Americká závodní série NASCAR je asi známá většině automobilových fanoušků na světě a díky americkým filmům nejen těm. Atraktivitu této lehce bizarní disciplíny však má problém pochopit téměř kdokoliv, kdo nepochází z jihu Spojených států. Proto může být překvapením, že se letos závod NASCAR pojede i v České republice, na Autodromu Most a bude u toho i český jezdec.
NASCAR vznikl už v roce 1948 na Floridě, vycházel však ze závodů pořádaných amatéry v zapadlých koutech jihu Spojených států. Dnes je z NASCAR obrovský podnik, největší svého druhu v USA a ročně se pod jeho patronací uskuteční celosvětově až 1500 závodů. V Americe přitom jde o jeden z vůbec nejpopulárnějších sportů, nejen těch motoristických.
NASCAR bude hlavní událostí Autodromu Most 28. - 30. června na OMV MaxxMotion NASCAR show. Zdejší závod spadá do série nazvané NASCAR Whelen Euroseries, která pod patronací NASCAR pořádá závody v Evropě. Z místa pořádání českého závodu jste už možná pochopili. jakou změnu má evropská série oproti té americké. Vhledem k tomu, že Evropané na svých závodních tratích rádi staví i zatáčky, se tak místní NASCAR jezdí na běžných okruzích, narozdíl od americké série na oválech.
Evropské speciály NASCAR se u těch amerických jen inspirují, nejde o totožné vozy. Technika však americká je, konkrétně jde o Chevrolet V8 s výkonem 450 koní, který je přenášen na zadní nápravu přes čtyřstupňovou manuální převodovku. Konstrukce všech vozů je identická, tvoří ji svařený trubkový rám, do kterého je zasazen interiér a motor, zakrytý karoserií z laminátu. Piloti nemají k dispozici žádné elektronické pomůcky a ani dveře, do vozu se leze přes okno. Jedinými prvky, odlišujícími jednotlivé vozy od sebe, jsou tak nátěr a maska. Týmy mají na výběr z modelů imitujících Chevrolet SS, Chevrolet Camaro, Ford Mustang nebo Toyota Camry.
Hvězdami víkendu budou mistr světa F1 z roku 1997 Kanaďan Jacques Villeneuve a také nejzkušenější závodnice ve startovním poli, Ellen Lohr. Žena, která má za sebou mimo jiné vítězství v DTM, účast na Rallye Dakar i mistrovství Evropy okruhových tahačů, patří k legendám německého motorsportu. „Není vyloučeno, že se závodů NASCAR v Mostě zúčastní také Bobby Labonte, šampion nejvyšší americké ligy NASCAR z roku 2000, který za svou kariéru absolvoval 729 závodů a vydělal více než 81 milionů dolarů. O pikantní souboje nebude nouze,“ jak uvádí Autodrom Most ve své tiskové zprávě.
Evropské série NASCAR se účastní i český jezdec, Martin Doubek, který startuje za nizozemský tým Hendriks Motorsport. S vozem stylizovaným do podoby Fordu Mustang se objeví v obou kategoriích série, tedy Elite 1 a Elite 2.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.