Mrzí vás, že si už nemůžete koupit nový SAAB? Teď je asi vůbec poslední možnost, jak si takový vůz pořídit. Do aukce totiž míří poslední nový vůz s tímto jménem, má najeto jen 5 kilometrů a pod kapotou má spalovací motor.
NEVS, neboli New Electric Vehicle Sweden se dostal ke zbytkům po Saabu v roce 2014 a dokonce na krátkou dobu restartoval ve Švédsku výrobu původní spalovací 9-3. Tehdy ještě pod jménem Saab, o to však v následujících letech přišel, když majitel názvu, švédská zbrojovka Saab neprodloužila NEVS licenční smlouvu z důvodu finanční nestability. Stejně tak firma přišla o právo používat logo, které Saab sdílel se Scanií.
Model 9-3 však žije dál, v Číně byla nedávno uvedena do prodeje jeho elektrická verze, stále vycházející z druhé generace vozu. Nový majitel NEVS, jihočínský Evergrande Group, má ale velké ambice, stát se největším světovým výrobcem elektromobilů, což se mu může podařit.
Dnes tu ale máme něco z historie. Jeden z posledních vyrobených kusů spalovacího SAABu 9-3 Aero, tedy posledního vozu nesoucího jméno SAAB na přídi, i když už bez typického loga. Kus z malé 420 kusové série byl vyroben ve Švédsku v roce 2014, poté nastal definitivní konec tradiční švédské automobilky. Vzhledem ke stavu, v jakém je stříbrný vůz nabízený k prodeji, lze o něm mluvit jako o vůbec posledním novém SAABu, jaký si můžete koupit.
Stříbrný kousek má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec o objemu 2 litry a výkonu 217 koní, maximální točivý moment je 350 Nm. Převodovka je automatická, šestirychlostní, od japonského Aisinu. Vůz má navíc najeto jen 5 kilometrů, opravdu tedy jde o nový, ani nezajetý vůz. Původně mělo jít o kus připravený pro nárazové testy, ke kterým nakonec nedošlo, proto se dochoval ve stavu v jakém je.
Pokud máte zájem, můžete si tento kousek celý tento víkend prohlédnout v NEVS v Trollhattan, během festivalu Saab Car Museum. Samotná akce proběhne koncem roku, žádné další informace ale NEVS zatím nezveřejnil.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?