Hala bývalé slévárny v Kopřivnici na Novojičínsku se po rekonstrukci změní v nové technické muzeum automobilů Tatra.
Stavební firma si dnes převzala staveniště a za necelé dva roky by se muzeum mělo otevřít návštěvníkům. Novináře o tom informovala Miroslava Chlebounová z krajského úřadu.
Pozemek s halou bývalé slévárny darovala akciová společnost Tatra Trucks. Objekt je nyní nutné upravit. Město Kopřivnice pak kolem budovy muzea vybuduje parkoviště, příjezdové cesty a zeleň. Nové muzeum automobilů Tatra bude pobočkou Muzea Novojičínska, které je příspěvkovou organizací kraje.
"Při sestavování expozice nového muzea se také počítá s těsnou spoluprací a koordinací se stávajícím Technickým muzeem Tatra. Před novým muzeem bude také vybudována stálá expozice legendárního motorového vlaku Slovenské strely, jejíž celkovou renovaci souběžně s výstavbou muzea zajišťuje automobilka Tatra," uvedla Chlebounová.
Připomněla, že automobilka dá do nových expozic muzea sbírku unikátních vozidel, pro něž dosud chyběly výstavní prostory. Návrh podoby nové expozice, která se zaměří především na nákladní vozy značky Tatra, se nyní dokončuje.
Kraj zhotovitele přestavby vybral až napodruhé. První výběrové řízení totiž musel zrušit. Nabídky firem byly vyšší než suma, kterou kraj za pomoci evropských fondů mohl zaplatit.
"Do druhého kola se podařilo vyjednat zrušení finančního stropu 124 milionů korun, který byl podmínkou pro přiznání evropské dotace. Takže náklady na projekt mohou nově dosáhnout maximálně 172 milionů korun včetně nákladů na expozici, z toho téměř 111 milionů půjde z evropských peněz. Zbytek zaplatí kraj ze svého rozpočtu," řekl náměstek hejtmana Jaroslav Kania (ANO). Stavba by měla skončit na podzim příštího roku, návštěvníkům se pak muzeum otevře od sezony 2021.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.