V duchu již zažité tradice, která dala vzniknout velkým kupé značky Peugeot jako 404, 504 a 406, slavným vozům,...
jež se staly symboly své doby, dnes přichází na scénu další následník v řadě, model 407 Coupé.
Toto nové sportovní kupé ušlechtilého a zároveň velice expresivního vzhledu poskytuje na své palubě dostatek prostoru a pohodlí pro čtyři cestující a všechna jejich zavazadla.Variabilní uspořádání interiéru vozu a možnost multifunkčního využití, které jsou návdavkem k jeho nesporné dynamické kapacitě, plně odpovídají dnešní představě o sportovním voze v duchu velkých silničních soutěžích Grand Tourisme.Technologická řešení, zvolená pro pohonné jednotky a podvozkové části, jsou základem vysoce efektivního jízdního projevu a zárukou nejvyššího možného zajištění aktivní bezpečnosti, provozního komfortu a potěšení z jízdy ve všech situacích.StylVelice citlivě navrhované a modelované vzájemné proporce vytváří vyváženou, elegantní a důrazně dynamickou karoserii. Magický pohled šelmy neodolatelně přitahuje pozornost, stylově zkosené čelní sklo navazuje na linii snížené střechy, která probíhá plynule až k aerodynamickému spojleru připevněnému na víko zavazadlového prostoru. Celé zadní části dodává při pohledu zezadu vizuální dynamiku ostře řezaný zadní nárazník, který vyvolává dojem, že vůz je připraven vrhnout se kdykoliv vpřed.Působivost estetického díla je umocněna uhrančivým „pohledem“, ostrými křivkami blatníků a aerodynamickou přední částí, díky níž je kabina vozu z vnějšího pohledu velice diskrétní a o to překvapivější je pak její skutečná vnitřní prostornost.
Verze Coupé navazuje na stylistický směr představený s modelovou řadou 407 a ještě více podtrhuje harmonickou vyváženost mezi důrazným temperamentem a vytříbenou jemností, která je novým stylistickým prvkům vlastní.
Automobilová vášeň vyjádřená v liniích siluety Coupé 407 je přenesena i do interiéru vozu, například způsobem jeho zpracování nebo čtyřmi samostatnými sedadly. Svět velkých automobilových legend zde připomíná mimo jiné design sdruženého přístroje a ukazatelů, dekorativní prvky z pravého hliníku nebo kožené prošívané čalounění jako příplatkový prvek výbavy. Palubní deska společná pro model 407 umožnila svou speciální koncepcí a rozvržením vytvořit části, které odlišují jednu verzi od druhé a jsou specifické svým provedením (například luxusní kožené čalounění u verze Coupé).
Rozmanitost a výjimečnost interiérů, které jsou v nabíce pro vůz Coupé 407, otevírá brány do světa velkých automobilových legend.ArchitekturaCoupé 407 měří na délku 4,815 m a na šířku 1,868 m. Výška nepřesahuje 1,40 m, přední a zadní převis dosahuje 1,08 m a 1,01 m, což je + 5,5 cm a + 8,5 cm v porovnání s převisy u karosářské varianty sedan.
Větší užitná délka vnitřního prostoru (1,72 m, tedy o 5,8 cm více než u modelu 406 Coupé) byla plně využita ve prospěch prostornosti interiéru kabiny vozu. Podobně se na 1,542 m zvětšila i šířka v loktech na předních sedadlech (+12,8 cm oproti předcházející verzi) a na 1,234 m v ramenou na zadních sedadlech (+14,2 cm).
Praktickou předností Coupé 407 je sklopné a dělené zadní sedadlo a pravoúhlý tvar zavazadlového prostoru, který pro přepravu zavazadel nabízí objem 400 dm3 (měřeno metodou VDA).
