Pokud vás před pár desítkami let poslali na Sibiř, téměř jistě to znamenalo rozsudek smrti. Když se však automobilka Jeep rozhodla poslat na sibiřské jezero Bajkal svůj extrémně výkonný model Grand Chrokee Trackhawk, odsoudila ho tím k zisku světového rekordu pro nejrychlejší SUV na ledu.
Jezero Bajkal, ležící v jižní části Sibiře, totiž není jen nejhlubší jezero na světě a jedna z největších zásobáren sladké vody. Jakmile zamrzne, mění se v téměř dokonalou dráhu o délce až 12 kilometrů, na které se dají lámat i ty nejšílenější rekordy.
Právě proto sem automobilka Jeep poslala svůj extrémně výkonný model Grand Cherokee Trackhawk, který pod kapotou ukrývá motor Hellcat o výkonu 707 koní. Jen brutální síla v kombinaci s pohonem všech kol by však v tomto případě nestačila. Automobilka se rozhodla odstranit z auta všechno, co nebylo důležité. Dokonce i v nádrži bylo jen tolik paliva, kolik bylo nezbytně nutné, jak s odkazem na Jeep uvádí web Motor1.
Snaha techniků, kteří se na přípravě vozu podíleli, však nepřišla vniveč. Na dráze dlouhé 1 kilometr dosáhl vůz s volným startem průměrné rychlosti cca 257 km/h. Při pokusu s pevným startem se pak rychlost pohybovala těsně nad hranicí 100 km/h. Nezapomeňte však, že se jelo prakticky po čistém ledu.
Vůbec nejpůsobivější je však údaj o maximální rychlosti, kterou zaznamenalo GPS sledovací zařízení. Podle něj se Trackhawk pochyboval maximální rychlostí 280 km/h, což z něj dělá vůbec nejrychlejší SUV na ledě. Rekord byl navíc stanoven při dodržování pravidel FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) a jeho pravost potvrdila i Ruská Automobilová Federace (RAF).
Maximální rychlost na ledě přitom není příliš vzdálená od maximální rychlosti na asfaltu, po kterém by se měl umět Trackhawk pohybovat rychlostí až 290 km/h. Jedná se tak o jedno z vůbec nejrychlejších SUV na světě, které překonávají snad už jen Lamborghini Urus a Bentley Bentayga Speed.
Je to přitom jen pár měsíců, co se podařilo stanovit i nový rychlostní rekord pro jízdu na ledu mezi osobními vozy. Jeho držitelem je upravené BMW M3 e30, které mělo pod kapotou motor z Toyoty 2JZ o výkonu cca 1 300 km/h, se kterým se rozjelo až na rychlost 346.82 km/h.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?