Příchod čínských aut do západní Evropy vyčkávají místní občané už dlouhé roky a názory na to co se stane, až se tu opravdu objeví, se různí. Mezitím však většině ušlo, že čínská auta už tu dávno jsou a prodávají se v nemalých počtech třeba i u našich západních sousedů.
V Německu si tak můžete koupit stylové SUV od pekingského BAIC, nebo například vozy notorické kopírky Zotye. V Itálii se doposud prodaly desítky tisíc SUV Great Wall a Chery své vozy montuje v továrně u Říma. V Británii se často setkáte s výrobky šanghajské SAIC a úspěchy tam slaví pick up Great Wall. Jedním ze zajímavějších produktů, které si můžete sami koupit kousek od českých hranic, je například sedmimístné SUV DFSK Glory 580.
Pod tímto názvem se skrývá vůz, vyráběný jednou z automobilek patřících do státního koncernu Dongfeng, konkrétně jeho joint venture Dongfeng Xiaokang, známé také jako Sokon. Tato firma mimochodem patří mezi ty nejpodivněji pojmenované v čínském automobilovém průmyslu, Dongfeng znamená "východní vítr" a Xiaokang doslova "docela dobrý". Na čínském trhu se pak vůz prodává pod názvem Fengguang 580, což pro změnu znamená "krajina". Není tedy divu, že Dongfeng svou Docela Dobrou Krajinu v zahraničí radši nabízí pod nepříliš inspirativní zkratkou DFSK.
DFSK Glory 580 se na trh dostal poprvé v roce 2016 a v Německu nabízená verze je už novější faceliftovanou variantou. Rozměrově se dá srovnat s Kodiaqem a stejně jako on nabízí tři řady sedadel. Oproti českému SUV má to čínské o 11 mm kratší rozvor a celkově je kratší o 17 mm. Designově se DFSK řadí spíše mezi konzervativní čínská SUV, oproti Kodiaqu je ale sportovněji střižený a dá se koupit také v kombinaci s černě lakovanou střechou, což vozu dodá na eleganci. Oproti zažitým stereotypům také vůz není očividnou kopií žádného existujícího auta. Kabina faceliftovaného Glory 580 sází spíše na minimalismus, většinu ovládacích prvků převzala rozměrná 10" obrazovka infotainmentu posazená na vršku palubní desky. Samotná palubní deska jinak působí konzervativně a je vyzdobena atrapou dřevěného obložení. Další menší displej se ukrývá mezi analogovými ukazateli na palubním štítu, s ovládáním na multifunkčním volantu.
V Německu dostupné verze mají už od základu bezklíčový vstup a start, systém udržování v jízdním pruhu, LED denní světla, 360° parkovací kameru, adaptivní tempomat, navigaci, 4G připojení a Wi-Fi hotspot, multifunkční volant, vícezónovou automatickou klimatizaci, panoramatické střešní okno, elektrické otvírání pátých dveří, dynamické zadní blinkry, třetí řadu sedadel, sportovní kožené sedačky s vyhříváním a samozřejmě všechny požadované bezpečnostní prvky a airbagy.
Asi největším problémem čínských aut je jejich pověst, odsuzující všechny tamní výrobky jako nebezpečné krabice, které se srolují při lehkém nárazu. DFSK Glory 580 si u čínské pobočky organizace NCAP vysloužil celkové skóre 5 hvězd a bodové hodnocení srovnatelné se současnou generací Hondy C-RV. Nové čínské vozy se navíc už zbavily problémů jako toxický zápach v kabině a i samotné zpracování interiéru bývá na velmi dobré úrovni.
Pod kapotou německých verzí pracuje benzínový čtyřválec 1.5 turbo, s výkonem 145 koní a 210 Nm a splňující ty nejnovější emisní normy. Spárovaný je s šestirychlostní CVT převodovkou, která přenáší výkon na přední kola.
Nejdůležitějším faktorem, rozhodujícím o budoucím úspěchu čínských vozů je ale cena. V Číně za podobně vybavený Fengguang 580 zájemce zaplatí 340 tisíc Kč, v Německu je samozřejmě cena vyšší. S uvedenou výbavou se tedy nabízí za 22 675 EUR, tedy asi 585 tisíc Kč. Součástí je i 5 letá záruka. Dovézt takový vůz do Česka přitom není žádný problém, stačí si v Německu jednoduše vyřídit převozní značky a za pár hodin můžete být na cestě zpět.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.