Legendární závod do vrchu Pikes Peak, slavná Severní smyčka Nürburgringu a tradiční Festival rychlosti v Goodwoodu, to jsou jména, jež vyvolávají nadšení automobilových fanoušků. Právě v těchto významných lokalitách, utvářejících dějiny motoristického sportu, stanovil elektricky poháněný Volkswagen ID. R ohromující rekordy. Tím však jeho příběh nekončí. Závodní elektromobil ID. R čeká v září další pokus o rekord, a to na horské silnici, vedoucí na horu Tianmen Mountain v Číně.
Cílem tohoto neobvyklého nasazení na Dálném východě je stanovit milník pro elektromobily, a tím podpořit strategii elektromobility značky Volkswagen v Číně, jejíž realizace letos nabírá na obrátkách. Volkswagen plánuje zvýšení podílu elektromobilů na celkovém počtu automobilů, dodaných zákazníkům v Číně, na 50 procent do roku 2035.
„Elektrický pohon otvírá novou éru automobilové konstrukce. Významným způsobem k tomu přispívá Volkswagen, který zanedlouho uvede na trh rodinu modelů ID. Za důležitého ambasadora v tomto ohledu považuji závodní vůz ID. R,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za technický vývoj. „Vývojem závodního vozu ID. R a jeho úspěchy na tradičních místech došlo ke zvýšení intenzity technologického transferu mezi divizí Volkswagen Motorsport a různými odděleními vývoje sériově vyráběných vozů Volkswagen. To se týká především oblasti elektrického pohonu. Závodní oddělení předalo odborníkům ve vývoji sériových vozů důležité poznatky například o konstrukci akumulátorových článků nebo o manipulaci s vysokonapěťovými komponenty ve vozidle.“
Pikes Peak International Hill Climb 2018: překvapení „závodu do oblak“Volkswagen pozoruhodným způsobem prokázal své technické kompetence závodním vozem ID. R, jehož vývoj trval pouhých 250 dnů, v mezinárodním závodě do vrchu na Pikes Peaku. Romain Dumas dne 24. června 2018 zastínil všechny dosavadní výkony, jichž bylo na Pikes Peaku dosaženo. Francouzský jezdec překonal se závodním vozem Volkswagen ID. R dosavadní traťový rekord „závodu do oblak“ o 16 sekund. Dumas a ID. R se výkonem 7:57,148 min poprvé dostali pod hranici osmi minut. Kromě toho to je první absolutní traťový rekord, který v legendárním „závodě do oblak“ stanovilo vozidlo s pouze elektrickým pohonem.
Severní smyčka Nürburgringu: zápis do dějin rekordem v kategorii elektromobilůVýše uvedený sportovní a technický úspěch byl rozhodující pro rozhodnutí pokračovat ve vývoji závodního vozu ID. R a přijímat nové výzvy. „Každý chválí, co prověřil Nürburgring“ je psáno velkými písmeny v areálu historického parkoviště závodních týmů na závodním okruhu Nürburgring. Severní smyčka o délce 20,8 kilometru je považována za nejnáročnější závodní okruh na světě. Cílem bylo stanovit nový rekord na kolo v kategorii elektromobilů. Inženýři museli přizpůsobit techniku závodního vozu ID. R podmínkám na Severní smyčce, pokud chtěli tuto výzvu zvládnout. To se týkalo především nastavení podvozku, řízení energetických toků a výběru optimálních pneumatik pro rekordní jízdu. „Zelené peklo“ totiž na rozdíl od Pikes Peaku nabízí dlouhé rovinky s vysokorychlostními úseky, pro něž nebyla původní verze závodního vozu ID. R koncipována. Úsilí se vyplatilo. V červnu 2019 se Romain Dumas za volantem ID. R znovu zapsal do historie a časem 6:05,336 min překonal do té doby platný rekord pro elektromobily o 40 sekund.
Festival rychlosti v Goodwoodu 2019: rychlejší než Formule 1Další výzvou byl nejslavnější sprinterský závod na jihu Anglie. Již v červenci 2018 překonal Romain Dumas v ID. R na první pokus rekord pro elektromobily na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Přesně o rok později se Dumas se svým závodním elektromobilem postavil na oblíbeném podniku znovu na start – a zapsal se znovu do dějin, tentokrát ještě větším písmem. Dumas překonal časem 39,90 sekundy 20 let platný absolutní traťový stanovený monopostem Formule 1 McLaren MP4/13, o 1,7 sekundy.
„S dosavadními rekordy jsme záměrně přiváděli vrcholnou techniku elektromobility na její limity na tradičních místech,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Chtěli jsme tím ukázat, jak výkonná mohou být elektricky poháněná vozidla. Rekordy i bez výjimky pozitivní odezva ukázaly, že elektrická mobilita bude v blízké budoucnosti pro naše každodenní životy pozitivní změnou. Máme radost, že je ID. R předzvěstí nové progresivní techniky značky Volkswagen.“
Nasazení na hoře Tianmen Mountain: průkopnická práce na Dálném východě Rekordní série závodního vozu ID. R pokračuje. Po rekordních jízdách v USA a v Evropě obrací nyní Volkswagen svou pozornost k Číně, která je důležitým růstovým trhem. Tianmen Shan Big Gate Road v Číně je ohromující horskou silnicí, která se v 99 zatáčkách vine na 1519 metrů vysokou horu Tianmen Mountain. Jedná se pravděpodobně o nejvíce ohromující kus asfaltu, na který Volkswagen ID. R vyjede. Tato silnice – nesmírně úzká, strmá a plná extrémních zatáček – je mimořádně náročná. Z dvousetmetrové nadmořské výšky se vine podél strmých skalních stěn do výšky 1300 metrů, k tzv. „Bráně do nebes“. Na tomto místě odvede ID. R v září 2019 průkopnickou práci – takovou jízdu tato silnice ještě nikdy nezažila.
Volkswagen ID. R jako zástupce elektromobility již jasně prokázal rychlost a výkonnost. Je však nezbytné dodat, že na krátkých vzdálenostech, tedy v podmínkách, ve kterých je elektromotor už díky své podstatě a z té plynoucí účinnosti, v jasné výhodě proti motoru spalovacímu.
Těšíme se proto na další výzvu na tradičních místech, jak uvedl Sven Smeets, až se elektromobil postaví na startovní čáru některého vytrvalostního závodu na 12 nebo dokonce 24 hodin...
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.