Legendární závod do vrchu Pikes Peak, slavná Severní smyčka Nürburgringu a tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu, to jsou jména, jež vyvolávají nadšení automobilových fanoušků. Právě v těchto významných lokalitách, utvářejících dějiny motoristického sportu, stanovil elektricky poháněný Volkswagen ID. R ohromující rekordy. Tím však jeho příběh nekončí. Závodní elektromobil ID. R čeká v září další pokus o rekord, a to na horské silnici, vedoucí na horu Tianmen Mountain v Číně.
Cílem tohoto neobvyklého nasazení na Dálném východě je stanovit milník pro elektromobily, a tím podpořit strategii elektromobility značky Volkswagen v Číně, jejíž realizace letos nabírá na obrátkách. Volkswagen plánuje zvýšení podílu elektromobilů na celkovém počtu automobilů, dodaných zákazníkům v Číně, na 50 procent do roku 2035.
„Elektrický pohon otvírá novou éru automobilové konstrukce. Významným způsobem k tomu přispívá Volkswagen, který zanedlouho uvede na trh rodinu modelů ID. Za důležitého ambasadora v tomto ohledu považuji závodní vůz ID. R,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za technický vývoj. „Vývojem závodního vozu ID. R a jeho úspěchy na tradičních místech došlo ke zvýšení intenzity technologického transferu mezi divizí Volkswagen Motorsport a různými odděleními vývoje sériově vyráběných vozů Volkswagen. To se týká především oblasti elektrického pohonu. Závodní oddělení předalo odborníkům ve vývoji sériových vozů důležité poznatky například o konstrukci akumulátorových článků nebo o manipulaci s vysokonapěťovými komponenty ve vozidle.“
Pikes Peak International Hill Climb 2018: překvapení „závodu do oblak“Volkswagen pozoruhodným způsobem prokázal své technické kompetence závodním vozem ID. R, jehož vývoj trval pouhých 250 dnů, v mezinárodním závodě do vrchu na Pikes Peaku. Romain Dumas dne 24. června 2018 zastínil všechny dosavadní výkony, jichž bylo na Pikes Peaku dosaženo. Francouzský jezdec překonal se závodním vozem Volkswagen ID. R dosavadní traťový rekord „závodu do oblak“ o 16 sekund. Dumas a ID. R se výkonem 7:57,148 min poprvé dostali pod hranici osmi minut. Kromě toho to je první absolutní traťový rekord, který v legendárním „závodě do oblak“ stanovilo vozidlo s pouze elektrickým pohonem.
Severní smyčka Nürburgringu: zápis do dějin rekordem v kategorii elektromobilůVýše uvedený sportovní a technický úspěch byl rozhodující pro rozhodnutí pokračovat ve vývoji závodního vozu ID. R a přijímat nové výzvy. „Každý chválí, co prověřil Nürburgring“ je psáno velkými písmeny v areálu historického parkoviště závodních týmů na závodním okruhu Nürburgring. Severní smyčka o délce 20,8 kilometru je považována za nejnáročnější závodní okruh na světě. Cílem bylo stanovit nový rekord na kolo v kategorii elektromobilů. Inženýři museli přizpůsobit techniku závodního vozu ID. R podmínkám na Severní smyčce, pokud chtěli tuto výzvu zvládnout. To se týkalo především nastavení podvozku, řízení energetických toků a výběru optimálních pneumatik pro rekordní jízdu. „Zelené peklo“ totiž na rozdíl od Pikes Peaku nabízí dlouhé rovinky s vysokorychlostními úseky, pro něž nebyla původní verze závodního vozu ID. R koncipována. Úsilí se vyplatilo. V červnu 2019 se Romain Dumas za volantem ID. R znovu zapsal do historie a časem 6:05,336 min překonal do té doby platný rekord pro elektromobily o 40 sekund.
Festival rychlosti v Goodwoodu 2019: rychlejší než Formule 1Další výzvou byl nejslavnější sprinterský závod na jihu Anglie. Již v červenci 2018 překonal Romain Dumas v ID. R na první pokus rekord pro elektromobily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Přesně o rok později se Dumas se svým závodním elektromobilem postavil na oblíbeném podniku znovu na start – a zapsal se znovu do dějin, tentokrát ještě větším písmem. Dumas překonal časem 39,90 sekundy 20 let platný absolutní traťový stanovený monopostem Formule 1 McLaren MP4/13, o 1,7 sekundy.
„S dosavadními rekordy jsme záměrně přiváděli vrcholnou techniku elektromobility na její limity na tradičních místech,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Chtěli jsme tím ukázat, jak výkonná mohou být elektricky poháněná vozidla. Rekordy i bez výjimky pozitivní odezva ukázaly, že elektrická mobilita bude v blízké budoucnosti pro naše každodenní životy pozitivní změnou. Máme radost, že je ID. R předzvěstí nové progresivní techniky značky Volkswagen.“
Nasazení na hoře Tianmen Mountain: průkopnická práce na Dálném východě Rekordní série závodního vozu ID. R pokračuje. Po rekordních jízdách v USA a v Evropě obrací nyní Volkswagen svou pozornost k Číně, která je důležitým růstovým trhem. Tianmen Shan Big Gate Road v Číně je ohromující horskou silnicí, která se v 99 zatáčkách vine na 1519 metrů vysokou horu Tianmen Mountain. Jedná se pravděpodobně o nejvíce ohromující kus asfaltu, na který Volkswagen ID. R vyjede. Tato silnice – nesmírně úzká, strmá a plná extrémních zatáček – je mimořádně náročná. Z dvousetmetrové nadmořské výšky se vine podél strmých skalních stěn do výšky 1300 metrů, k tzv. „Bráně do nebes“. Na tomto místě odvede ID. R v září 2019 průkopnickou práci – takovou jízdu tato silnice ještě nikdy nezažila.
Volkswagen ID. R jako zástupce elektromobility již jasně prokázal rychlost a výkonnost. Je však nezbytné dodat, že na krátkých vzdálenostech, tedy v podmínkách, ve kterých je elektromotor už díky své podstatě a z té plynoucí účinnosti, v jasné výhodě proti motoru spalovacímu.
Těšíme se proto na další výzvu na tradičních místech, jak uvedl Sven Smeets, až se elektromobil postaví na startovní čáru některého vytrvalostního závodu na 12 nebo dokonce 24 hodin...
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.