V případě vydatné sněhové nadílky je rychlost odklízení sněhu ze silnic zásadní pro udržení plynulé a bezpečné dopravy. Napadlo vás ale někdy, jaký traktor zvládne pluhování silnic nejrychleji? Nebudeme vás napínat, další netradiční rychlostní rekord s traktorem pochází z Finska a za jeho stanovením stojí spolupráce výrobce traktorů Valtra a výrobce pneumatik Nokian.
Spolupráce společností Valtra a Nokian nám již v minulosti přinesla jeden působivý rychlostní rekord. Tehdy se bývalý rally jezdec Juha Kankkunen posadil za volant sériového traktoru Valtra T234 a na zasněžené dráze poblíž finského města Sodankylä s ním dosáhl rychlosti 130.165 km/h.
Před koncem minulého roku ale obě společnosti znovu spojily síly a to v cestě za dosažením rekordu pro nejrychleji pluhující traktor - a to prosím bez obsluhy. Celou akci přitom obě společnosti pojaly jako závod pluhujícího traktoru bez řidiče a dvojnásobného šampiona WRC Marcuse Grönholma.
Hlavním hrdinou tohoto rekordu se stal „bezpilotní" traktor Valtra T254 Versu, který byl vítězem ankety „Traktor Roku." Pod jeho kapotou se ukrývá AGCO Power 7.4 litrový motor (vyrobený ve finském Linnavuori), jehož výkon by se měl pohybovat v rozmezí 235 až 271 koní.
Technicky by měl traktor zůstat v původním stavu, drobné modifikace však proběhly na jeho řídící jednotce, díky což mělo učinit stanovení nového rekordu pro traktor snazším. Největším pomocníkem v cestě za rekordem však jistě byly zimní pneumatiky Nokian Hakkapeliitta TRIs, které byly přímo stvořeny pro extrémní zimní podmínky a profesionální použití.
Žádné lámání rekordů však nikdy nejde podle plánů a tak se i nyní vyskytla jedna pořádně horká chvilka. Pluhující traktor totiž zajel hlouběji do sněhu a ve snaze vrátit se zpět na původní trasu přejel do závěje na druhé straně silnice. Zde se traktor s radlicí zarazil, začal se smýkat a málem se převrátil na bok.
Naštěstí situace dobře dopadla, traktor se vrátil zpět na kola a v pokusu se mohlo pokračovat. Jaké nejvyšší rychlosti pluhující traktor dosáhl sice nevíme, ovšem jeho průměrná maximální rychlost dosahovala 73.171 km/h.
Nový světový rekord pro nejrychleji pluhující traktor bez obsluhy má tak hodnotu 73.171 km/h a jeho držitelem je traktor Valtra T254 Versu. A podle nás to je na traktor bez řidiči, smýkající se po zasněžené ploše, zatraceně skvělý rekord, který nebude snadné překonat. Tedy pokud se o to vůbec někdy někdo pokusí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.