KVALITNÍ LAK AUTA, to je alchymie a balet lidí i robotů

AutoRoad.cz, 5. srpna 2019, 23:35 Google+

Luxusní vůz nemůže být jen pohodlný a dobře vybavený. Musí také skvěle vypadat. Promyšlený design je samozřejmost, ovšem bez zářivého lesku a hluboké barvy laku by neznamenal nic. Jak probíhá lakování v japonské továrně Lexus v Kjúšu?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Každý Lexus je pokryt čtyřmi vrstvami

Každý Lexus je pokryt čtyřmi vrstvami | foto: Lexus

Sdílejte článek

Lakovna v továrně Kjúšu zaujme v první řadě svým výkonem. Zvládnou tu nalakovat 200 tisíc aut ročně, což odpovídá 820 vozům za pracovní den. Pro dosažení tak velkých kapacit zpracování je potřeba 450 kvalifikovaných zaměstnanců, kteří se věnují lakování. Nátěr na jediném automobilu si vyžádá celkem 10 hodin práce a skládá se ze 46 úkolů. Ovšem součet všech činností souvisejících s procesem lakování činí 186 a jenom vytvoření základní vrstvy zahrnuje 24 činností.

Proces lakování probíhá v ideálně čistém a stabilním prostředí připomínajícím laboratoř. Prašnost se měří každé dvě hodiny, teplota se udržuje v rozmezí 22 až 28 stupňů Celsia a vlhkost má konstantní hladinu 60 procent. Než sem zaměstnanec vstoupí, musí si obléknout speciální obuv a oděv, a poté projít vzduchovou clonou, která brání průniku nečistot do lakýrnické komory. Auta jí projíždějí v rozestupech pouhých 150 centimetrů, ovšem nehrozí žádné nebezpečí, že barva z aktuálně lakovaného kusu znečistí další vůz, a to díky správné regulaci průtoku vzduchu - jeho tok směřuje od stropu k podlaze. Ta je tvořena sítí, pod níž proudí voda a zachycuje zbytky barvy.

img-responsive

Roboti jsou při lakování aut nezastupitelní, ale v případě člověka platí to samé | foto: Lexus

Čtyři vrstvy a pomoc robotů
Každý Lexus je pokryt čtyřmi vrstvami. Nejprve se všechny povrchy pokryjí elektroforézou, která brání vzniku koroze. Následuje mezivrstva, která zajišťuje hladkost povrchu a zaručuje odpovídající kvalitu barvy, může být bílá, šedá, tmavě šedá nebo černá, v závislosti na barvě, kterou má nakonec karoserie mít. Dalším krokem je nanesení barevné vrstvy a celý proces uzavře pokrytí automobilu čirým lakem. Jeho úkolem je dodat povrchu krásný lesk a chránit karoserii před poškrábáním a barvu před vyblednutím.

V minulosti bylo před změnou barvy nutné vyčistit potrubí přivádějící barvu k ramenu robota. Nyní to není potřeba. Stroj může změnit odstín barvy a vybrat ze 14 variant tu, která vyhovuje konkrétní objednávce zákazníka. V kartridži připevněné k paži robota je dostatečné množství barvy k natření dvou aut. Tato inovace znamená, že automobily lze malovat ve stejném pořadí, v jakém si je zákazníci objednávají.

img-responsive

Roboti jsou při lakování aut nezastupitelní, ale v případě člověka platí to samé | foto: Lexus

Aby se zabránilo vzniku skvrn, roboti tvoří finální vrstvu plynulými pohyby, které dokonale napodobují chování zkušených řemeslníků. Koncovka robota se během lakování otáčí až 30 tisíckrát, což je 10 tisíckrát vyšší frekvence, než je v automobilovém průmyslu standardní, totiž 20 tisíc otáček. Vyšší rychlost znamená, že barva je rovnoměrně rozprostřena, takže je kvalita laku mnohem vyšší.

Přesnost zajistí jen člověk
Aby byla přesnost co nejvyšší, pracují v továrně Lexusu bok po boku s roboty i lidé. Všichni zaměstnanci byli řádně vyškoleni, aby dokázali se stejnou šikovností používat pravou i levou ruku, bez ohledu na to, kterou mají od přírody zručnější. Specialisté s péčí o sebemenší detaily pokrývají interiér vozu barevným a bezbarvým lakem, takže prvky, jako jsou páté dveře, jsou stejně důkladně nalakované zvenčí i zevnitř.

Za konečnou kontrolu kvality laku rovněž zodpovídají lidé. Zaměstnanci společnosti Lexus primárně kontrolují tloušťku, hladkost a lesk nátěru a odstín barvy, aby se ujistili, že lak nemá žádné vady. Mistři Lexusu, kteří jsou za to zodpovědní, dokážou ručně odhalit nedostatky o velikosti pouhého půl milimetru. Tím však kontrolní proces nekončí - karoserie vozu je nasvícena jasným světlem v barvách RGB (červená, zelená a modrá), což umožňuje detekovat i minimální změny barvy, jakož i případné promáčknutí a škrábance, které nebyly odhaleny dříve.

Vytisknout

Diskuze: KVALITNÍ LAK AUTA, to je alchymie a balet lidí i robotů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Testy nového Porsche Cayenne finišují

Honda Civic e:HEV

Auto roku v Česku zná vítěze

Kia HabaNiro

Německo jako první v Evropě pustilo do provozu dálkově ovládané auto

mazda 6

Svaz dovozců oznámil lednová čísla

Citroen C5X

TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

Ferrari Purosangue

Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

Škoda Superb

Škoda se vyjádřila k výrobě v českých továrnách

Škoda Enyaq RS IV

Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

Ilustrační fotografie

První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

Škoda Vision 7S

Další rána pro Škodu? Do hry vstupuje indická vláda

Ilustrační foto

Evropská komise počítá v tisících Kč, výrobci v desítkách tisíc, Česko Euro 7 zatím nepodpoří

Ilustrační foto

Havarijní pojištění znevýhodňuje elektromobily. Kdo může očekávat bonusy a jaké?

Prosklená budova ředitelství automobilky Renault v Boulogne-Billancourt

Renault interní duel s Nissanem podle Japonců prohrál

Lada Vesta Sport

Ladu trápí problém, zákazníkům nepomůže ani příplatek

Toyota RAV4 PHEV

Expert Toyoty: Elektromobily svět nespasí, klíčem je lithium

reklama

Doporučujeme

Grand Prix České republiky

MotoGP v Brně ovládl suverénní Marquéz. Z Čechů získal body pouze Kornfeil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. První města začínají využívat ekonomičtější řešení posypu silnic

  2. Akcie Ferrari letí nahoru, na nový model se bude čekat dlouho

  3. Svaz dovozců oznámil lednová čísla

  4. TEST: Citroen C5X 1.6 PureTech 180 Shine – návrat ke kořenům se spoustou inovací

  5. Škoda Enyaq RS iV drží rekord 7,351 km dlouhým driftem

  6. Auto roku v Česku zná vítěze

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud