Nedávno jsme vám ukázali, jak by mohl vypadat ruský pick-up z 50. let, pokud by se Rusko vyvíjelo demokratičtějším stylem. Dnešní GAZ je moderní kreací a dokazuje, že současní Rusové umění pick-upu mají v krvi i přes historické nevýhody.
Každý, kdo někdy zavítal do Spojených států a zejména do jižnějších končin, se určitě setkal s v Evropě nevídanými monstry. Pick-upy o velikosti evropských náklaďáků, tyčící se často vysoko nad vozovkou a nabízející až překvapivě luxusní kabinu. Pick-upy všech velikostí jsou v USA už dávno nejpopulárnějším stylem automobilu a jejich provedení se velmi liší od toho, co známe v Evropě.
Pick-upy v Americe už ale dávno nejsou doménou jen tamních výrobců. Mezi nejúspěšnější modely se řadí i vozy japonských automobilek jako Toyota nebo Nissan, ty však zabírají spíše ty menší segmenty trhu. Existuje však značka, která dokáže vyrobit pick-up velikostí i vzhledem až překvapivě imitující americký styl, ačkoliv pochází z Ruska.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
GAZon Next je lehký nákladní automobil, který se v současné generaci vyrábí od roku 2014. Dvounápravový náklaďák s pohonem zadních kol pdokáže zaujmout i svým vzhledem, protáhlá kapota s velkou maskou se velmi liší od podobných vozů v EU, které v naprosté většině využívají trambusovou kabinu. Rusové ale odjakživa preferovali tradiční styl se snadněji přístupným motorem, jak ostatně dokazuje i Tatra Jamal, vyvinutá právě s ohledem na ruský trh. GAZon Next vychází z ruských tradic, výsledek je ale moderní a překvapivě pohledný.
A právě tento vůz si jako základ pro svou kreaci vybrala firma Luidon z Nižného Novgorodu, která chtěla vytvořit ruskou alterantivu k vozům jako International CXT nebo série Ford Super Duty, tedy těm vůbec největším pick-upům dostupným v USA. GAZon Next s pětimístnou kabinou a dvojmontáží na zadní nápravě se dočkal zcela nové korby, která plynule navazuje na panely kabiny. Po americkém vzoru se na korbu nastěhoval také mohutný ochranný rám s přídavnými světlomety. Na přídí byla vytvořena nová maska s velkým nápisem GAZ v latince, který samozřejmě nemůže chybět ani na výklopných dveřích korby. Ta se mimochodem dá uzavřít také velkým výklopným víkem, velmi populárním na amerických pick-upech.
V kabině může zákazník počítat s veškerou výbavou dostupnou pro GAZon, včetně automatické klimatizace a velkého dotykového dispelej infotainmentu. Celá kabina však byla přečalouněna ve dvou odstínech kůže. Pohled na ruský interiér samozřejmě dokazuje, že do výbavy i provedení amerických vozů má stále dost daleko.
Podobně je tomu i pod kapotou. GAZon Next totiž nejčastěji dostává ruský motor JaMZ-53441, tedy dieslový čtyřválec o objemu 4,43 litru, který ale produkuje jen 150 koní a 490 Nm. Právě tento motor je tedy i v kreaci firmy Luidon. Údaje dostačující pro lehký náklaďák, ve srovnání s americkými motory, použitými ve vzorech pro svalnatě se tvářícího Rusa ale poněkud poddimenzované. Pro srovnání, základní motor série Ford Super Duty je osmiválec o výkonu 395 koní a 420 Nm.
I tak je ale GAZon Next Pick-up působivým strojem. který musí na ruských silnicích vzbuzovat respekt. První zákazník za svůj černý vůz v roce 2015 zaplatil přes 1,2 milionu Kč, následující vozy z omezené série se ale nabízejí za cenu od 700 tisíc Kč.
Nápadu na podobný výtvor se ale ujal i samotný GAZ, který postavil podobnou kreaci nazvanou Vepr Next, tedy Divočák Next. Jak už dokazuje jméno, tento stroj je určen spíše mimo cesty. Tomu pomáhá vysoko posazený podvozek a kola obutá do rozměrných off road pneumatik. Jinak se ale koncept z roku 2017 velmi podobá provedením staršímu modelu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.