Představa, že do svého vozu budete jednou lít místo benzínu vodu je nepochybně velmi lákavá, ale zároveň působí jako nereálná možnost odsouzena k existenci jen ve sci-fi filmech. Ve skutečnosti ale taková možnost existuje a nedávno ukázaný vůz čínské automobilky Youngman to jen dokazuje.
Automobilka Youngman, čínsky Qingnian, z provincie Zhejiang v Číně, se věnuje produkci autobusů a nákladních automobilů. Firma, založená v roce 2001, nějakou dobu produkovala i osobní automobily ve spolupráci s malajským Protonem. Vozy pro čínský trh ale dostaly unikátní značku Youngman Lotus. K pojmenování Lotus se firma dostala díky tomu, žepůsobila jako exkluzivní dovozce britských sporťáků do Číny. Po ukončení spolupráce ji anglické i čínské jméno v Číně zůstalo a opravdový Lotus se tam musel přejmenovat na Lotus Nyo.
Prototyp, který firma ukázala ve své pobočce v Henanu, vodu ve svém systému využívá jako zdroj vodíku, který pak slouží k samotnému pohonu. Takovýto systém není nic až tak převratného, problémem však vždy byla velmi vysoká spotřeba energie, potřebná pro získání vodíku z vody. To znamenal, že podobný systém bylo téměř nemožné napasovat do automobilu. Youngman ale tvrdí, že si jejich systém vystačí s mnohem menší dodávkou energie, žádné další detaily však zveřejněny nebyly. Vodík se z vody v systému vyvinutém u Youngman získává s použitím blíže neurčeného katalyzátoru, hliníkového prášku a vody.
Na obrázcích je vidět běžný lehký náklaďák velikosti Avie, s mohutným systémem instalovaným za kabinou. Zakladatel automobilky, Pang Qingnian, novinářům sdělil, že vodíkový náklaďák je schopen ujet až 500 kilometrů se spotřebou 300 - 400 litrů vody, firma ale chce dojezd zvýšit až na 1000 kilometrů.
Vývoj vodíkového vozu má být hotový příští rok a ihned poté bude spuštěna sériová výroba. První rok se počítá s produkcí 100 tisíc vozů, od následujícího roku už ale Youngman plánuje vyrábět přes 300 tisíc takových aut ročně. Zda toho bude zrovna tato automobilka schopna je ale nejasné, Youngman se poslední roky potýkal s finančními problémy, které mimo jiné vedly i k ukončení výroby osobních vozů v roce 2015. Jisté však je, že lokální vláda v Henanu už do vodíkového projektu investovala kolem 12 miliard korun.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.