Letošní zima byla pro silničáře nejnákladnější za posledních pět let. Celkové výdaje na zimní údržbu se vyšplhaly na 804 milionů korun, což je o zhruba 55 milionů korun více než loni. Silničáři spotřebovali i více soli a najezdili více kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) to sdělilo ČTK. Silničáři ale byli v zimě kvůli údržbě i kritizováni.
Nejtěžší situace v letošní zimě byla tradičně na Vysočině a na tamní části dálnice D1. Problémy v provozu tam vznikaly zejména v prosinci, kdy se kvůli hustému sněžení a zpoždění při rekonstrukci dálnice tvořily mnohakilometrové kolony. Dopravci kvůli tomu kritizovali ŘSD, podle silničářů naopak byly kolony částečně způsobeny nedisciplinovanými řidiči.
Během zimy bylo na české dálnice a silnice 1. třídy vysypáno přes 116.000 tun soli a použito 36.725 litrů solanky. V obou případech jde zhruba o 20 procent více spotřebovaného materiálu než při předchozí zimě. Silničáři zároveň najezdili o 13 procent delší vzdálenost při posypu a pluhování nesjízdných cest, celkově šlo o 1681 kilometrů. I při spotřebě posypového materiálu a absolvované vzdálenosti jde o nejvyšší čísla minimálně od roku 2014.
ŘSD zajišťuje správu celkem 7055 kilometrů dálnic a silnic 1. třídy, které jsou ve vlastnictví státu. Údržbu více než šesti tisíc kilometrů obstarávaly dodavatelské firmy. ŘSD vybralo v roce 2017 v součtu za 6,8 miliardy korun dodavatele pro každý kraj, s výjimkou Středočeského kraje, který byl rozdělen na dvě části. O zbylých zhruba tisíc kilometrů se starali pracovníci ŘSD.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.