Příchod čínských aut do západní Evropy vyčkávají místní občané už dlouhé roky a názory na to co se stane, až se tu opravdu objeví, se různí. Mezitím však většině ušlo, že čínská auta už tu dávno jsou a prodávají se v nemalých počtech třeba i u našich západních sousedů.
V Německu si tak můžete koupit stylové SUV od pekingského BAIC, nebo například vozy notorické kopírky Zotye. V Itálii se doposud prodaly desítky tisíc SUV Great Wall a Chery své vozy montuje v továrně u Říma. V Británii se často setkáte s výrobky šanghajské SAIC a úspěchy tam slaví pick up Great Wall. Jedním ze zajímavějších produktů, které si můžete sami koupit kousek od českých hranic, je například sedmimístné SUV DFSK Glory 580.
Pod tímto názvem se skrývá vůz, vyráběný jednou z automobilek patřících do státního koncernu Dongfeng, konkrétně jeho joint venture Dongfeng Xiaokang, známé také jako Sokon. Tato firma mimochodem patří mezi ty nejpodivněji pojmenované v čínském automobilovém průmyslu, Dongfeng znamená "východní vítr" a Xiaokang doslova "docela dobrý". Na čínském trhu se pak vůz prodává pod názvem Fengguang 580, což pro změnu znamená "krajina". Není tedy divu, že Dongfeng svou Docela Dobrou Krajinu v zahraničí radši nabízí pod nepříliš inspirativní zkratkou DFSK.
DFSK Glory 580 se na trh dostal poprvé v roce 2016 a v Německu nabízená verze je už novější faceliftovanou variantou. Rozměrově se dá srovnat s Kodiaqem a stejně jako on nabízí tři řady sedadel. Oproti českému SUV má to čínské o 11 mm kratší rozvor a celkově je kratší o 17 mm. Designově se DFSK řadí spíše mezi konzervativní čínská SUV, oproti Kodiaqu je ale sportovněji střižený a dá se koupit také v kombinaci s černě lakovanou střechou, což vozu dodá na eleganci. Oproti zažitým stereotypům také vůz není očividnou kopií žádného existujícího auta. Kabina faceliftovaného Glory 580 sází spíše na minimalismus, většinu ovládacích prvků převzala rozměrná 10" obrazovka infotainmentu posazená na vršku palubní desky. Samotná palubní deska jinak působí konzervativně a je vyzdobena atrapou dřevěného obložení. Další menší displej se ukrývá mezi analogovými ukazateli na palubním štítu, s ovládáním na multifunkčním volantu.
V Německu dostupné verze mají už od základu bezklíčový vstup a start, systém udržování v jízdním pruhu, LED denní světla, 360° parkovací kameru, adaptivní tempomat, navigaci, 4G připojení a Wi-Fi hotspot, multifunkční volant, vícezónovou automatickou klimatizaci, panoramatické střešní okno, elektrické otvírání pátých dveří, dynamické zadní blinkry, třetí řadu sedadel, sportovní kožené sedačky s vyhříváním a samozřejmě všechny požadované bezpečnostní prvky a airbagy.
Asi největším problémem čínských aut je jejich pověst, odsuzující všechny tamní výrobky jako nebezpečné krabice, které se srolují při lehkém nárazu. DFSK Glory 580 si u čínské pobočky organizace NCAP vysloužil celkové skóre 5 hvězd a bodové hodnocení srovnatelné se současnou generací Hondy C-RV. Nové čínské vozy se navíc už zbavily problémů jako toxický zápach v kabině a i samotné zpracování interiéru bývá na velmi dobré úrovni.
Pod kapotou německých verzí pracuje benzínový čtyřválec 1.5 turbo, s výkonem 145 koní a 210 Nm a splňující ty nejnovější emisní normy. Spárovaný je s šestirychlostní CVT převodovkou, která přenáší výkon na přední kola.
Nejdůležitějším faktorem, rozhodujícím o budoucím úspěchu čínských vozů je ale cena. V Číně za podobně vybavený Fengguang 580 zájemce zaplatí 340 tisíc Kč, v Německu je samozřejmě cena vyšší. S uvedenou výbavou se tedy nabízí za 22 675 EUR, tedy asi 585 tisíc Kč. Součástí je i 5 letá záruka. Dovézt takový vůz do Česka přitom není žádný problém, stačí si v Německu jednoduše vyřídit převozní značky a za pár hodin můžete být na cestě zpět.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.