Automobilka Volkswagen si zřejmě usmyslela, že její elektrický sportovní prototyp I.D. R zlomí ty nejdivočejší rychlostní rekordy na všech kontinentech. Zatímco v minulém roce si Romain Dumas za volantem I.D. R přivlastnil rekord na americkém Pikes Peak, letos si chce přivlastnit i rekord na evropském Nürburgring a následně i na čínské silnici Tongtian Avenue, které vede k přírodní památce zvané Nebeská brána.
První ostrá zkouška elektrického závodního prototypu Volkswagen I.D. R proběhla již v červnu minulého roku a to rovnou na světoznámém závodu do vrchu „Pikes Peak International Hill climb," kde Romain Dumas stanovil nový absolutní rekord.
Automobilka se však s jedním rekordem evidentně nehodlá spokojit a tak v rámci propagace nové řady elektrických modelů I.D. míří pro další prvenství. V květnu se Romain Dumas za volantem I.D. R pokusí překonat rekord na slavném německém Nürburgringu a během září vyrazí na klikatou čínskou horkou silnici „Tianmen Shan Big Gate Road."
Pro tuto extrémní horskou silnici sice zatím žádný oficiální seznam rekordů neexistuje, díky svému profilu se však stále častěji dostává do hledáčku automobilek, organizátorů motoristických akcí i zámožných milovníků výkonných vozů a rychlosti.
Silnice, která se nachází cca 1450 km jihozápadně od Pekingu, je totiž plná extrémů. Takzvaná Tongtian Avenue měří necelých 11 kilometrů, naleznete na ní celkem 99 poměrně náročných zatáček a vede z nadmořské výšky 198 metrů až do 1.3 kilometru nad mořem. Silnice o dvou pruzích navíc nenechává příliš prostoru pro chyby - je totiž lemována prudkými srázy.
Prvním člověkem, který oficiálně zdolával silnici na čas, byl italský řidič Ferrari 458, který si pro svůj pokus nechal silnici kompletně uzavřít. Jeho čas 10:31 tak stanovil první milník, který však minulý rok překonala automobilka Land Rover. Ta totiž na náročnou silnici poslala Range Rover Sport SVR, který ji zdolal za 9:51. Čínský závodník pak navíc zdolal i samotných 999 schodů k Nebeské bráně, které mají v nejkolmějším místě úhel 45 stupňů.
Překonání těchto časů by pro Romaina Dumase ale nemělo být žádným problémem. Za volantem I.D. R už má něco najeto a kromě Pikes Peak už stanovil i rekord na trati v Goodwood. Sledovat jeho jízdu však bude asi stejné drama, jako jeho jízda na Pikes Peak. Ani jedna ze silnic totiž chyby neodpouští.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.