LEVNĚJŠÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKY! Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona, který mění způsob úhrady poplatku za užití zpoplatněných úseků silnic. Už se nebude vylepovat dálniční známka a kontrola úhrady bude probíhat prostřednictvím videodetekce registračních značek vozidel.
Součástí nové legislativy je také osvobození od poplatku pro elektromobily a vozy na vodík nebo výrazná sleva pro automobily na CNG. Odborníci ale kritizují upřednostnění podpory jednoho paliva před druhým. Například řidiči asi 170 tisíc vozů na LPG, které je ekologicky srovnatelné s CNG, by za využití dálnice stále platili plnou cenu. Ministerstvo dopravy navíc argumentuje výrazně nepřesnými čísly ohledně nákladů na eventuální podporu LPG.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, přináší nový způsob úhrady poplatku za jízdu po dálnici. Namísto kupování a vylepování dálničních známek bude možné zaplatit odkudkoliv prostřednictvím internetu či mobilní aplikace. Kontrola bude probíhat přímo v provozu prostřednictvím kamerového systému, jenž bude rozpoznávat registrační značky vozidel a ověřovat úhradu poplatku v informačním systému. Součástí návrhu je i zvýhodnění automobilů s nižšími emisemi. Rozšíří se tak okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění. Kromě vozidel například záchranářů nebo zdravotně postižených tak nově nebudou muset platit dálniční poplatek ani vozidla používající jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík, popřípadě tato paliva v kombinaci s jiným palivem, když jejich emise CO2 nepřesáhnou 50 g/km.
Další novinkou je výrazně nižší poplatek u vozidel poháněných stlačeným zemním plynem (CNG) nebo biometanem. Toto zvýhodnění se ale váže pouze na jednu konkrétní technologii a vůbec se netýká dalších nízkoemisních alternativ. „Aktuálně přijatý zákon nezohledňuje princip technologické neutrality, protože upřednostňuje jedno konkrétní palivo. Pokud má jít o podporu snižování emisí, nelze preferovat pouze jednu technologii na úkor ostatních,“ upozorňuje poslanec Vojtěch Munzar, místopředseda Podvýboru pro energetiku Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. „Podle nové legislativy tak budou mít na výhodnější poplatek nárok majitelé CNG automobilů, ale už nikoliv řidiči jiných vozů s nižší emisní stopou či s jinými alternativními technologiemi, například s LPG,“ dodává Vojtěch Munzar.
Automobily na LPG zaujímají mezi alternativními pohony v Česku největší podíl, což je podle Ministerstva dopravy důvodem, proč se podpora LPG vozidel nejeví jako nutná. „Národní akční plán čisté mobility počítá s tím, že nejpozději v okamžiku, kdy bude počet vozidel na CNG na úrovni 250 tisíc, by veškeré úlevy pro tato vozidla měly skončit. V tomto směru jde o srovnatelný počet provozovaných vozidel, jaký již dnes vykazují v ČR vozidla na LPG,“ uvádí Lenka Rezková, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva dopravy. „Vozů na CNG je v Česku registrováno asi 23 tisíc, LPG vozů jezdí odhadem 170 tisíc. Argumentace, že z tohoto důvodu není třeba LPG zvýhodňovat, je ale scestná, pokud má jít skutečně o podporu automobilů s nižšími emisemi,“ uvádí Jana Poncarová, analytička, poradkyně a zakladatelka portálu EnergetickáPoradna.cz.
Zcela opačná situace je však u firem. Podle údajů společnosti Arval, dvojky českého trhu operativního leasingu, která spravuje flotilu 21 tisíc vozidel, zaujímá mezi alternativními pohony ve firemních autoparcích největší podíl naopak pohon na CNG, a to 84 %. Podíl LPG vozů je necelé 1 %, a je tak dokonce skoro o půl procentního bodu nižší než u elektromobilů. „LPG není mezi fleetovými zákazníky příliš často poptávaný typ alternativního pohonu. Hlavním důvodem je nedostatek vhodných modelů s LPG pohonem z výroby,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, Consultant společnosti Arval. „Upřednostnění podpory jen CNG nedává příliš smysl, je ale pravděpodobné, že legislativa bude ještě upravena v Senátu,“ domnívá se Tomáš Kadeřábek.
Ceny dálničních poplatků
Poplatek za rok Poplatek za 30 dnů Poplatek za 10 dnů Aktuálně pro rok 2019 1 500 Kč 440 Kč 310 Kč Dle nového zákona 1 500 Kč 600 Kč 400 Kč Dle nového zákona pro vozy na CNG 1 000 Kč 300 Kč 200 KčMinisterstvo dopravy také upozorňuje na to, že pokud by byla úleva uplatněna nejen vůči CNG, ale i LPG, znamenalo by to výraznější výpadek příjmů pro státní rozpočet. „Podle Ministerstva dopravy by úleva za dálniční poplatky pro vozy LPG přišla statní rozpočet na 400 milionů ročně. Tohle číslo je ale výrazně zavádějící a nepravdivé. Pokud bychom uvažovali o slevě 500 korun za rok pro 170 tisíc vozidel, dělá to celkem 85 milionů, ani o korunu víc. A v praxi samozřejmě mnozí majitelé aut dálnice nevyužívají, takže reálně můžeme předpokládat ‚ztrátu‘ pro státní rozpočet ve výši 50 až 70 milionů a nikoli 400,“ podotýká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?