Elektrická automobilka Rivian je sice teprve na začátku poměrně dlouhé cesty, přesto je už nyní mnohými odborníky považována za nejvážnějšího konkurenta pro Teslu. Tuto pozici si navíc Rivian nedávno upevnil poodhalením některých technických detailů svých připravovaných modelů, kterými budou pickup R1T a SUV R1S.
Automobilka Rivian je sice poměrně mladá, přesto lze již nyní říci, že se nebude jednat o jeden z mnoha elektrických Start-up-, které po pár týdnech ve světle reflektorů mizí na smetišti dějin. Rivina má totiž podporu několika zámožných gigantů, včetně automobilky Ford nebo společnosti Amazon, které si automobilka dokázala získat svým originálním přístupem.
Ostatně po pár hodinách si Rivian dokázal získat i Richarda Truetta z Autmotive News, který po pár hodinách v technologickém a vývojovém centru změnil svůj jinak skeptický názor. V automobilce se totiž sešla řada ostřílených a hlavně úspěšných veteránů z automobilového průmyslu, kteří pracovali pro široké spektrum automobilek.
Jejich zkušenosti se pak odráží na přístupu, který může pro Rivian znamenat obrovský benefit: Technici se totiž snaží udržet všechno co nejjednodušší a pracují s ověřenými celosvětovými dodavateli, což je velmi chytrý krok.
Jak totiž dodává Truett, pokud bude Rivian nakupovat součástky ukryté pod nebo uvnitř auta od renomovaných dodavatelů - tedy komponenty, systémy a technologie, které již byly prověřeny - nikoho nebude zajímat, jestli se objevují i v modelech jiných automobilek. Důležité bude, že budou fungovat správně. Dalším benefitem pak samozřejmě může být i jejich snazší dostupnost a nižší ceny.
Dalším významným plusem Rivianu mají být obrovské „battery packy," tedy bateriové moduly, uvnitř kterých jsou uloženy samotné články baterií. Jak potvrdil tiskový mluvčí automobilky, Rivian by měl nabídnout největší moduly v automobilovém průmyslu, uvnitř kterých bude uloženo až 7 776 článků.
To by mělo Rivianu pomoci dosáhnout slibovaného dojezdu až 400 mil (cca 643 km) na jedno nabití. Současně to však může představovat i menší problém, se kterým ale doufejme Rivian počítá. Vzhledem k prudkému nástupu elektromobility je totiž o baterie nouze, což dokonce přinutilo některé automobilky zajistit si vlastní společnosti na jejich dodávky.
Kolem připravovaných elektromobilů Rivian tak stále zůstává řada otázek, na které se snad postupem času dozvíme odpovědi. Již během léta totiž Rivian plánuje zahájit první testovací jízdy prototypů a ve stejnou dobu by se mohlo začít i s crash-testy.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.