Toyota Supra je ikona sportovních vozů a velmi významný model v dějinách Toyoty. První Supra se objevila na trhu na sklonku 70. let a až do roku 2002 se nepřetržitě prodávaly další čtyři generace vozu. Doba se však změnila a s ní i preference řidičů, a proto sportovní vůz na celou dekádu zmizel z autosalonů Toyoty. Tuto mezeru vyplnila v roce 2012 Toyota GT86 a letos měla okázalou premiéru Supra 5. generace. Bohatá historie grand toureru japonské značky v sobě nese řadu zajímavostí. Tady jsou některé z nich.
1) První automobilový navigační systém byl součástí výbavy Celicy XX, tedy japonské Celicy SupryKdo by si pomyslel, že moderní technologie byly dostupné už ve vozech z 80. let? Mohlo by se zdát, že navigace je součástí automobilů až od 21. století, avšak ve skutečnosti bylo první řešení tohoto typu k dispozici již v roce 1981. Celica XX, tedy japonská verze modelu Celica Supra, bylo první auto na světě vybavené počítačovou navigací.
První automobilová navigace ještě nepoužívala satelitní systém, jen prosté řešení založené na lokalizaci a vyznačení směru. Jen stěží můžeme tuto technologii srovnávat se současným GPS a dotykovými obrazovkami, nicméně ve své době se jednalo o obrovskou inovaci, která značně usnadňovala řidičům život.
2) Toyota Supra si zahrála ve filmech, televizi a videohráchSupra čtvrté generace se stala hvězdou slavné filmové série Rychle a zběsile. Po tomto filmu se stal ročník ‘94 tak populární, že jeho ceny na trhu s klasickými vozy mohou dosahovat i více než 100 tisíc dolarů. Je to dvakrát více, než činí startovací cena nejnovější Supry 5. generace. Supra si ovšem nezahrála jen na stříbrném plátně. Odhaduje se, že se japonské sportovní auto objevilo v cca 80 filmech a televizních programech. Supra nemohla chybět ani v počítačových hrách, jako jsou Gran Turismo, Forza Motorsport nebo Need for Speed.
3) Každý model Supry poháněl benzínový motor R66válcový, řadový motor, to je rozpoznávací znamení Toyoty Supry, každé z pěti generací. Nejvíce se proslavil 3litrový motor 2JZ-GTE, který patří mezi oblíbené motory specialistů na výkonnostní tuning – ať už pro potřeby závodů, nebo driftování. Důvodem úspěchu tohoto modelu je snadná modifikovatelnost vozu a nečekaná odolnost motoru. Novou Supru rovněž pohání motor R6 o objemu 3,0 l a výkonu 340 koní.
Motory R6 využívaly i jiné značky, jako jsou BMW, Mercedes-Benz nebo Jaguar. Mezi jejich charakteristické vlastnosti patří plynulá práce a odolnost, proto jsou velice populární ve světě luxusních vozů, u kterých velké rozměry jednotek tohoto typu nehrají zásadní roli.
4) Limitovaná edice Supry Turbo-A z roku 1988 dosahuje závratných cenMimořádný model byl projektován tak, aby se mohl zúčastnit mistrovství cestovních vozů. Roku 1988 vyrobila Toyota pouze 500 exemplářů Supry Turbo-A, zvláštní edice Supry třetí generace. Auta byla k dispozici pouze v černé barvě a disponovala výkonem 271 koní, větším, než kdy do té doby Supra měla. Motor R6 3,0 l 7M-GTEU vyvinul 358 Nm točivého momentu. Model byl v nabídce výhradně v Japonsku, takže dnes na trzích s klasickými vozy v USA nebo Evropě představuje naprostou raritu.
5) Supra 5. generace má zlaté proporce a ideální rozložení hmotnosti Nová Toyota Supra má vlastnosti ideálního sportovního auta. Konstruktéři Toyoty navrhli vůz tak, aby se skvěle řídil, a zcela bez kompromisů. Proto má Supra 5. generace zlaté proporce mezi rozchodem kol a rozvorem náprav – přesně 1,55. Takové uspořádání zajišťuje nejvyšší kvalitu řízení, ovšem vůz musel být z tohoto důvodu dvoumístný. Rozvor náprav nového kupé činí 2470 mm, rozchod zadních kol pak 1589 mm.
Supra má také další vlastnosti pravého sporťáku. Například klasické uspořádání s motorem vpředu a zadním pohonem, které je charakteristické pro všechny generace modelu. Pro dosažení uspokojivé jízdní dynamiky je motor přesunutý co nejblíže kabiny, čímž je hmotnost ideálně rozložená v poměru 50:50 na příď a záď. Karosérie je navíc tužší než u slavného Lexusu LFA. Všechna tato opatření přinesla mimořádné výsledky – jako dobrý příklad může posloužit třeba rychlost ve slalomu, jež je o 20 % vyšší, než se očekávalo.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.