Legendární závod do vrchu Pikes Peak, slavná Severní smyčka Nürburgringu a tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu, to jsou jména, jež vyvolávají nadšení automobilových fanoušků. Právě v těchto významných lokalitách, utvářejících dějiny motoristického sportu, stanovil elektricky poháněný Volkswagen ID. R ohromující rekordy. Tím však jeho příběh nekončí. Závodní elektromobil ID. R čeká v září další pokus o rekord, a to na horské silnici, vedoucí na horu Tianmen Mountain v Číně.
Cílem tohoto neobvyklého nasazení na Dálném východě je stanovit milník pro elektromobily, a tím podpořit strategii elektromobility značky Volkswagen v Číně, jejíž realizace letos nabírá na obrátkách. Volkswagen plánuje zvýšení podílu elektromobilů na celkovém počtu automobilů, dodaných zákazníkům v Číně, na 50 procent do roku 2035.
„Elektrický pohon otvírá novou éru automobilové konstrukce. Významným způsobem k tomu přispívá Volkswagen, který zanedlouho uvede na trh rodinu modelů ID. Za důležitého ambasadora v tomto ohledu považuji závodní vůz ID. R,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za technický vývoj. „Vývojem závodního vozu ID. R a jeho úspěchy na tradičních místech došlo ke zvýšení intenzity technologického transferu mezi divizí Volkswagen Motorsport a různými odděleními vývoje sériově vyráběných vozů Volkswagen. To se týká především oblasti elektrického pohonu. Závodní oddělení předalo odborníkům ve vývoji sériových vozů důležité poznatky například o konstrukci akumulátorových článků nebo o manipulaci s vysokonapěťovými komponenty ve vozidle.“
Pikes Peak International Hill Climb 2018: překvapení „závodu do oblak“Volkswagen pozoruhodným způsobem prokázal své technické kompetence závodním vozem ID. R, jehož vývoj trval pouhých 250 dnů, v mezinárodním závodě do vrchu na Pikes Peaku. Romain Dumas dne 24. června 2018 zastínil všechny dosavadní výkony, jichž bylo na Pikes Peaku dosaženo. Francouzský jezdec překonal se závodním vozem Volkswagen ID. R dosavadní traťový rekord „závodu do oblak“ o 16 sekund. Dumas a ID. R se výkonem 7:57,148 min poprvé dostali pod hranici osmi minut. Kromě toho to je první absolutní traťový rekord, který v legendárním „závodě do oblak“ stanovilo vozidlo s pouze elektrickým pohonem.
Severní smyčka Nürburgringu: zápis do dějin rekordem v kategorii elektromobilůVýše uvedený sportovní a technický úspěch byl rozhodující pro rozhodnutí pokračovat ve vývoji závodního vozu ID. R a přijímat nové výzvy. „Každý chválí, co prověřil Nürburgring“ je psáno velkými písmeny v areálu historického parkoviště závodních týmů na závodním okruhu Nürburgring. Severní smyčka o délce 20,8 kilometru je považována za nejnáročnější závodní okruh na světě. Cílem bylo stanovit nový rekord na kolo v kategorii elektromobilů. Inženýři museli přizpůsobit techniku závodního vozu ID. R podmínkám na Severní smyčce, pokud chtěli tuto výzvu zvládnout. To se týkalo především nastavení podvozku, řízení energetických toků a výběru optimálních pneumatik pro rekordní jízdu. „Zelené peklo“ totiž na rozdíl od Pikes Peaku nabízí dlouhé rovinky s vysokorychlostními úseky, pro něž nebyla původní verze závodního vozu ID. R koncipována. Úsilí se vyplatilo. V červnu 2019 se Romain Dumas za volantem ID. R znovu zapsal do historie a časem 6:05,336 min překonal do té doby platný rekord pro elektromobily o 40 sekund.
Festival rychlosti v Goodwoodu 2019: rychlejší než Formule 1Další výzvou byl nejslavnější sprinterský závod na jihu Anglie. Již v červenci 2018 překonal Romain Dumas v ID. R na první pokus rekord pro elektromobily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Přesně o rok později se Dumas se svým závodním elektromobilem postavil na oblíbeném podniku znovu na start – a zapsal se znovu do dějin, tentokrát ještě větším písmem. Dumas překonal časem 39,90 sekundy 20 let platný absolutní traťový stanovený monopostem Formule 1 McLaren MP4/13, o 1,7 sekundy.
„S dosavadními rekordy jsme záměrně přiváděli vrcholnou techniku elektromobility na její limity na tradičních místech,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Chtěli jsme tím ukázat, jak výkonná mohou být elektricky poháněná vozidla. Rekordy i bez výjimky pozitivní odezva ukázaly, že elektrická mobilita bude v blízké budoucnosti pro naše každodenní životy pozitivní změnou. Máme radost, že je ID. R předzvěstí nové progresivní techniky značky Volkswagen.“
Nasazení na hoře Tianmen Mountain: průkopnická práce na Dálném východě Rekordní série závodního vozu ID. R pokračuje. Po rekordních jízdách v USA a v Evropě obrací nyní Volkswagen svou pozornost k Číně, která je důležitým růstovým trhem. Tianmen Shan Big Gate Road v Číně je ohromující horskou silnicí, která se v 99 zatáčkách vine na 1519 metrů vysokou horu Tianmen Mountain. Jedná se pravděpodobně o nejvíce ohromující kus asfaltu, na který Volkswagen ID. R vyjede. Tato silnice – nesmírně úzká, strmá a plná extrémních zatáček – je mimořádně náročná. Z dvousetmetrové nadmořské výšky se vine podél strmých skalních stěn do výšky 1300 metrů, k tzv. „Bráně do nebes“. Na tomto místě odvede ID. R v září 2019 průkopnickou práci – takovou jízdu tato silnice ještě nikdy nezažila.
Volkswagen ID. R jako zástupce elektromobility již jasně prokázal rychlost a výkonnost. Je však nezbytné dodat, že na krátkých vzdálenostech, tedy v podmínkách, ve kterých je elektromotor už díky své podstatě a z té plynoucí účinnosti, v jasné výhodě proti motoru spalovacímu.
Těšíme se proto na další výzvu na tradičních místech, jak uvedl Sven Smeets, až se elektromobil postaví na startovní čáru některého vytrvalostního závodu na 12 nebo dokonce 24 hodin...
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.