Názvy čínských automobilek jsou pro běžného Evropana mixem nevyslovitelných čínských slov nebo zkomolenin těch anglických. Každá firma však při výběru jména přišla se svojí logikou, která však často nemusí být uplně pochopitelná.
Nedávno jsme si ukázali, jak ke svým názvům přišly japonské automobilky. Tam však situace byla docela snadná, Japonci totiž z kulturních důvodů své vozy označují vždy v latince. V Číně však každý výrobce disponuje hned dvěma názvy, čínským a mezinárodním, na vozech jsou tak často dvě varianty názvu. To platí i zahraniční výrobce, kteří si museli pro čínský market nechat vytvořit zcela nové názvy. Například Škoda se tak v Číně prodává jako Sikeda, což ale vysloveno Číňanem zní podobně jako když se Angličan pokusí vyslovit název Škoda. Také původem se čínská jména liší. Narozdíl od západních nebo japonských firem se totiž čínské automobilky téměř nikdy nenazývají po svém zakladateli. Jednou z mála výjimek je například nedávno vzniklý startup Xpeng, pojmenovaný po křestním jméně svého zakladatele, Hu Xiaopenga. V tomto článku je přehled několika známějších automobilek a jejich značek, na čínském trhu se však dnes můžeme setkat se stovkami odlišných značek, často s nejasným původem.
Geely – Jedna z nejznámějších čínských automobilek se na západě proslavila hlavně odkoupením Volva, Lotusu, Protonu a významného podílu v Mercedesu. I samotná Geely však patří mezi ty kvalitnější a nadějnější čínské výrobce, s ambicemi i mimo domovskou zemi. Firmu založil v roce 1986 Li Shufu a zpočátku vyráběla lednice a další domácí elektroniku. Osobní auta se do portfolia dostala až v roce 2002, od té doby však sláva značky strmě rostla a dnes patří mezi největší domácí výrobce. Samotný název automobilky je v čínštině Jili, což znamená šťastný. Mezinárodní varianta Geely je pouze přepisem původního názvu, ulehčující výslovnost lidem bez zkušenosti s činštinou.
Chery – Mezinárodně nejúspěšnější čínská značka, exportující více než kterákoliv z jejich domácích konkurentů, vznikla v roce 1997. Jejím prvním modelem byl sedan Fengyun, licencovaná verze první generace Seatu Toledo. Licenci na prodej automobilů mimochodem Chery dostalo až v roce 2002, do té doby tedy Fengyun prodávalo jako soubor náhradních dílů ve zkompletované formě. Čínské jméno firmy je Qirui, složené ze znaků qi, znamenající unikátní, odlišný a znaku rui, znamenající štěstí. Mezinárodní varianta Chery byla vybrána, protože se výslovností přibližuje čínskému jménu. Jako základ bylo vybráno anglické slovo cheery, znamenající radostný, ze kterého ale bylo ubráno jedno e.
Great Wall – Největší čínský výrobce SUV a pickupů vznikl už v roce 1984, kdy jej založil podnikatel Wei Jianjun. Jméno automobilky asi nepotřebuje vysvětlení, čínský Changcheng i mezinárodní Great Wall značí Velkou čínskou zeď. Automobilka však v současnosti nabízí většinu svých modelů pod značkou Haval, v čínštině Hafu. Pro tu je neobvyklé, že nejprve vznikl mezinárodní název, jenž má připomínat slova "Have all" v angličtině, neboli “mít vše“. To má u terénních vozů, které Haval vyrábí, značit schopnost dostat se všude. Čínské Hafu je pak jen transliterací Haval do čínských znaků, s podobnou výslovností. Také další značka Great Wall, prémiová WEY, má na Čínu netradiční původ. Jde totiž o příjmení zakladatele automobilky, pouze se změněným posledním písmenem. Na domovském marketu navíc WEY ani nevyužívá čínskou verzi jména, všude je název psaný pouze v latince.
