Mezi šéfy motoristických firem je Akio Toyoda výjimečnou postavou. Vnuk zakladatele Toyoty a její současný prezident má v krvi lásku k autům a stále ještě pravidelně závodí. Je to právě on, kdo má největší zásluhy na návratu Toyoty Supry na trh.
Akio Toyoda je aktivní rally a závodní jezdec startující na motoristických akcích pod pseudonymem Morizo. Závodní jízdě se začal věnovat až jako čtyřicátník a jeho učitelem byl Hiromu Naruse, trenér oficiálních jezdců Toyoty. Vedl tým Gazoo Racing a byl to zkušený zkušební jezdec Toyoty a Lexusu, testoval například superauto Lexus LFA.
Akio Toyoda na Nürburgringu
Toyoda a jeho mistr Hiromu Naruse začali trénovat nejprve na japonských drahách, pak se přemístili do Německa. Na dráze v Nürburgringu trénoval za volantem Supry 4. generace. Tento okruh je mezi producenty automobilů velice populární, velmi často se zde testují nové modely. Akio Toyoda se ovšem musel smířit se skutečností, že je na slavné německé dráze jediný zástupce velkého výrobce aut, kdo tu krouží s ojetým vozem, co se dokonce už ani nevyrábí.
Přestože si budoucí šéf Toyoty během svých tréninků dobře uvědomoval, že slavný Nürburgring je tak nebezpečný, že jakákoli chyba nebo technicky problém by ho mohly stát život, jeho trenér brzy rozhodl, že Toyoda pojede příští závod Nürburgring 24h. Poté, co nasbíral první zkušenosti v několika závodech v Japonsku, odstartoval v červnu 2007 do slavného závodu v modernizovaném Lexusu IS. Šťastně dorazil do cíle a na tento okruh se pak ještě mnohokrát vrátil.
Když se v roce 2009 stal prezidentem koncernu, omezil počet svých startů na čtyři ročně. Závodění však zůstává jeho vášní, což se projevuje přibývajícími sportovními modely v nabídce Toyoty. První takové auto, které sjelo z výrobní linky pod jeho vedením, je Toyota GT86, dlouhá léta oblíbený vůz Akia Toyody. Nyní její místo nepochybně zaujme nová Supra.
Supra, jasná volba
Vzhledem k lásce ke sportovním vozům a sentimentálnímu vztahu k Supře bylo jasné, že jakmile se Akio Toyoda stane prezidentem a CEO rodinné firmy, vrátí se Supra do hry. Těžko říct, zda si projektanti z amerického studia Toyoty Calty Design Research tuto skutečnost uvědomovali, když šéfovi koncernu představovali koncept modelu označený jako FT-1.
“Před několika lety mi ukázali koncept, který nazvali FT-1. A jako by bylo nutné, aby mě o něm někdo přesvědčoval, zasadili svůj prototyp do hry Gran Turismo. To mi stačilo. Měl jsem pocit, jako by se starý dobrý přítel vrátil domů,” vzpomíná Akio Toyoda
Zkušenosti, které Akio Toyoda získal v rally a na závodech, udávají tón celé firmě. Nejen že značka rozšiřuje škálu sportovních kupé, ale navíc uvádí na trh další sportovně laděné verze populárních modelů v rámci nové odnože značky GR (Gazoo Racing). Evropa se s ní seznámila díky Yarisu GRMN a Yarisu GR Sport, v autosalonech se brzy objeví nová Corolla GR Sport. Tím to ale určitě nekončí. Alespoň to naznačuje nabídka Toyoty v Japonsku, kde počet modelů se zkratkou GR už překročil desítku.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?