Americká závodní série NASCAR je asi známá většině automobilových fanoušků na světě a díky americkým filmům nejen těm. Atraktivitu této lehce bizarní disciplíny však má problém pochopit téměř kdokoliv, kdo nepochází z jihu Spojených států. Proto může být překvapením, že se letos závod NASCAR pojede i v České republice, na Autodromu Most a bude u toho i český jezdec.
NASCAR vznikl už v roce 1948 na Floridě, vycházel však ze závodů pořádaných amatéry v zapadlých koutech jihu Spojených států. Dnes je z NASCAR obrovský podnik, největší svého druhu v USA a ročně se pod jeho patronací uskuteční celosvětově až 1500 závodů. V Americe přitom jde o jeden z vůbec nejpopulárnějších sportů, nejen těch motoristických.
NASCAR bude hlavní událostí Autodromu Most 28. - 30. června na OMV MaxxMotion NASCAR show. Zdejší závod spadá do série nazvané NASCAR Whelen Euroseries, která pod patronací NASCAR pořádá závody v Evropě. Z místa pořádání českého závodu jste už možná pochopili. jakou změnu má evropská série oproti té americké. Vhledem k tomu, že Evropané na svých závodních tratích rádi staví i zatáčky, se tak místní NASCAR jezdí na běžných okruzích, narozdíl od americké série na oválech.
Evropské speciály NASCAR se u těch amerických jen inspirují, nejde o totožné vozy. Technika však americká je, konkrétně jde o Chevrolet V8 s výkonem 450 koní, který je přenášen na zadní nápravu přes čtyřstupňovou manuální převodovku. Konstrukce všech vozů je identická, tvoří ji svařený trubkový rám, do kterého je zasazen interiér a motor, zakrytý karoserií z laminátu. Piloti nemají k dispozici žádné elektronické pomůcky a ani dveře, do vozu se leze přes okno. Jedinými prvky, odlišujícími jednotlivé vozy od sebe, jsou tak nátěr a maska. Týmy mají na výběr z modelů imitujících Chevrolet SS, Chevrolet Camaro, Ford Mustang nebo Toyota Camry.
Hvězdami víkendu budou mistr světa F1 z roku 1997 Kanaďan Jacques Villeneuve a také nejzkušenější závodnice ve startovním poli, Ellen Lohr. Žena, která má za sebou mimo jiné vítězství v DTM, účast na Rallye Dakar i mistrovství Evropy okruhových tahačů, patří k legendám německého motorsportu. „Není vyloučeno, že se závodů NASCAR v Mostě zúčastní také Bobby Labonte, šampion nejvyšší americké ligy NASCAR z roku 2000, který za svou kariéru absolvoval 729 závodů a vydělal více než 81 milionů dolarů. O pikantní souboje nebude nouze,“ jak uvádí Autodrom Most ve své tiskové zprávě.
Evropské série NASCAR se účastní i český jezdec, Martin Doubek, který startuje za nizozemský tým Hendriks Motorsport. S vozem stylizovaným do podoby Fordu Mustang se objeví v obou kategoriích série, tedy Elite 1 a Elite 2.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?