Trumpchi – Méně známá automobilka z jihočínského Guangzhou se nazývá Guangzhou Automobile Company, neboli GAC a v čínštině Guangqi Jituan a byla založena v roce 1997. První automobil pod vlastní značkou však představila až v roce 2010, do té doby se v továrnách GAC vyráběly Hondy a Toyoty v joint venture s japonskými automobilkami. Dnes má GAC v Číně pověst nejkvalitnějšího výrobce, který pravidelně vyhrává srovnání spolehlivosti a bezpečnosti svých vozů. I přes to se GAC doposud vyhýbal exportu, posledních pár let však pravidelně vystavuje na amerických autosalonech a plánuje tam začít s prodejem svých vozů. Na americkém trhu však své vozy nabídne zřejmě pod názvem GAC, reakce na v Číně využívanou značku Trumpchi totiž byly pro Číňany velmi nečekané. Čínský název značky je Chuanqi, což má znamenat legendární. Jako mezinárodní verzi bylo vytvořeno podobně znějící slovo Trumpchi, přičemž Trump bylo dle Číňanů díky svému slavnému nositeli synonymem úspěchu a chi má značit Čínu. Na amerických autosalonech však právě jméno strhlo veškerou pozornost a přineslo celé automobilce negativní publicitu.
Wuling – Automobilka založená v roce 2007 v jihočínském Liuzhou produkuje většinu svých vozidel v joint venture s General Motors a SAIC. Vozy, nesoucí právě značku Wuling, jsou převážně malé levné dodávky a MPV, které však patří v Číně dodnes mezi nejpopulárnější kategorie. Díky tomu některé modely Wulingu dominují domácím prodejním číslům a řadí se tak pravidelně i mezi deset nejprodávanějších vozidel světa. Jméno i logo automobilky má až typicky čínský původ. Předchůdcem firmy byl výrobce traktorů nazvaný Wujia, neboli pět rodin. Při změně zaměření na automobily se však jméno změnilo na Wuling, což znamená pět kotvic plovoucích. To má původ u názvu Mitsubishi, který znamená tři kotvice plovoucí a v čínštině se vyslovuje Sanling. Kotvice plovoucí v názvu Mitsubishi pochází z rodinného erbu zakladatele a v japonštině název rostliny znamená "ve tvaru diamantu". Číňané si tedy pouze přidali dvě kotvice navíc, což ukazuje i logo, také inspirované u Mitsubishi. Pod joint venture Wulingu patří i značka Baojun, která znamená "ceněný kůň".
Shuanghuan – Nechvalně proslulá automobilka, která i v Číně měla po většinu své existence pověst obzvláště nekvalitního výrobce kopií. Přesto však právě tato firma byla ve své době nezvykle aktivní v exportu a její vozy se vyvážely do celého světa, včetně EU a USA. I v Česku se dá dodnes setkat s modelem Shuanghuan CEO, proslaveným hlavně okopírováním designu z BMW X5. Také všechny ostatní modely firmy byly kopiemi, kromě X5 se Shuanghuan inspiroval i u Smartu a Hondy CRV. I kvůli tomu se prodeje propadly na pouhé stovky kusů a v roce 2016 čínská vláda Shuanghuanu odebrala licenci na výrobu automobilů, což znamenalo konec firmy. Jméno i logo Shuanghuan se velmi podobají korejskému SsangYongu, který se v čínštině nazývá Shuanglong. SsanYgong však vznikl v roce 1986, pouhé dva roky před Shuanghuanem, jde tedy spíše o náhodu. Název Shuanghuan znamená dva kruhy a původní logo značilo přesně toto a vypadalo jako na půl rozlomené logo Audi. Až později si firma adoptovala logo očividně inspirované u SsangYongu.
Chang’an – státní automobilka Chang’an datuje svůj původ až do roku 1862, kdy byla založena zbrojovka zásobující císařskou armádu. První automobily, kopie Jeepu nazvané Chang’an Changjiang 46, vznikly v roce 1959. Na počátku 80. let firma navázala spolupráci se Suzuki a začala vyrábět mini dodávky založené na Suzuki Carry. V současnosti patří Chang’an mezi největší domácí automobilky a výrazně se podílí i na exportu. Název Chang’an značí bývalé hlavní město Číny, dnes známé pod jménem Xi’an. Samotné znaky názvu znamenají „trvající“ a „bezpečí“, tedy název který se k automobilu docela hodí. Kromě toho se vozy firmy nabízejí i se zkráceným názvem Chana.
