Mezi šéfy motoristických firem je Akio Toyoda výjimečnou postavou. Vnuk zakladatele Toyoty a její současný prezident má v krvi lásku k autům a stále ještě pravidelně závodí. Je to právě on, kdo má největší zásluhy na návratu Toyoty Supry na trh.
Akio Toyoda je aktivní rally a závodní jezdec startující na motoristických akcích pod pseudonymem Morizo. Závodní jízdě se začal věnovat až jako čtyřicátník a jeho učitelem byl Hiromu Naruse, trenér oficiálních jezdců Toyoty. Vedl tým Gazoo Racing a byl to zkušený zkušební jezdec Toyoty a Lexusu, testoval například superauto Lexus LFA.
Akio Toyoda na Nürburgringu
Toyoda a jeho mistr Hiromu Naruse začali trénovat nejprve na japonských drahách, pak se přemístili do Německa. Na dráze v Nürburgringu trénoval za volantem Supry 4. generace. Tento okruh je mezi producenty automobilů velice populární, velmi často se zde testují nové modely. Akio Toyoda se ovšem musel smířit se skutečností, že je na slavné německé dráze jediný zástupce velkého výrobce aut, kdo tu krouží s ojetým vozem, co se dokonce už ani nevyrábí.
Přestože si budoucí šéf Toyoty během svých tréninků dobře uvědomoval, že slavný Nürburgring je tak nebezpečný, že jakákoli chyba nebo technicky problém by ho mohly stát život, jeho trenér brzy rozhodl, že Toyoda pojede příští závod Nürburgring 24h. Poté, co nasbíral první zkušenosti v několika závodech v Japonsku, odstartoval v červnu 2007 do slavného závodu v modernizovaném Lexusu IS. Šťastně dorazil do cíle a na tento okruh se pak ještě mnohokrát vrátil.
Když se v roce 2009 stal prezidentem koncernu, omezil počet svých startů na čtyři ročně. Závodění však zůstává jeho vášní, což se projevuje přibývajícími sportovními modely v nabídce Toyoty. První takové auto, které sjelo z výrobní linky pod jeho vedením, je Toyota GT86, dlouhá léta oblíbený vůz Akia Toyody. Nyní její místo nepochybně zaujme nová Supra.
Supra, jasná volba
Vzhledem k lásce ke sportovním vozům a sentimentálnímu vztahu k Supře bylo jasné, že jakmile se Akio Toyoda stane prezidentem a CEO rodinné firmy, vrátí se Supra do hry. Těžko říct, zda si projektanti z amerického studia Toyoty Calty Design Research tuto skutečnost uvědomovali, když šéfovi koncernu představovali koncept modelu označený jako FT-1.
“Před několika lety mi ukázali koncept, který nazvali FT-1. A jako by bylo nutné, aby mě o něm někdo přesvědčoval, zasadili svůj prototyp do hry Gran Turismo. To mi stačilo. Měl jsem pocit, jako by se starý dobrý přítel vrátil domů,” vzpomíná Akio Toyoda
Zkušenosti, které Akio Toyoda získal v rally a na závodech, udávají tón celé firmě. Nejen že značka rozšiřuje škálu sportovních kupé, ale navíc uvádí na trh další sportovně laděné verze populárních modelů v rámci nové odnože značky GR (Gazoo Racing). Evropa se s ní seznámila díky Yarisu GRMN a Yarisu GR Sport, v autosalonech se brzy objeví nová Corolla GR Sport. Tím to ale určitě nekončí. Alespoň to naznačuje nabídka Toyoty v Japonsku, kde počet modelů se zkratkou GR už překročil desítku.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?