Luxusní vůz nemůže být jen pohodlný a dobře vybavený. Musí také skvěle vypadat. Promyšlený design je samozřejmost, ovšem bez zářivého lesku a hluboké barvy laku by neznamenal nic. Jak probíhá lakování v japonské továrně Lexus v Kjúšu?
Lakovna v továrně Kjúšu zaujme v první řadě svým výkonem. Zvládnou tu nalakovat 200 tisíc aut ročně, což odpovídá 820 vozům za pracovní den. Pro dosažení tak velkých kapacit zpracování je potřeba 450 kvalifikovaných zaměstnanců, kteří se věnují lakování. Nátěr na jediném automobilu si vyžádá celkem 10 hodin práce a skládá se ze 46 úkolů. Ovšem součet všech činností souvisejících s procesem lakování činí 186 a jenom vytvoření základní vrstvy zahrnuje 24 činností.
Proces lakování probíhá v ideálně čistém a stabilním prostředí připomínajícím laboratoř. Prašnost se měří každé dvě hodiny, teplota se udržuje v rozmezí 22 až 28 stupňů Celsia a vlhkost má konstantní hladinu 60 procent. Než sem zaměstnanec vstoupí, musí si obléknout speciální obuv a oděv, a poté projít vzduchovou clonou, která brání průniku nečistot do lakýrnické komory. Auta jí projíždějí v rozestupech pouhých 150 centimetrů, ovšem nehrozí žádné nebezpečí, že barva z aktuálně lakovaného kusu znečistí další vůz, a to díky správné regulaci průtoku vzduchu - jeho tok směřuje od stropu k podlaze. Ta je tvořena sítí, pod níž proudí voda a zachycuje zbytky barvy.
Čtyři vrstvy a pomoc robotůKaždý Lexus je pokryt čtyřmi vrstvami. Nejprve se všechny povrchy pokryjí elektroforézou, která brání vzniku koroze. Následuje mezivrstva, která zajišťuje hladkost povrchu a zaručuje odpovídající kvalitu barvy, může být bílá, šedá, tmavě šedá nebo černá, v závislosti na barvě, kterou má nakonec karoserie mít. Dalším krokem je nanesení barevné vrstvy a celý proces uzavře pokrytí automobilu čirým lakem. Jeho úkolem je dodat povrchu krásný lesk a chránit karoserii před poškrábáním a barvu před vyblednutím.
V minulosti bylo před změnou barvy nutné vyčistit potrubí přivádějící barvu k ramenu robota. Nyní to není potřeba. Stroj může změnit odstín barvy a vybrat ze 14 variant tu, která vyhovuje konkrétní objednávce zákazníka. V kartridži připevněné k paži robota je dostatečné množství barvy k natření dvou aut. Tato inovace znamená, že automobily lze malovat ve stejném pořadí, v jakém si je zákazníci objednávají.
Aby se zabránilo vzniku skvrn, roboti tvoří finální vrstvu plynulými pohyby, které dokonale napodobují chování zkušených řemeslníků. Koncovka robota se během lakování otáčí až 30 tisíckrát, což je 10 tisíckrát vyšší frekvence, než je v automobilovém průmyslu standardní, totiž 20 tisíc otáček. Vyšší rychlost znamená, že barva je rovnoměrně rozprostřena, takže je kvalita laku mnohem vyšší.
Přesnost zajistí jen člověkAby byla přesnost co nejvyšší, pracují v továrně Lexusu bok po boku s roboty i lidé. Všichni zaměstnanci byli řádně vyškoleni, aby dokázali se stejnou šikovností používat pravou i levou ruku, bez ohledu na to, kterou mají od přírody zručnější. Specialisté s péčí o sebemenší detaily pokrývají interiér vozu barevným a bezbarvým lakem, takže prvky, jako jsou páté dveře, jsou stejně důkladně nalakované zvenčí i zevnitř.
Za konečnou kontrolu kvality laku rovněž zodpovídají lidé. Zaměstnanci společnosti Lexus primárně kontrolují tloušťku, hladkost a lesk nátěru a odstín barvy, aby se ujistili, že lak nemá žádné vady. Mistři Lexusu, kteří jsou za to zodpovědní, dokážou ručně odhalit nedostatky o velikosti pouhého půl milimetru. Tím však kontrolní proces nekončí - karoserie vozu je nasvícena jasným světlem v barvách RGB (červená, zelená a modrá), což umožňuje detekovat i minimální změny barvy, jakož i případné promáčknutí a škrábance, které nebyly odhaleny dříve.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?