Ostrov Gran Canaria dělí od Koreje více než 17 000 kilometrů. To je 17 000 kilometrů plných rozdílných kultur, oblastí s různými podnebími, různými tradicemi, různými historiemi. Nebo jinými slovy také polovina cesty kolem světa – mezi dvěma místy, která jsou navzdory vzájemné vzdálenosti od 60. let 20. století historicky propojena z důvodu poválečné emigrace. Ostrov Gran Canaria a Koreu tak pojí již po desetiletí pevná pouta.
Jedná se o vazby, zasahující i do osobní sféry aktérů, o nichž je právě tento příběh. Jejich cílem je ukázat světu, že je na nás, abychom si plnili sny, které máme, ať se mohou zdát jakkoli nedosažitelné.
Otec Chang-Hyuna Moona (Yuny) byl kapitánem korejské rybářské flotily. Z Busanu se vydal na plavbu kolem světa, napříč Tichým oceánem, proplul Panamským průplavem a přeplul Atlantický oceán až ke Kanárským ostrovům. Obeplul půlku světa na lodi. Osud mu však zabránil, aby pokračoval ve své cestě dál zpět do Koreje, a obeplul tak celý svět. Do Busanu se už nikdy nevrátil.
O čtyřicet let později navrhl jeho syn Yuna, stavební inženýr se specializací na dopravní stavby a povoláním v oblasti sociální odpovědnosti a trvalé udržitelnosti, že uskuteční sen svého otce a překoná druhou polovinu cesty kolem světa po silnicích, a to v elektromobilu, aniž by spotřeboval jediný litr paliva. Bude to cesta bez emisí.
Yuna si pro tuto výzvu vybral jedinečný model, 100% elektromobil Hyundai KONA. Jeho partnerem pro mimořádné dobrodružství tak bude elektricky poháněný model KONA s lithium-iontovými akumulátory o kapacitě 64 kWh, nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a dojezdem 449 kilometrů.
Elektromotor modelu KONA Electric zaručuje výjimečné zážitky z jízdy a dlouhý dojezd umožňuje každodenní provoz na všech druzích silnic. Elektromobil KONA Electric lze nabíjet různými způsoby v závislosti na druhu dostupné elektrické sítě nebo nabíjecích stanic. Optimalizovaná brzdová soustava navíc maximálně využívá nastavitelnou rekuperaci kinetické energie ve snaze prodloužit dojezd. Elektricky poháněný model KONA je tak bezpochyby perfektním elektrickým SUV právě pro toto dobrodružství.
Maroko, Španělsko, Gibraltar, Francie, Monako, Itálie, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Německo, Rakousko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Slovensko, Česká republika, Polsko, Litva, Lotyšsko, Rusko, Kazachstán, Čína a Jižní Korea – to je 22 zemí, jejichž obyvatelé budou svědky Yunova průjezdu za volantem 100% elektromobilu KONA na jeho cestě do Busanu.
Yuna zahájí své dobrodružství s elektromobilem KONA Electric 15. května a jeho příjezd do Busanu je plánován na polovinu července. Čekají ho tedy dva měsíce plné zážitků a dobrodružství v různé podobě, ale vždy s ohledem na trvalou udržitelnost a ochranu životního prostředí, aby byl naplněn cíl této osobní výzvy. Společnost Hyundai Canarias připravila speciální webové stránky „Road to Busan“ (Cesta do Busanu), na nichž naleznete veškeré informace o tomto dobrodružství. Pomůže 100% elektromobil Hyundai KONA splnit Yunovi jeho sen?
Společnost Hyundai Canarias dodala v dosavadním průběhu roku 50 % elektromobilů, registrovaných na Kanárských ostrovech, a intenzivně podporuje iniciativy v oblasti trvalé udržitelnosti. Skvělou ukázkou je podpora Yunovy „Cesty do Busanu“, která má zvýšit povědomí o elektrické mobilitě. Význam „Cesty do Busanu“ dalece přesahuje hranice osobní výzvy. Je to výzva, která chce ukázat světu, že existuje možnost cestovat po světě bez emisí. „Cesta do Busanu“ je také projektem trvalé udržitelnosti a společenské odpovědnosti.
Organizace spojených národů zveřejnila v rámci Programu OSN pro životní prostředí svá dosud nejkomplexnější a nejpečlivější hodnocení stavu globálního životního prostředí: „Lidské zdraví bude stále více ohrožováno, pokud svět nepřijme naléhavě nutná opatření na zastavení vážného poškozování životního prostředí a na nápravu vzniklých škod.“
Hyundai Motor Company sdílí velké obavy v této záležitosti, a z toho důvodu intenzivně pracuje na vývoji vozidel s alternativními pohony pro mobilitu s nulovými emisemi. Příkladem jsou modely Hyundai NEXO, Hyundai IONIQ a zejména Hyundai KONA Electric, s nímž se Yuna vydává na dobrodružnou „Cestu do Busanu“.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.