportovní auto objevilo v cca 80 filmech a televizních programech. Supra nemohla chybět ani v počítačových hrách, jako jsou Gran Turismo, Forza Motorsport nebo Need for Speed.
3) Každý model Supry poháněl benzínový motor R66válcový, řadový motor, to je rozpoznávací znamení Toyoty Supry, každé z pěti generací. Nejvíce se proslavil 3litrový motor 2JZ-GTE, který patří mezi oblíbené motory specialistů na výkonnostní tuning – ať už pro potřeby závodů, nebo driftování. Důvodem úspěchu tohoto modelu je snadná modifikovatelnost vozu a nečekaná odolnost motoru. Novou Supru rovněž pohání motor R6 o objemu 3,0 l a výkonu 340 koní.
Motory R6 využívaly i jiné značky, jako jsou BMW, Mercedes-Benz nebo Jaguar. Mezi jejich charakteristické vlastnosti patří plynulá práce a odolnost, proto jsou velice populární ve světě luxusních vozů, u kterých velké rozměry jednotek tohoto typu nehrají zásadní roli.
4) Limitovaná edice Supry Turbo-A z roku 1988 dosahuje závratných cenMimořádný model byl projektován tak, aby se mohl zúčastnit mistrovství cestovních vozů. Roku 1988 vyrobila Toyota pouze 500 exemplářů Supry Turbo-A, zvláštní edice Supry třetí generace. Auta byla k dispozici pouze v černé barvě a disponovala výkonem 271 koní, větším, než kdy do té doby Supra měla. Motor R6 3,0 l 7M-GTEU vyvinul 358 Nm točivého momentu. Model byl v nabídce výhradně v Japonsku, takže dnes na trzích s klasickými vozy v USA nebo Evropě představuje naprostou raritu.
5) Supra 5. generace má zlaté proporce a ideální rozložení hmotnosti Nová Toyota Supra má vlastnosti ideálního sportovního auta. Konstruktéři Toyoty navrhli vůz tak, aby se skvěle řídil, a zcela bez kompromisů. Proto má Supra 5. generace zlaté proporce mezi rozchodem kol a rozvorem náprav – přesně 1,55. Takové uspořádání zajišťuje nejvyšší kvalitu řízení, ovšem vůz musel být z tohoto důvodu dvoumístný. Rozvor náprav nového kupé činí 2470 mm, rozchod zadních kol pak 1589 mm.
Supra má také další vlastnosti pravého sporťáku. Například klasické uspořádání s motorem vpředu a zadním pohonem, které je charakteristické pro všechny generace modelu. Pro dosažení uspokojivé jízdní dynamiky je motor přesunutý co nejblíže kabiny, čímž je hmotnost ideálně rozložená v poměru 50:50 na příď a záď. Karosérie je navíc tužší než u slavného Lexusu LFA. Všechna tato opatření přinesla mimořádné výsledky – jako dobrý příklad může posloužit třeba rychlost ve slalomu, jež je o 20 % vyšší, než se očekávalo.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.