Už několikrát jsme vám ukázali, jak na motorové brzdě dopadly produkty socialistického průmyslu. Dnes tu ale máme exotický unikát, 26 let starou ojetinu vyrobenou v Indii, na základě 35 let starého japonského minivozu.
Maruti 800 je jednou z legend indického a pakistánského trhu, v obou zemích se udržel ve výrobě celé dekády a po většinu této doby tam patřil k nejlépe prodávaným vozům. To i přesto, že šlo o vůz původem z roku 1984, vyráběný téměře beze změn až do letošního roku, kdy kvůli přísnějším normám byla výroba ukončena i v Pakistánu.
Co ale mnoho lidí neví je, že Maruti 800 mělo docela úspěšnou kariéru i v Evropě, kde se ve své době stalo jedním z nejlevnějších aut na trhu. První Maruti se dostaly na trh v Maďarsku, už v roce 1987, poté začaly dodávky i do Jugoslávie. Ve stejné době se jednalo i o dovozu do Československa, ten se však nakonec neuskutečnil. Maruti se ale nebálo ani vyspělejších trhů západní Evropy, 800 se vozilo i do Francie, Nizozemska, Británie, na Maltu a do Itálie, kde se poslední kusy prodaly dokonce až v roce 2004, tedy 20 let po začátku výroby původního Suzuki Alto druhé generace.
Dodnes se v Evropě dá setkat s funkčními kusy jednoduchého indicko-japonského vozítka, jeden z nich se na motorové brzdě rozhodli otestovat maďarští novináři. Kus z roku 1993 si jeho majitel pořídil jako malé městské vozidlo jednoduché na údržbu, poté co přemýšlel o koupi malých Fiatů Seicento a Cinquecento. Vůz vypadá docela udržovaně a má najeto jen 84 tisíc km. Maruti se mu zpočátku vymstilo, hned po koupi odešla spojka a poté chlazení, po měsíci bylo potřeba vyměnit těsnění hlavy válců. Díly však nebylo problém sehnat, protože se v Indii dodnes vyrábí a dovážejí do Evropy a to za velmi nízké ceny. Po úvodních problémech, kdy auto měsíc nebylo možné používat, však už jezdí bez problémů.
Jednoduchá technika neposkytuje nijak závratné výkony, tříválec o objemu 796 ccm poskytuje 38 koní a 59 Nm. To postačuje pro dosažení maximální rychlosti 130 km/h a zrychlení z nuly na sto za 14 sekund. Jak se ale tyto údaje drží po 26 letech provozu?
Po několika měřeních na motorové brzdě se údaje ustálily na výkonu 33 koní a točivém momentu 54 Nm, tedy o 5 nižší v obou případech. Zejména v případě výkonu je to tedy docela výrazné snížení o asi 13 %. Jak ale říká maďarský novinář, problémem může být špatné nastavení karburátoru. Vzhledem k pořizovací ceně, která se u ojetých kusů v Maďarsku pohybuje od 5 do 13 tisíc Kč, ale není taková degradace významným problémem.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!