Už několikrát jsme vám ukázali, jak na motorové brzdě dopadly produkty socialistického průmyslu. Dnes tu ale máme exotický unikát, 26 let starou ojetinu vyrobenou v Indii, na základě 35 let starého japonského minivozu.
Maruti 800 je jednou z legend indického a pakistánského trhu, v obou zemích se udržel ve výrobě celé dekády a po většinu této doby tam patřil k nejlépe prodávaným vozům. To i přesto, že šlo o vůz původem z roku 1984, vyráběný téměře beze změn až do letošního roku, kdy kvůli přísnějším normám byla výroba ukončena i v Pakistánu.
Co ale mnoho lidí neví je, že Maruti 800 mělo docela úspěšnou kariéru i v Evropě, kde se ve své době stalo jedním z nejlevnějších aut na trhu. První Maruti se dostaly na trh v Maďarsku, už v roce 1987, poté začaly dodávky i do Jugoslávie. Ve stejné době se jednalo i o dovozu do Československa, ten se však nakonec neuskutečnil. Maruti se ale nebálo ani vyspělejších trhů západní Evropy, 800 se vozilo i do Francie, Nizozemska, Británie, na Maltu a do Itálie, kde se poslední kusy prodaly dokonce až v roce 2004, tedy 20 let po začátku výroby původního Suzuki Alto druhé generace.
Dodnes se v Evropě dá setkat s funkčními kusy jednoduchého indicko-japonského vozítka, jeden z nich se na motorové brzdě rozhodli otestovat maďarští novináři. Kus z roku 1993 si jeho majitel pořídil jako malé městské vozidlo jednoduché na údržbu, poté co přemýšlel o koupi malých Fiatů Seicento a Cinquecento. Vůz vypadá docela udržovaně a má najeto jen 84 tisíc km. Maruti se mu zpočátku vymstilo, hned po koupi odešla spojka a poté chlazení, po měsíci bylo potřeba vyměnit těsnění hlavy válců. Díly však nebylo problém sehnat, protože se v Indii dodnes vyrábí a dovážejí do Evropy a to za velmi nízké ceny. Po úvodních problémech, kdy auto měsíc nebylo možné používat, však už jezdí bez problémů.
Jednoduchá technika neposkytuje nijak závratné výkony, tříválec o objemu 796 ccm poskytuje 38 koní a 59 Nm. To postačuje pro dosažení maximální rychlosti 130 km/h a zrychlení z nuly na sto za 14 sekund. Jak se ale tyto údaje drží po 26 letech provozu?
Po několika měřeních na motorové brzdě se údaje ustálily na výkonu 33 koní a točivém momentu 54 Nm, tedy o 5 nižší v obou případech. Zejména v případě výkonu je to tedy docela výrazné snížení o asi 13 %. Jak ale říká maďarský novinář, problémem může být špatné nastavení karburátoru. Vzhledem k pořizovací ceně, která se u ojetých kusů v Maďarsku pohybuje od 5 do 13 tisíc Kč, ale není taková degradace významným problémem.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.