V případě vydatné sněhové nadílky je rychlost odklízení sněhu ze silnic zásadní pro udržení plynulé a bezpečné dopravy. Napadlo vás ale někdy, jaký traktor zvládne pluhování silnic nejrychleji? Nebudeme vás napínat, další netradiční rychlostní rekord s traktorem pochází z Finska a za jeho stanovením stojí spolupráce výrobce traktorů Valtra a výrobce pneumatik Nokian.
Spolupráce společností Valtra a Nokian nám již v minulosti přinesla jeden působivý rychlostní rekord. Tehdy se bývalý rally jezdec Juha Kankkunen posadil za volant sériového traktoru Valtra T234 a na zasněžené dráze poblíž finského města Sodankylä s ním dosáhl rychlosti 130.165 km/h.
Před koncem minulého roku ale obě společnosti znovu spojily síly a to v cestě za dosažením rekordu pro nejrychleji pluhující traktor - a to prosím bez obsluhy. Celou akci přitom obě společnosti pojaly jako závod pluhujícího traktoru bez řidiče a dvojnásobného šampiona WRC Marcuse Grönholma.
Hlavním hrdinou tohoto rekordu se stal „bezpilotní" traktor Valtra T254 Versu, který byl vítězem ankety „Traktor Roku." Pod jeho kapotou se ukrývá AGCO Power 7.4 litrový motor (vyrobený ve finském Linnavuori), jehož výkon by se měl pohybovat v rozmezí 235 až 271 koní.
Technicky by měl traktor zůstat v původním stavu, drobné modifikace však proběhly na jeho řídící jednotce, díky což mělo učinit stanovení nového rekordu pro traktor snazším. Největším pomocníkem v cestě za rekordem však jistě byly zimní pneumatiky Nokian Hakkapeliitta TRIs, které byly přímo stvořeny pro extrémní zimní podmínky a profesionální použití.
Žádné lámání rekordů však nikdy nejde podle plánů a tak se i nyní vyskytla jedna pořádně horká chvilka. Pluhující traktor totiž zajel hlouběji do sněhu a ve snaze vrátit se zpět na původní trasu přejel do závěje na druhé straně silnice. Zde se traktor s radlicí zarazil, začal se smýkat a málem se převrátil na bok.
Naštěstí situace dobře dopadla, traktor se vrátil zpět na kola a v pokusu se mohlo pokračovat. Jaké nejvyšší rychlosti pluhující traktor dosáhl sice nevíme, ovšem jeho průměrná maximální rychlost dosahovala 73.171 km/h.
Nový světový rekord pro nejrychleji pluhující traktor bez obsluhy má tak hodnotu 73.171 km/h a jeho držitelem je traktor Valtra T254 Versu. A podle nás to je na traktor bez řidiči, smýkající se po zasněžené ploše, zatraceně skvělý rekord, který nebude snadné překonat. Tedy pokud se o to vůbec někdy někdo pokusí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.