Už několikrát jsme vám ukázali, jak na motorové brzdě dopadly produkty socialistického průmyslu. Dnes tu ale máme exotický unikát, 26 let starou ojetinu vyrobenou v Indii, na základě 35 let starého japonského minivozu.
Maruti 800 je jednou z legend indického a pakistánského trhu, v obou zemích se udržel ve výrobě celé dekády a po většinu této doby tam patřil k nejlépe prodávaným vozům. To i přesto, že šlo o vůz původem z roku 1984, vyráběný téměře beze změn až do letošního roku, kdy kvůli přísnějším normám byla výroba ukončena i v Pakistánu.
Co ale mnoho lidí neví je, že Maruti 800 mělo docela úspěšnou kariéru i v Evropě, kde se ve své době stalo jedním z nejlevnějších aut na trhu. První Maruti se dostaly na trh v Maďarsku, už v roce 1987, poté začaly dodávky i do Jugoslávie. Ve stejné době se jednalo i o dovozu do Československa, ten se však nakonec neuskutečnil. Maruti se ale nebálo ani vyspělejších trhů západní Evropy, 800 se vozilo i do Francie, Nizozemska, Británie, na Maltu a do Itálie, kde se poslední kusy prodaly dokonce až v roce 2004, tedy 20 let po začátku výroby původního Suzuki Alto druhé generace.
Dodnes se v Evropě dá setkat s funkčními kusy jednoduchého indicko-japonského vozítka, jeden z nich se na motorové brzdě rozhodli otestovat maďarští novináři. Kus z roku 1993 si jeho majitel pořídil jako malé městské vozidlo jednoduché na údržbu, poté co přemýšlel o koupi malých Fiatů Seicento a Cinquecento. Vůz vypadá docela udržovaně a má najeto jen 84 tisíc km. Maruti se mu zpočátku vymstilo, hned po koupi odešla spojka a poté chlazení, po měsíci bylo potřeba vyměnit těsnění hlavy válců. Díly však nebylo problém sehnat, protože se v Indii dodnes vyrábí a dovážejí do Evropy a to za velmi nízké ceny. Po úvodních problémech, kdy auto měsíc nebylo možné používat, však už jezdí bez problémů.
Jednoduchá technika neposkytuje nijak závratné výkony, tříválec o objemu 796 ccm poskytuje 38 koní a 59 Nm. To postačuje pro dosažení maximální rychlosti 130 km/h a zrychlení z nuly na sto za 14 sekund. Jak se ale tyto údaje drží po 26 letech provozu?
Po několika měřeních na motorové brzdě se údaje ustálily na výkonu 33 koní a točivém momentu 54 Nm, tedy o 5 nižší v obou případech. Zejména v případě výkonu je to tedy docela výrazné snížení o asi 13 %. Jak ale říká maďarský novinář, problémem může být špatné nastavení karburátoru. Vzhledem k pořizovací ceně, která se u ojetých kusů v Maďarsku pohybuje od 5 do 13 tisíc Kč, ale není taková degradace významným problémem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.