I když obvykle rádius míst, kam se vydáváme na dovolenou, dovoluje nasednout do vlastního auta a vyrazit, někdy tomu tak není. Pak nám nezbude nic jiného, než si pronajmout vůz v místě dovolené. Pojďme si říci, ve kterých případech bychom měli být zejména obezřetní.
Jedině takový přístup nás jako zákazníka může ochránit před pozdějšími možnými vysokými platbami za pozdní odevzdání, za nedotankování paliva, poškozenou pneumatiku a podobně. Proto specialisté ÚAMK sestavili „desatero“ rad pro ty, kdo si na dovolené půjčují vůz.
1. Volíme takovou společnost, která má buď dobré mezinárodní jméno, a je dobře známa po celém světě, nebo naopak místní lidé, včetně delegátů cestovních kanceláří, s ní mají dobrou zkušenost.
2. Pronájem na den prakticky vždy znamená - na 24 hodin. Pokud potřebujete poněkud flexibilnější přístup, dopředu se informujte, abyste ušetřili náklady za další placený celý den.
3. Optimální je pronájem vozu s klauzulí ohledně doplnění paliva "full-to-full". Tedy dostanete plnou, vrátíte opět plnou nádrž. Už při půjčování je pak na místě zajímat se, jak daleko od půjčovny je čerpací stanice. To platí zvláště v případě malých skútrů, kdy může být i ujetí menší vzdálenosti přece jen v nádrži znát. Případně je na místě si ponechat stvrzenku o čerpání paliva, kde je označeno jeho množství, tak i čas, kdy bylo čerpáno.
4. Chcete-li být chráněni před pozdějšími vyššími výdaji, doporučujeme komplexní pojištění s ochranou proti krádeži nejen samotného dopravního prostředku, ale i věcí z vozu, kdy zloději buď poškodí zámek dveří, nebo rozbijí okénko. V každém případě byste měli mít pojištěno čelní sklo a pneumatiky, které nejčastěji dojdou újmy.
5. Zajímejte se, zda půjčovna neomezuje a případně na kolik kilometrů denní nájezd. Neomezený nájezd je dobrým standardem, nikoliv ale samozřejmostí. V opačném případě mohou náklady při vyšším nájezdu kilometrů značně vzrůst.
6. Doplňky, jako jsou zádržné systémy pro děti, je nezbytné si předem zajistit a domluvit. Poskytovatelé navíc mají značně odlišné ceny. Náklady na dětskou sedačku za týden na Mallorce v sezóně vyjdou na 50 až 80 euro.
7. V neznámých místech, kde jsme na dovolené, se rádi „jistíme“ navigací. Přes jejich poměrně snadnou dostupnost jsou pronajímány zvlášť. Díky ukončení roamingu je vhodnější na to pamatovat a vzít sebou na dovolenou mobil s navigací. Ušetříte tak až 100 euro za týden.
8. Na konci pronájmu je na místě zajímat se o všechny poplatky a konečnou cenu ještě před samotným ukončením smlouvy, aby bylo možné řešit případná nedorozumění.
9. V případě, že požadovaná kategorie auto není k dispozici i přes včasnou rezervaci, pronajímatel obvykle nabízí bez navýšení vůz vyšší kategorie. Je to běžný princip, ale je nutné se o tom ujistit při přejímání vozu, nikoliv až při jeho vrácení a platbě.
10. I když to trvá jen několik minut, jde o jeden z nejdůležitějším okamžiků celé transakce – důkladná prohlídka vozu a zapsání či vyfotografování poškození či vad na voze. Při navrácení vozu pak máte argument, že dané poškození jste nezpůsobili vy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.