I když obvykle rádius míst, kam se vydáváme na dovolenou, dovoluje nasednout do vlastního auta a vyrazit, někdy tomu tak není. Pak nám nezbude nic jiného, než si pronajmout vůz v místě dovolené. Pojďme si říci, ve kterých případech bychom měli být zejména obezřetní.
Jedině takový přístup nás jako zákazníka může ochránit před pozdějšími možnými vysokými platbami za pozdní odevzdání, za nedotankování paliva, poškozenou pneumatiku a podobně. Proto specialisté ÚAMK sestavili „desatero“ rad pro ty, kdo si na dovolené půjčují vůz.
1. Volíme takovou společnost, která má buď dobré mezinárodní jméno, a je dobře známa po celém světě, nebo naopak místní lidé, včetně delegátů cestovních kanceláří, s ní mají dobrou zkušenost.
2. Pronájem na den prakticky vždy znamená - na 24 hodin. Pokud potřebujete poněkud flexibilnější přístup, dopředu se informujte, abyste ušetřili náklady za další placený celý den.
3. Optimální je pronájem vozu s klauzulí ohledně doplnění paliva "full-to-full". Tedy dostanete plnou, vrátíte opět plnou nádrž. Už při půjčování je pak na místě zajímat se, jak daleko od půjčovny je čerpací stanice. To platí zvláště v případě malých skútrů, kdy může být i ujetí menší vzdálenosti přece jen v nádrži znát. Případně je na místě si ponechat stvrzenku o čerpání paliva, kde je označeno jeho množství, tak i čas, kdy bylo čerpáno.
4. Chcete-li být chráněni před pozdějšími vyššími výdaji, doporučujeme komplexní pojištění s ochranou proti krádeži nejen samotného dopravního prostředku, ale i věcí z vozu, kdy zloději buď poškodí zámek dveří, nebo rozbijí okénko. V každém případě byste měli mít pojištěno čelní sklo a pneumatiky, které nejčastěji dojdou újmy.
5. Zajímejte se, zda půjčovna neomezuje a případně na kolik kilometrů denní nájezd. Neomezený nájezd je dobrým standardem, nikoliv ale samozřejmostí. V opačném případě mohou náklady při vyšším nájezdu kilometrů značně vzrůst.
6. Doplňky, jako jsou zádržné systémy pro děti, je nezbytné si předem zajistit a domluvit. Poskytovatelé navíc mají značně odlišné ceny. Náklady na dětskou sedačku za týden na Mallorce v sezóně vyjdou na 50 až 80 euro.
7. V neznámých místech, kde jsme na dovolené, se rádi „jistíme“ navigací. Přes jejich poměrně snadnou dostupnost jsou pronajímány zvlášť. Díky ukončení roamingu je vhodnější na to pamatovat a vzít sebou na dovolenou mobil s navigací. Ušetříte tak až 100 euro za týden.
8. Na konci pronájmu je na místě zajímat se o všechny poplatky a konečnou cenu ještě před samotným ukončením smlouvy, aby bylo možné řešit případná nedorozumění.
9. V případě, že požadovaná kategorie auto není k dispozici i přes včasnou rezervaci, pronajímatel obvykle nabízí bez navýšení vůz vyšší kategorie. Je to běžný princip, ale je nutné se o tom ujistit při přejímání vozu, nikoliv až při jeho vrácení a platbě.
10. I když to trvá jen několik minut, jde o jeden z nejdůležitějším okamžiků celé transakce – důkladná prohlídka vozu a zapsání či vyfotografování poškození či vad na voze. Při navrácení vozu pak máte argument, že dané poškození jste nezpůsobili vy.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.