Manuální převodovky se v posledních letech začíná stávat ohroženým druhem, přesto se najde řada automobilek, které na ně nedají dopustit. Snad žádná automobilka však nezašla tak daleko, jak Volkswagen. Ten totiž v zámoří prezentuje manuální převodovku nového modelu Jetta GLI jako zvláštní bezpečnostní opatření.
Automatické převodovky dnes poskytují řadu benefitů, od vyššího komfortu, přes lepší akceleraci až po nižší spotřebu. Je tak celkem pochopitelné, že v posledních letech jejich obliba u zákazníků vzrůstá a automobilky tak přestávají manuální převodovky u některých modelů nabízet.
Manuální převodovky tak často bývají v hledáčku převážně lidí, kteří si chtějí řízení vozu skutečně vychutnat a chtějí ho mít plně pod kontrolou. Americké zastoupení Volkswagenu se však rozhodlo prezentovat manuální řazení u sportovně laděného modelu Jetta GLI jako nový a neobvyklý bezpečnostní prvek.
Reklama začíná debatou dvou kamarádů, kteří v Jettě GLI projíždějí nočním městem. Když pak zaparkují u chodníku, řidič vůz automobil opustí a klidně od něj odchází. Zaražený spolujezdec se proto zeptá „Ty nebude zamykat auto?" a řidič jen klidně odpoví „Ne, vždyť je to manuál." Když pak oba od vozu odchází, je ještě slyšet hlas spolujezdce „O čem to mluvíš? Jsi si tím 100% jist?."
Automobilka si tak dělá legraci z nespočtu pokusů o krádež automobilu, které ztroskotaly na neschopnosti zlodějů poradit si s manuálním řazením. V zámoří jsou totiž lidé většinou zvyklí na automaty a manuální řazení tak zde má ještě vzácnější postavení, než jinde ve světě.
Reklama má však ještě vtipné zakončení. Na konci se totiž pod logem Volkswagenu objeví tradiční dodatkový bílý nápis, který uvádí „Z právních důvodů vám musíme říci, že byste měli vždy zamykat svůj vůz, takže byste vždy měli zamykat svůj vůz." V podstatě se tak jedná jen o další narážku na specifika amerického trhu, kde jsou lidé schopni důvěřovat i evidentně přehnaným reklamám a pak se soudit kvůli drobnostem. A k nelibosti větších společností se svými žalobami také často vítězí a získávají nároky na obrovská odškodnění.
Vraťme se ale ještě na chvíli k samotnému vozu, který na našem trhu bohužel neseženete. Jak dodává web CarScoops, který upozornil i na samotnou reklamu, Jetta GLI nabízí kromě manuálního řazení i 2.0 litrový motor TSI, který nabídne dostatečných 228 koní a 350 Nm točivého momentu. S přenosem výkonu na silnici pak kromě sportovně laděného podvozku pomáhá i samosvorný diferenciál.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.