Vnímání jedinečné prostornosti kabiny vozidla dále umocňují velké prosklené plochy (2,8 m²) a předsazené čelní sklo. Podobně jako u ostatních karosářských variant 407 umožňuje architektura místa řidiče i u verze kupé navolit ideální vzdálenost mezi volantem, sedadlem a pedály a to i pro osoby většího vzrůstu. Řada možností nastavení optimální polohy řidiče při řízení je základní podmínkou pohodlné a bezpečné jízdy. Pozice řidiče je ve speciálním prostředí vozů kupé oproti klasickým verzím modelu 407 snížena o 20 mm a směrem dozadu je posunuta o 9 mm.StrukturaAby struktura verze Coupé, převzatá od již uvedených předchůdců v rámci modelové řady 407, mohla být použita pro novou karosářskou variantu, bylo nutné provést některé speciální úpravy. Pevnost v krutu je vyšší než u verze sedan a splňuje zadávací kriteria z oblasti bezpečnosti a jízdních vlastností. Při kroutícím momentu 100 daNm aplikovaném na nápravy nepřesahovala hodnota deformace 0,71 mrd, což je výsledek, kterého nebylo zatím dosaženo u žádného vozu značky Peugeot. Tato velká tuhost je zárukou lepšího využití náprav ve prospěch jízdních vlastností, aktivní bezpečnosti, potěšení z jízdy a dynamického komfortu.Jako u ostatních vozů 407 je i struktura verze Coupé vybavena vedle klasické horní ochranné zóny i spodním ochranným absorbčním kanálem. Ten je tvořen podélným nosníkem, který je, podobně jako hlavní skupiny dílů pérování, vyroben z hliníku.Platforma společná s verzí sedan byla specificky upravena a snížena o 4,4 cm a těžiště vozu bylo přeneseno o 25 mm níže. V porovnání s verzemi 407 sedan a SW byl rovněž rozšířen přední a zadní rozchod kol.Motory
Coupé 407 klade vysoké požadavky na prvotřídní jízdní vlastnosti a komfort zprostředkované širokou nabídkou moderních a výkonných benzinových nebo dieselových motorů s filtrem pevných částic FAP.Jako první v řadě je v nabídce benzinový čtyřválcový motor o objemu 2 230 cm3 s šestnáctiventilovýmir rozvody a dvěma vačkovými hřídeli v hlavě. Dosahuje maximálního výkonu 120 kW (přibližně160 k) a největšího točivého momentu 220 Nm. Vačkový hřídel sacích ventilů je opatřen systémem proměnného časování (VTC), díky němuž je 92 % disponibilního největšího točivého momentu dosaženo v režimu již od 2 000 1/min až do 5 500 1/min.Druhým benzinovým motorem, který je k dispozici u verzí 407 sedan a SW od uvedení vozů na trh, je šestiválec do V v úhlu 60° o objemu 2 946 cm3, který vyvíjí maximální výkon 155 kW (přibližně 210 k) a největší točivý moment 290 Nm. Jedná se o agregát se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavě a dvaceti čtyřmi ventily. Vačkové hřídele sacích ventilů jsou vybaveny systémem průběžného proměnného časování rozvodu VVT, čímž je umožněno optimální plnění spalovacích prostorů a motor je současně pružný i výkonný.Coupé 407 je první siluetou v modelové řadě 407, která je poháněna novým dieselovým šestiválcem do V v úhlu 60°, jenž byl doposud vyhrazen exkluzivně pro nový model 607. Motor o objemu 2 720 cm3 je opatřen čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavě a dvaceti čtyřmi ventily. Je vybaven systémem přímého vysokotlakého vstřikování typu Common Rail a do výfukového traktu je zabudován filtr pevných částic FAP s intervalem výměny prodlouženým na 210 000 ujetých kilometrů. Dosahuje maximálního výkonu 150 kW (přibližně 205 k) a zásluhou dvou turbokompresorů s proměnnou geometrií má největší točivý moment hodnotu 440 Nm!Převodová ústrojíBez ohledu na zvolený typ motoru je verze Coupé 407 vždy vybavena šestistupňovou převodovkou. V případě benzinového motoru 2.2 se jedná o manuální typ, u dieselového V6 HDI o automatický a u benzinového šestiválcového motoru jsou k dispozici manuální i automatická šestistupňová převodovka. Oba dva typy jsou přizpůsobeny zvláštním charakteristikám