Ostrov Gran Canaria dělí od Koreje více než 17 000 kilometrů. To je 17 000 kilometrů plných rozdílných kultur, oblastí s různými podnebími, různými tradicemi, různými historiemi. Nebo jinými slovy také polovina cesty kolem světa – mezi dvěma místy, která jsou navzdory vzájemné vzdálenosti od 60. let 20. století historicky propojena z důvodu poválečné emigrace. Ostrov Gran Canaria a Koreu tak pojí již po desetiletí pevná pouta.
Jedná se o vazby, zasahující i do osobní sféry aktérů, o nichž je právě tento příběh. Jejich cílem je ukázat světu, že je na nás, abychom si plnili sny, které máme, ať se mohou zdát jakkoli nedosažitelné.
Otec Chang-Hyuna Moona (Yuny) byl kapitánem korejské rybářské flotily. Z Busanu se vydal na plavbu kolem světa, napříč Tichým oceánem, proplul Panamským průplavem a přeplul Atlantický oceán až ke Kanárským ostrovům. Obeplul půlku světa na lodi. Osud mu však zabránil, aby pokračoval ve své cestě dál zpět do Koreje, a obeplul tak celý svět. Do Busanu se už nikdy nevrátil.
O čtyřicet let později navrhl jeho syn Yuna, stavební inženýr se specializací na dopravní stavby a povoláním v oblasti sociální odpovědnosti a trvalé udržitelnosti, že uskuteční sen svého otce a překoná druhou polovinu cesty kolem světa po silnicích, a to v elektromobilu, aniž by spotřeboval jediný litr paliva. Bude to cesta bez emisí.
Yuna si pro tuto výzvu vybral jedinečný model, 100% elektromobil Hyundai KONA. Jeho partnerem pro mimořádné dobrodružství tak bude elektricky poháněný model KONA s lithium-iontovými akumulátory o kapacitě 64 kWh, nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a dojezdem 449 kilometrů.
Elektromotor modelu KONA Electric zaručuje výjimečné zážitky z jízdy a dlouhý dojezd umožňuje každodenní provoz na všech druzích silnic. Elektromobil KONA Electric lze nabíjet různými způsoby v závislosti na druhu dostupné elektrické sítě nebo nabíjecích stanic. Optimalizovaná brzdová soustava navíc maximálně využívá nastavitelnou rekuperaci kinetické energie ve snaze prodloužit dojezd. Elektricky poháněný model KONA je tak bezpochyby perfektním elektrickým SUV právě pro toto dobrodružství.
Maroko, Španělsko, Gibraltar, Francie, Monako, Itálie, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Německo, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Slovensko, Česká republika, Polsko, Litva, Lotyšsko, Rusko, Kazachstán, Čína a Jižní Korea – to je 22 zemí, jejichž obyvatelé budou svědky Yunova průjezdu za volantem 100% elektromobilu KONA na jeho cestě do Busanu.
Yuna zahájí své dobrodružství s elektromobilem KONA Electric 15. května a jeho příjezd do Busanu je plánován na polovinu července. Čekají ho tedy dva měsíce plné zážitků a dobrodružství v různé podobě, ale vždy s ohledem na trvalou udržitelnost a ochranu životního prostředí, aby byl naplněn cíl této osobní výzvy. Společnost Hyundai Canarias připravila speciální webové stránky „Road to Busan“ (Cesta do Busanu), na nichž naleznete veškeré informace o tomto dobrodružství. Pomůže 100% elektromobil Hyundai KONA splnit Yunovi jeho sen?
Společnost Hyundai Canarias dodala v dosavadním průběhu roku 50 % elektromobilů, registrovaných na Kanárských ostrovech, a intenzivně podporuje iniciativy v oblasti trvalé udržitelnosti. Skvělou ukázkou je podpora Yunovy „Cesty do Busanu“, která má zvýšit povědomí o elektrické mobilitě. Význam „Cesty do Busanu“ dalece přesahuje hranice osobní výzvy. Je to výzva, která chce ukázat světu, že existuje možnost cestovat po světě bez emisí. „Cesta do Busanu“ je také projektem trvalé udržitelnosti a společenské odpovědnosti.
Organizace spojených národů zveřejnila v rámci Programu OSN pro životní prostředí svá dosud nejkomplexnější a nejpečlivější hodnocení stavu globálního životního prostředí: „Lidské zdraví bude stále více ohrožováno, pokud svět nepřijme naléhavě nutná opatření na zastavení vážného poškozování životního prostředí a na nápravu vzniklých škod.“
Hyundai Motor Company sdílí velké obavy v této záležitosti, a z toho důvodu intenzivně pracuje na vývoji vozidel s alternativními pohony pro mobilitu s nulovými emisemi. Příkladem jsou modely Hyundai NEXO, Hyundai IONIQ a zejména Hyundai KONA Electric, s nímž se Yuna vydává na dobrodružnou „Cestu do Busanu“.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.