Mrzí vás, že si už nemůžete koupit nový SAAB? Teď je asi vůbec poslední možnost, jak si takový vůz pořídit. Do aukce totiž míří poslední nový vůz s tímto jménem, má najeto jen 5 kilometrů a pod kapotou má spalovací motor.
NEVS, neboli New Electric Vehicle Sweden se dostal ke zbytkům po Saabu v roce 2014 a dokonce na krátkou dobu restartoval ve Švédsku výrobu původní spalovací 9-3. Tehdy ještě pod jménem Saab, o to však v následujících letech přišel, když majitel názvu, švédská zbrojovka Saab neprodloužila NEVS licenční smlouvu z důvodu finanční nestability. Stejně tak firma přišla o právo používat logo, které Saab sdílel se Scanií.
Model 9-3 však žije dál, v Číně byla nedávno uvedena do prodeje jeho elektrická verze, stále vycházející z druhé generace vozu. Nový majitel NEVS, jihočínský Evergrande Group, má ale velké ambice, stát se největším světovým výrobcem elektromobilů, což se mu může podařit.
Dnes tu ale máme něco z historie. Jeden z posledních vyrobených kusů spalovacího SAABu 9-3 Aero, tedy posledního vozu nesoucího jméno SAAB na přídi, i když už bez typického loga. Kus z malé 420 kusové série byl vyroben ve Švédsku v roce 2014, poté nastal definitivní konec tradiční švédské automobilky. Vzhledem ke stavu, v jakém je stříbrný vůz nabízený k prodeji, lze o něm mluvit jako o vůbec posledním novém SAABu, jaký si můžete koupit.
Stříbrný kousek má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec o objemu 2 litry a výkonu 217 koní, maximální točivý moment je 350 Nm. Převodovka je automatická, šestirychlostní, od japonského Aisinu. Vůz má navíc najeto jen 5 kilometrů, opravdu tedy jde o nový, ani nezajetý vůz. Původně mělo jít o kus připravený pro nárazové testy, ke kterým nakonec nedošlo, proto se dochoval ve stavu v jakém je.
Pokud máte zájem, můžete si tento kousek celý tento víkend prohlédnout v NEVS v Trollhattan, během festivalu Saab Car Museum. Samotná akce proběhne koncem roku, žádné další informace ale NEVS zatím nezveřejnil.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.