jednotlivých typů motorů, jejich výkonům i požadavkům na velikost točivého momentu.Manuální převodovka ML6/C představuje s motorem ES9/A premiérovou kombinaci, jediný rozdíl mezi touto převodovkou u motoru 2.2 a benzinového šestiválce 3.0 V6 tvoří stálý převod, který je v prvním případě 14/69 a ve druhém 14/67. Aby bylo dosaženo požadované živosti každého z motorů, převody při 1000 1/min jsou u čtyřválcového motoru o menším objemu kratší.Automatická šestistupňová převodovka AM6 umístěná napříč byla poprvé představena s modelem 407 a posléze rozšířila nabídku převodových ústrojí modelu 607, v obou případech spolu se šestiválcovými motory do V. S kapacitou přenosu točivého momentu dosahující až 450 Nm se zcela přirozeně přizpůsobí maximální hodnotě 440 Nm, které dosahuje dieselový motor V6 HDI (DT17). Její rozměry a hmotnost jsou měřitelné s manuálními šestistupňovými převodovkami, umožňuje optimální využití motoru, upřednostňuje akceleraci, kontinuální zátah a zároveň si zachovává výborné provozní vlastnosti v oblasti spotřeby paliva. Pro každý z motorů byl odlišně upraven převod na nižší stupeň (54/47 u dieselového motoru DT17 a 49/52 u benzinového ES9/A).V plně automatickém režimu je převodovka schopna se přizpůsobit stylu jízdy řídiče a nabízí samozřejmě i možnost volby aktivnějšího režimu se sekvenčním ovládáním typu « Tiptronic System Porsche ». Je vybavena plně elektronickým řízením s autoadaptivní schopností v závislosti na profilu vozovky, rychlosti otáčení volantem, stylu jízdy, atd…Optimálním využitím motoru s nízkým poklesem otáček při řazení poskytuje tato automatická převodovka příkladný jízdní komfort při současném zachování vynikajících provozních a akustických charakteristik.Technické charakteristiky motorů Coupé 407
BENZINOVÉ
DIESELOVÝ
Typ motoru
EW12
ES9/A
DT 17
Typ převodovky
ML6/C
AM6 Auto
Počet převodových stupňů
6
Zdvihový objem (cm3)
2 230
2 946
2 720
Maximální výkon(kW - 1/min)
120 / 5 875
155/6 000
150 / 4 000
Nej. točivý moment (Nm - 1/min)
220 / 4 150
290 / 3 750
440 / 1 900
Výkony
- Maximální rychlost (km/h)
222
243
235
230
- 1 000 m s pevným startem (s)
30,6 (31,0)*
29,0 (29,7)*
29,7 (29,9)*
29,8 (30,2)*
- zrychlení z 0 na 100 km/h (s)
9,2 (9,7)*
8,4 (8,9)*
8,7 (9,1)*
8,5 (9,0)*
Spotřeba (l/100 km)
- městský provoz
12,2
15,0
11,9
- mimoměstský provoz
6,6
7,3
6,5
- kombinovaný provoz
8,7
10,2
8,5
- emise CO2
206
242
226
Pohotovostní hmotnost (kg)
1 525
1 612
1 637
1 724
(*) měřeno při ½ zatížení
Podvozkové skupinyPodvozkové skupiny, které se osvědčily již u dříve uvedených verzí modelové řady 407 sedan a SW, jsou zárukou zajištění vysoké úrovně aktivní bezpečnosti i u varianty Coupé. Vedle rozšíření rozchodu kol byly podvozkové části podrobeny i dalším modifikacím, které zlepšily jejich účinnost a zvýšily odolnost struktury karoserie v krutu (ta dosahuje u tohoto nového vozu v rámci modelové řady bezprecedentní hodnotu 0,71 mrd).
Pasivní bezpečnostV souladu s vysokou mírou zajištění aktivní bezpečnosti nabízí cestujícím model Coupé 407 i stejně účinnou pasivní ochranu. Konstrukce struktury karoserie a princip ochrany proti čelnímu nárazu (horní i spodní absorbční zóny) jsou řešeny stejně jako u verze sedan. Rovněž sloupek řízení je bezpečnostní a v případě čelního nárazu se zasune až o 80 mm a ochranný štít brání posunu celku motoru s převodovkou do kabiny vozu.
Verze Coupé 407 určené pro evropský trh jsou sériově vybaveny sedmi airbagy: dvěma předními, dvěma bočními vpředu, dvěma hlavovými pro přední i zadní sedadla a jedním kolenním airbagem pod sloupkem řízení.
Každý z cestujících má navíc k dispozici tříbodový bezpečnostní pás, vpředu jsou pásy výškově nastavitelné s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku až do 450 daN.
- PEUGEOT -
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.