Luxusní vůz nemůže být jen pohodlný a dobře vybavený. Musí také skvěle vypadat. Promyšlený design je samozřejmost, ovšem bez zářivého lesku a hluboké barvy laku by neznamenal nic. Jak probíhá lakování v japonské továrně Lexus v Kjúšu?
Lakovna v továrně Kjúšu zaujme v první řadě svým výkonem. Zvládnou tu nalakovat 200 tisíc aut ročně, což odpovídá 820 vozům za pracovní den. Pro dosažení tak velkých kapacit zpracování je potřeba 450 kvalifikovaných zaměstnanců, kteří se věnují lakování. Nátěr na jediném automobilu si vyžádá celkem 10 hodin práce a skládá se ze 46 úkolů. Ovšem součet všech činností souvisejících s procesem lakování činí 186 a jenom vytvoření základní vrstvy zahrnuje 24 činností.
Proces lakování probíhá v ideálně čistém a stabilním prostředí připomínajícím laboratoř. Prašnost se měří každé dvě hodiny, teplota se udržuje v rozmezí 22 až 28 stupňů Celsia a vlhkost má konstantní hladinu 60 procent. Než sem zaměstnanec vstoupí, musí si obléknout speciální obuv a oděv, a poté projít vzduchovou clonou, která brání průniku nečistot do lakýrnické komory. Auta jí projíždějí v rozestupech pouhých 150 centimetrů, ovšem nehrozí žádné nebezpečí, že barva z aktuálně lakovaného kusu znečistí další vůz, a to díky správné regulaci průtoku vzduchu - jeho tok směřuje od stropu k podlaze. Ta je tvořena sítí, pod níž proudí voda a zachycuje zbytky barvy.
Čtyři vrstvy a pomoc robotůKaždý Lexus je pokryt čtyřmi vrstvami. Nejprve se všechny povrchy pokryjí elektroforézou, která brání vzniku koroze. Následuje mezivrstva, která zajišťuje hladkost povrchu a zaručuje odpovídající kvalitu barvy, může být bílá, šedá, tmavě šedá nebo černá, v závislosti na barvě, kterou má nakonec karoserie mít. Dalším krokem je nanesení barevné vrstvy a celý proces uzavře pokrytí automobilu čirým lakem. Jeho úkolem je dodat povrchu krásný lesk a chránit karoserii před poškrábáním a barvu před vyblednutím.
V minulosti bylo před změnou barvy nutné vyčistit potrubí přivádějící barvu k ramenu robota. Nyní to není potřeba. Stroj může změnit odstín barvy a vybrat ze 14 variant tu, která vyhovuje konkrétní objednávce zákazníka. V kartridži připevněné k paži robota je dostatečné množství barvy k natření dvou aut. Tato inovace znamená, že automobily lze malovat ve stejném pořadí, v jakém si je zákazníci objednávají.
Aby se zabránilo vzniku skvrn, roboti tvoří finální vrstvu plynulými pohyby, které dokonale napodobují chování zkušených řemeslníků. Koncovka robota se během lakování otáčí až 30 tisíckrát, což je 10 tisíckrát vyšší frekvence, než je v automobilovém průmyslu standardní, totiž 20 tisíc otáček. Vyšší rychlost znamená, že barva je rovnoměrně rozprostřena, takže je kvalita laku mnohem vyšší.
Přesnost zajistí jen člověkAby byla přesnost co nejvyšší, pracují v továrně Lexusu bok po boku s roboty i lidé. Všichni zaměstnanci byli řádně vyškoleni, aby dokázali se stejnou šikovností používat pravou i levou ruku, bez ohledu na to, kterou mají od přírody zručnější. Specialisté s péčí o sebemenší detaily pokrývají interiér vozu barevným a bezbarvým lakem, takže prvky, jako jsou páté dveře, jsou stejně důkladně nalakované zvenčí i zevnitř.
Za konečnou kontrolu kvality laku rovněž zodpovídají lidé. Zaměstnanci společnosti Lexus primárně kontrolují tloušťku, hladkost a lesk nátěru a odstín barvy, aby se ujistili, že lak nemá žádné vady. Mistři Lexusu, kteří jsou za to zodpovědní, dokážou ručně odhalit nedostatky o velikosti pouhého půl milimetru. Tím však kontrolní proces nekončí - karoserie vozu je nasvícena jasným světlem v barvách RGB (červená, zelená a modrá), což umožňuje detekovat i minimální změny barvy, jakož i případné promáčknutí a škrábance, které nebyly odhaleny dříve.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?