Pokud vás před pár desítkami let poslali na Sibiř, téměř jistě to znamenalo rozsudek smrti. Když se však automobilka Jeep rozhodla poslat na sibiřské jezero Bajkal svůj extrémně výkonný model Grand Chrokee Trackhawk, odsoudila ho tím k zisku světového rekordu pro nejrychlejší SUV na ledu.
Jezero Bajkal, ležící v jižní části Sibiře, totiž není jen nejhlubší jezero na světě a jedna z největších zásobáren sladké vody. Jakmile zamrzne, mění se v téměř dokonalou dráhu o délce až 12 kilometrů, na které se dají lámat i ty nejšílenější rekordy.
Právě proto sem automobilka Jeep poslala svůj extrémně výkonný model Grand Cherokee Trackhawk, který pod kapotou ukrývá motor Hellcat o výkonu 707 koní. Jen brutální síla v kombinaci s pohonem všech kol by však v tomto případě nestačila. Automobilka se rozhodla odstranit z auta všechno, co nebylo důležité. Dokonce i v nádrži bylo jen tolik paliva, kolik bylo nezbytně nutné, jak s odkazem na Jeep uvádí web Motor1.
Snaha techniků, kteří se na přípravě vozu podíleli, však nepřišla vniveč. Na dráze dlouhé 1 kilometr dosáhl vůz s volným startem průměrné rychlosti cca 257 km/h. Při pokusu s pevným startem se pak rychlost pohybovala těsně nad hranicí 100 km/h. Nezapomeňte však, že se jelo prakticky po čistém ledu.
Vůbec nejpůsobivější je však údaj o maximální rychlosti, kterou zaznamenalo GPS sledovací zařízení. Podle něj se Trackhawk pochyboval maximální rychlostí 280 km/h, což z něj dělá vůbec nejrychlejší SUV na ledě. Rekord byl navíc stanoven při dodržování pravidel FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) a jeho pravost potvrdila i Ruská Automobilová Federace (RAF).
Maximální rychlost na ledě přitom není příliš vzdálená od maximální rychlosti na asfaltu, po kterém by se měl umět Trackhawk pohybovat rychlostí až 290 km/h. Jedná se tak o jedno z vůbec nejrychlejších SUV na světě, které překonávají snad už jen Lamborghini Urus a Bentley Bentayga Speed.
Je to přitom jen pár měsíců, co se podařilo stanovit i nový rychlostní rekord pro jízdu na ledu mezi osobními vozy. Jeho držitelem je upravené BMW M3 e30, které mělo pod kapotou motor z Toyoty 2JZ o výkonu cca 1 300 km/h, se kterým se rozjelo až na rychlost 346.82 km/h.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?