Hummer, výrobce těch nejopulentnějších amerických SUV, které kromě hektolitrů benzínu sály i krev všem ekologům světa, přestal existovat v roce 2010. Podle nových informací má ale Hummer naději na návrat, jen už v poněkud odlišné formě.
Ne že by se Hummer, známý pro své mohutné SUV, rozhodl konkurovat novým modelem Smartu, i nadále půjde o výrobce velkých vozů do terénu. Místo objemných motorů pod kapotou se ale do budoucna už dá počítat jen s elektromotory a mohutnou baterií. Je to tak, symbol plýtvání palivem a postrach ekologů se má vrátit jako čistě elektrická značka.
Smysl by takový návrat nepochybně dával. SUV jsou i nadále na vzestupu a vyrábět je začínají i automobilky, u kterých by to ještě před pár lety nikoho nenapadlo. Vozidlo velikosti Hummeru má spoustu místa pro velké akumulátory, které zajistí solidní dojezd, i když bude potřeba překonat neexistující aerodynamiku. Předchozí modely navíc nikdy nebyly zrovna levné, což se nedá určitě očekávat ani u elektrické verze. Otázkou je, jak případný elektrický Hummer přijme jeho původní cílová skupina.
Podle posledních informací zvažuje vedení GM návrat Hummeru jako výrobce SUV a pick-upů, což jsou dvě nejžádanější kategorie vozů v Severní Americe. GM v současnosti vyvíjí dvě elektrické platformy, BEV3 pro osobní vozy a menší SUV a druhou pro velká SUV a pick-upy. Případné nové Hummery by využívaly právě tyto nové platformy. Vzhledem k tomu, že práce na obou jsou stále daleko od dokončení, je návrat Hummeru docela vzdálenou budoucností. Rozhodnutí o vzkřísení značky mají také daleko do finálního rozhodnutí, které rozhodně nebude snadné, vzhledem k nákladům spojeným s obnovením mrtvé automobilky, budováním prodení sítě, marketingu atd.
Elektrifikovaný Hummer už přitom několikrát vznikl a jednou u toho byl i Arnold Schwarzenegger, člověk částečně zodpovědný za vznik značky. V roce 2004 GM představilo Hummer H2H, který k pohonu využíval vodíkové palivové články. O pět let později pak postavila firma Raser Technologies plug-in hybridní verzi Hummeru H3, která byla schopna jízdy v elektrickém režimu a v hybridním režimu měla spotřebu kolem 2,5 l/100 km. Jediný vyrobený prototyp prezentoval Arnold Schwarzenegger na tiskové konferenci v kalifornském Kapitolu v Sacramentu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?