Že je elektřina budoucností automobilů je už pár let docela zřejmé. Ani baterky místo nádrže ale nemusí být koncem zábavných aut, což se snaží dokázat spousta malých výrobců. Jedním ze zajímavých pokusů může být i elektrický muscle car inspirovaný Fordem Mustang.
Londýnský startup Charge Automotive oznámil, že na chystaném festivalu rychlosti v Goodwoodu příští měsíc ukáže svůj první výtvor, sportovní elektromobil využívající karosérii první generace Fordu Mustang. Nejde přitom o nějakou kopii, karosérie mají být licencovány přímo Fordem a být tedy přesnou replikou původního vozu z 60. let. I přes jiné logo na přídi ostatně Charge Automotive vůz stále nazývá Ford Mustang.
Místo osmiválce či šestiválce dostupného v původním Fordu však v Británii do klasické karosérie napěchovali moderní systém elektrického pohonu. Elektrický motor disponuje výkonem 469 koní a 1200 Nm točivého momentu. Už z toho je zřejmé, že modernizovaný Mustang je podstatně výkonější, než původní spalovací verze. Zrychlení z nuly na sto by měl elektrický stroj zvládat lehce pod 4 sekundy, maximální rychlost je omezena na 240 km/h. I to je však stále více, než nejsilnější původní Mustang s osmiválcem Boss. Výhodou elektrického Mustangu je i volitelný pohon všech kol, jinak se výkon standardně přenáší na zadní nápravu.
Ani s dojezdem to není marné, Charge vůz vybavil akumulátorem o kapacitě 64 kWh, který by měl postačovat pro 320 kilometrů dojezdu, samozřejmě ale záleží na stylu jízdy. Díky palubní nabíječce schopné rapidního nabíjení při 50 kW by nabití akumulátoru do plna mělo trvat jen něco přes hodinu. Technologie použité ve voze pochází od dalšího britského startupu, Arrival, který se ale zaměřuje na elektrické užitkové automobily.
Více informací zatím Charge Automotive nezveřejnili, dočkáme se tedy asi až v Goodwoodu. Víme však, že produkce je omezena na 499 kusů a že cena bude začínat na 300 tisících Liber, tedy asi 8,6 milionu Kč.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.