Slavný Italdesign Giugiaro za pár dní představí v Ženevě nový koncept elegantního kupé. Narozdíl od předchozích kreací Zerouno a Zerouno Duerta však nové DaVinci nemá jistou ani malosériovou výrobu, místo toho Italové doufají v zájem některé z automobilek.
Jedno z nejznámějších italských designérských studií, Italdesign Giugiaro, už devět let patří pod automobilku Audi. To mu však nebrání v navrhování vozů pro značky nepatřící do koncernu VW a ani ve výrobě vlastních limitovaných sérií přímo pod jménem Italdesignu. Na předchozích ročnících autosalonu v Ženevě Italdesign ukázal dvě varianty supersportu Zerouno na bázi Lamborghini Huracán, letos se ale pochlubí vlastním pojetím vozu typu Gran Turismo.
Italdesign DaVinci je stylové kupé s agresivně tvarovanou přídí a protáhlou kabinou pro čtyři cestující. Pohodlný přístup i na zadní dvě sedačky zajišťují rozměrné křídlové dveře, podobné těm z Tesly Model X. Netradičně je zpracován také interiér, který sice dostal displej na místě tradičního přístrojového štítu, displej infotainmentu se však místo obvyklé pozice na palubní desce přestěhoval na středový tunel mezi sedačkami. Další, velmi širokoúhlý displej je pak přímo před spolujezdcem. Celá spodní část palubní desky je potažena Alcantarou, pod kterou se skrývají i ovládací prvky, při ovládání klimatizace se tak cestující dotýkají stejného materiálu, ze kterého jsou ve voze i sedačky.
Představený vůz je pouhým konceptem, který samotný Italdesign neplánuje začít vyrábět. Nabízí jej však dalším automobilkám, které by jej mohly uvést do výroby pod svým jménem. Nově navržená platforma vozu navíc umožňuje zabudování jak elektrického pohonu, tak tradičních spalovacích jednotek. Italdesign navrhuje využití čtyřlitrového V8 a pohonu všech kol, nebo dvou elektrických motorů, po jednom pro každou nápravu.
Jestli se tedy budeme na ulicích setkávat s novým kupé s křídlovými dveřmi se rozhodne po oficiální premiéře na Ženevském autosalonu za pár dní. Podle Italdesignu je přitom vůz vpodstatě připraven k výrobě, jen s minimem změn oproti konceptu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.