Pokud vás před pár desítkami let poslali na Sibiř, téměř jistě to znamenalo rozsudek smrti. Když se však automobilka Jeep rozhodla poslat na sibiřské jezero Bajkal svůj extrémně výkonný model Grand Chrokee Trackhawk, odsoudila ho tím k zisku světového rekordu pro nejrychlejší SUV na ledu.
Jezero Bajkal, ležící v jižní části Sibiře, totiž není jen nejhlubší jezero na světě a jedna z největších zásobáren sladké vody. Jakmile zamrzne, mění se v téměř dokonalou dráhu o délce až 12 kilometrů, na které se dají lámat i ty nejšílenější rekordy.
Právě proto sem automobilka Jeep poslala svůj extrémně výkonný model Grand Cherokee Trackhawk, který pod kapotou ukrývá motor Hellcat o výkonu 707 koní. Jen brutální síla v kombinaci s pohonem všech kol by však v tomto případě nestačila. Automobilka se rozhodla odstranit z auta všechno, co nebylo důležité. Dokonce i v nádrži bylo jen tolik paliva, kolik bylo nezbytně nutné, jak s odkazem na Jeep uvádí web Motor1.
Snaha techniků, kteří se na přípravě vozu podíleli, však nepřišla vniveč. Na dráze dlouhé 1 kilometr dosáhl vůz s volným startem průměrné rychlosti cca 257 km/h. Při pokusu s pevným startem se pak rychlost pohybovala těsně nad hranicí 100 km/h. Nezapomeňte však, že se jelo prakticky po čistém ledu.
Vůbec nejpůsobivější je však údaj o maximální rychlosti, kterou zaznamenalo GPS sledovací zařízení. Podle něj se Trackhawk pochyboval maximální rychlostí 280 km/h, což z něj dělá vůbec nejrychlejší SUV na ledě. Rekord byl navíc stanoven při dodržování pravidel FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) a jeho pravost potvrdila i Ruská Automobilová Federace (RAF).
Maximální rychlost na ledě přitom není příliš vzdálená od maximální rychlosti na asfaltu, po kterém by se měl umět Trackhawk pohybovat rychlostí až 290 km/h. Jedná se tak o jedno z vůbec nejrychlejších SUV na světě, které překonávají snad už jen Lamborghini Urus a Bentley Bentayga Speed.
Je to přitom jen pár měsíců, co se podařilo stanovit i nový rychlostní rekord pro jízdu na ledu mezi osobními vozy. Jeho držitelem je upravené BMW M3 e30, které mělo pod kapotou motor z Toyoty 2JZ o výkonu cca 1 300 km/h, se kterým se rozjelo až na rychlost 346.82 km/h.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.