Na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji se světu ukázaly vozy nové automobilky Grove. Ta je unikátní zejména tím, že se soustředí pouze na pohon vodíkem. Ambice ji stejně jako dalším čínským startupům nechybí, prezentuje se totiž hned čtyřmi novými modely.
Vodíková auta jsou na trhu stále velmi vzácný jev. Na celém světě se momentálně nabízí pouze tři modely osobních vozů s vodíkovými palivovými články a většina prodejů probíhá v Kalifornii, Japonsku a Jižní Koreji. Nikde jinde totiž není možné tyto vozy normálně provozovat kvůli chybějící infrastruktuře. Mnohé automobilky však vodíku věří, včetně třeba Hyundaie, který své vodíkové Nexo začne od letoška prodávat i v Česku.
Pomoci vodíku dostat se do mainstreamu může Čína, kde se poslední roky ve velkém rozběhl vývoj alternativních pohonů, v Číně nazývaných nová energie. Naprostá většina automobilek samozřejmě nabízí bateriové vozy a hybridy, na probíhajícícm autoalonu v Šanghaji se ale představila první čistě vodíková automobilka Grove.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Wuhan Grove Hydrogen Automobile je dceřinou společností státem vlastněného Institutu pro geologické zdroje a environmentální průmyslová technologie ve Wuhanu. Kromě sídla ve Wuhanu vlastní společnost také designové centrum ve španělské Barceloně, kde byl vytvořen design nových vozů. Název firmy i samotné značky, Grove, v čínštině Geluofu, odkazuje na britského vědce Williama Roberta Grovea, který je považován za otce technologie palivových článků.
Už před měsícem se na pár fotkách ukázal prototyp hatchbacku s křídlovými dveřmi, na autosalonu však Grove ukázalo hned čtyři vozy, které jsou navíc blízko produkci.
Grove Obsidian je velké SUV s klasicky působícím designem, evokujícím prémiové vozy jako Range Rover nebo Bentley Bentayga, nejde však o kopii žádného existujícího vozu. Originální je zejména zkosená záď a také dveře otevírající se proti sobě. Také interiér má netradiční zpracování, na obou stranách zaujmou zejména vysoké klenby palubní desky, pod kterými se zřejmě ukrývají displeje. Všechny ovládací prvky jsou pak umístěny na úzkém středovém panelu.
Pohon zajišťuje elektrický motor o výkonu 381 koní, kterému energii dodává vodíkový palivový článek. Na jedno naplnění nádrží vodíkem Obsidian ujede až 1200 kilometrů. Samotné doplnění vodíku má zabrat jen 3 minuty, tedy stejně jako normální načerpání benzínu. Zrychlení z nuly na sto zabere velkému vozu jen 6,5 sekundy, maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Obsidian je už možné si předobjednat, cena začíná na 750 tisíc CNY, tedy asi 2,5 milionu Kč, což už zahrnuje státní dotace.
Druhý vůz je Obsidian Sport, tedy dynamičtější a menší verze velkého SUV. Sport je vůz, který se už ukázal na fotkách minulý měsíc, tedy sportovně se tvářící pětidvéřový hatchback/crossover s agresivní přídí a ostře zkosenou zádí. Příď vozu možná až příliš připomíná modely taktéž čínského Hybrid Kinetic, za jejichž designem stojí studio Pininifarina. Jinak je ale Grove vzhledově originální, stejně jako na hatchback netradiční provedení předních dveří. Ty se otevírají nahoru podobně jako tomu je u Lamborghini. Poněkud malá ale působí zvolená kola, která se ztrácí pod mohutnými blatníky a celý vůz tak stojí nebezpečně blízko k vozovce. Technika pod kapotou bude zřejmě totožná jako ve větším Obsidianu. Také tento vůz si již čínští zákazníci mohou objednat, cena ale začíná na milionu CNY, tedy skoro 3,4 milionu Kč. Výroba Obsidianu sport se již rozběhla, jen před pár dny vyjel první sériový kus z bran továrny Grove.
Grove na autosalonu představil také koncept Granite, což je luxusně působící velký sedan se sebevražednými dveřmi po vzoru Lincolnu. Narozdíl od obou Obsidianu je za design sedanu zodpovědné italské studio Pininfarina a díky tomu působí karosérie z uhlíkových vláken opravdu pohledně a impozantně. Interiér se také liší od obou SUV, Granite je však zatím blíže konceptu než produkční verzi. Není tak ani známo, jakou techniku využívá a kdy se má dostat do prodeje.
Poslední ze čtveřice vodíkových vozů je malý městský hatchback s poněkud nevyváženými proporcemi a velmi vysokou spodní linií oken. O tomto modelu však nejsou známy žádné další informace, už od pohledu je však jisté, že půjde o nejlevnější model značky.
Lokalita, kde se budou nové vůz vyvíjet, také není náhodná. Právě Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, se totiž zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel. Grove samozřejmě nemá být jediným místním výrobcem vozidel, očekává se až sto automobilek a dodavatelů sídlících jen v této jedné lokaci.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.