Mitsubishi Motors vyvinulo dva nové motory MIVEC: čtyřválec MIVEC pro pohon nového SUV Outlander (říjen) a tříválec MIVEC pro pohon nového konceptu minivozu „i“ (leden 2006).
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) vyvinulo dva nové celohliníkové motory MIVEC:
1) určené pro dva nové modely, které budou uvedeny na domácím japonském trhu později v průběhu letošního fiskálního roku. Nový SUV Outlander, který bude uveden do japonských showroomů již v říjnu letošního roku, bude poháněn novým čtyřválcem MIVEC 2,4 litru. Nový koncept minivozu „i“, plánovaný do výroby na začátek ledna příštího roku, bude používat nový tříválec MIVEC 660 cc.
1) Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control
Hlavní prvky nových motorů MIVEC
Dva nové motory MIVEC, které byly dnes představeny, v sobě zahrnují technologie uvedené níže a byly vyvinuty s cílem dosáhnout vyššího výkonu, lepší ekonomiky provozu a snížení hmotnosti, velikosti a nákladů.
Koncept na pozadí technologií přenesený do dvou nových motorů MIVEC je rovněž shodný s motorem typu A9, který byl vyvinut spolu s DaimlerChrysler v roce 2004. Stávající motor A9 pohání Mitsubishi Colt a Colt Plus a těší se velkému významu jak v Japonsku, tak i v Evropě. Vedle hlavních rysů uvedených níže, obsahují dnes představené motory další nové a vlastní technologie.
- Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control (MIVEC) – elektronicky řízené proměnlivé časování ventilů- celohliníkový blok válců- rozvodový řetěz- plastové komponenty (sací potrubí, víko ventilů)- výfukové potrubí je umístěno na zadní straně motoru
Oba nové motory MIVEC využívají technologie pro snížení hmotnosti, jako např. hliníkový blok válců, aby se docílilo více než 10% redukce hmotnosti, což se podílí na vylepšení ekonomiky spotřeby paliva a jízdních vlastností. Dále pak, aby byly zajištěny vysoká kvalita a spolehlivost, byly tyto motory vyvinuty v rámci přísných vývojových procesů, které jsou součástí MMDS (Mitsubishi Motors Development System), stejně jako proces spojený s vývojem vozů.
Rysy nového čtyřválce MIVECNový čtyřválec MIVEC 2,4 litru používá vlastní MMC systém uspořádání sání a výfuku v hlavě válců, aby bylo dosaženo nejlepšího výkonu a točivého momentu v rámci segmentu. Motor používá MMC systém elektronicky řízeného proměnlivého časování a zdvihu ventilů MIVEC, nerezové výfukové potrubí s dvojitou stěnou a vysocevýkonný katalický konventor, aby bylo dosaženo jedinečné spotřeby paliva a emisních hodnot.Výsledkem je, že nový motor dosahuje více než 5% nárůst výkonu oproti běžnému motoru MIVEC 2,4 litru typu AG69. Outlander bude využívat tento nový motor a očekává se, že dosáhne hodnocení 4* LEV pro hodnoty emisí, což je o 75% nižší úroveň než je stanoveno podle japonských požadavků na emise v roce 2005, a že ekonomika spotřeby paliva bude o 5% lepší než udávají japonské standardy spotřeby paliva pro rok 2010. Dále bylo vylepšena charakteristika procesu spalování směsi hlavně díky aplikaci systému MIVEC pro sací i výfukové ventily. Velmi progresivní je také použití modulu integrovaného do olejové pumpy a pužití tichého rozvodového řetězu, což přispívá ke snížení hladiny hluku v celém rozsahu otáček motoru. Použitím výfukového potrubí na zadní straně motoru bylo dosaženo snížení zástavbových rozměrů celého agregátu a zvětšili se tak přední deformační zóny.Základ designu nového 2,4 litru MIVEC byl vyvinut v rámci projektu „World Engine“, tj. v rámci aliance mezi Mitsubishi Motors Corporation, Chrysler Group a Hyundai Motors. Díky vhodné kombinaci zdrojů všech tří společností je dosaženo vysoké úrovně technické dokonalosti a konkurenceschopnosti nákladů. Každá společnost je odpovědná za finální aplikaci vývoje a úpravy motoru pro individuální modely a podle potřeb trhů.Nový motor 2,4 litru se dostane do výroby v továrně MMC v refektuře Shiga v září. Tento závod na výrobu motorů využívá nejnovější výrobní systémy. Nový motor se má stát hlavní pohonnou jednotkou MMC a tak společnost plánuje, že nový motor se začne osazovat do budoucích modelů počínaje s uvedením nového Outlanderu.Rysy nového tříválce MIVECNový tříválec MIVEC 660cc skýtá skvělý výkon a točivý moment, dosahuje vynikající spotřeby paliva a hodnoty emisí. Přeplňovaný motor dosahuje výkonu 47 kW (64 k). Navíc se systémem proměnlivého časování ventilů MIVEC se předpokládá až 15% snížení spotřeby paliva oproti současným motorům s přeplňováním. Při zkušebních testech bylo dosaženo 3* LEV pro hodnocení emisí, což je o 50% méně než požaduje přísná japonská norma pro rok 2005. Nově vyřešené umístění motoru, který je navíc skloněn vzad pod úhlem 45 stupňů, umožnilo větší flexibilitu při vývoji přední části vozu a přineslo větší rozvor náprav. To přispělo ke zlepšení jízdních vlastností vozu, vynikajícímu ovládání a stabilitě, ale i ke zatraktivnění designu karoserie s měkce střiženými plovoucími liniemi. Použití elektronicky řízené škrtící klapky se pozitivně projevuje v průběhu akcelerace a potlačuje tak co možná nejvíce prodlevu turbodmychadla. Motor tak poskytuje neobyčejnou radost z jízdy. Výrazně se zlepšil i komfort cestování, který běžně nabízejí až vozy vyšších tříd. Pozornost byla obzvlášť věnována snížení hluků a vibrací přenášených do interiéru vozu. Na motoru je použit tichý rozvodový řetěz a velice tuhá kliková olejová vana; ta tvoří výztuhu bloku motoru. Nový tříválec se bude vyrábět v továrně MMC v Mizushima.Specifikace nových motorů MIVEC
specifikace
nový čtyřválec MIVEC
nový třáválec MIVEC
typ – počet válců
Water-cooled inline 4-cyl.
Water-cooled inline 3-cyl.
objem (cc)
2 359
659
Vrtání x zdvih (mm)
88 × 97
65,4 × 65,4
Max. výkon [kW (k)]
125 (170)
47 (64)
Max. točivý moment [N-m]
226 (23.0)
ještě nebyl upřesněn
poznámka: všechny parametry jsou měřeny MMC.- MITSUBISHI -
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.