Haima – Jedna z levnějších čínských značek by se dala srovnat s evropskou Dacií, se kterou sdílí i podobný původ. Firma vznikla v roce 1989 v nejjižnější ostrovní provincii Hainan, kde měla pomoci s rozvojem průmyslu, jako Hainan Auto. Od počátku se pro firmu hledal zahraniční partner a vítězem se stala japonská Mazda. Všechny výrobky automobilky tak byly pouze lokálními variantami Mazdy, čehož se firma držela až do roku 2009. Tehdy se spolupráce s Mazdou přerušila, hainanská firmy však nadále stavěla vozy založené na Mazdách. Poté automobilku odkoupila státní FAW a dnes Haima vyrábí levnější automobily s již více svébytným designem i technikou. Samotný název Haima, používaný na všech automobilech firmy, je složeninou z Hainan a Mazda. Jméno ostrova Hainan je složené ze znaků moře a jih.
FAW – Nejstarší čínská automobilka se v čínštině nazývá Di Yi Qiche Yituan, což stejně jako anglické First Automobile Works znamená doslova „První automobilka“. Většina osobních vozů firmy však vzniká pod některou ze značek firmy, automobily s názvem FAW vznikaly jen krátkou dobu na začátku tohoto století. Mezi nejznámější značky FAW patří Hongqi, neboli Rudá vlajka, v angličtině Red flag. Nejběžnější značkou je Benteng, který se donedávna mezinárodně nazýval Besturn, ale vloni její jméno FAW změnil na Bestune. Benteng je mimochodem ve znacích totožné s čínským názvem pro Pentium, řadu procesorů od Intelu a znamená hrnout se kupředu.
SAIC Motor – Shanghai Automotive Industry Corporation, neboli Shanghai Qiche Jituan v čínštině, je v současnosti největší čínskou automobilkou. Založena už v roce 1955 a od roku 1958 v její továrně vznikal sedan Fenghuang, třetí čínské osobní vozidlo. V následujících letech se vozy automobilky prodávaly pod názvem Shanghai, podle města kde firma sídlí. Poslední Shanghai vznikla v roce 1994 a od té doby se SAIC věnoval produkci vozů v joint venture se zahraničními partnery. V současnosti už SAIC opět produkuje i pod vlastními značkami, všechny však pochází původem z Británie. Nejznámější je MG, které SAIC odkoupilo v roce 2006 a které původně značilo Morris Garages. I v Číně se dnes vozy MG označují netradičně převážně názvem v latince, používá se ale i čínské jméno Mingjue. Další ze značek je Roewe, který vznikl na základech britského Roveru. Ten SAIC odkoupil spolu s MG, nepodařilo se mu však zajistit práva na samotnou značku Rover. Místo toho si tedy Číňané vytvořili podobně znějící Roewe, v čínštině Rongwei. Čínský název je složený ze znaků pro slávu a prestiž, mezinárodní pak má dle SAIC být inspirován německým slovem Löwe, neboli lev. Mnohem pravděpodobněji ale jde jen o náhodné slovo dostatečně podobné původnímu Roveru. Na zahraničních trzích se vozy Roewe většinou prodávají pod značkou MG. Třetí značkou SAIC je Maxus, který byl původně pouze modelem britské automobilky LDV. LDV, neboli Leyland DAF Vans, SAIC odkoupil v roce 2010, jako název firmy si však adoptoval název posledního modelu britského LDV. Kromě dodávek dnes Maxus nabízí i SUV, MPV a pickupy. V čínštině se Maxus nazývá Datong, což má značit „velkou moudrost“. Na zahraničních trzích, včetně Velké Británie se však vozy stále nazývají LDV.
Dongfeng – Automobilka, původně nazvaná Second Automobile Works, v čínštině Di Er Qiche Zhizao Chang, neboli Druhá automobilka, byla založena na rozkaz Mao Cetunga v roce 1969. Nový název Dongfeng si firma osvojila až v roce 1992. Pod jménem Dongfeng mimochodem vzniklo i vůbec první čínské osobní vozidlo v roce 1958, tehdy však vyrobené ve firmě FAW a se současným Dongfengem tedy nemělo nic společné. Název Dongfeng znamená „východní vítr“, z tehdy populárního komunistického rčení „východní vítr převládne nad západním větrem“. To mělo znamenat, že východní komunistické státy jsou silnější než západní demokracie. Na zahraničních trzích ale Dongfeng své vozy často označuje pouze zkratkou DFSK nebo DFM.
BYD – Firma z jihočínského Shenzhenu se v EU proslavila hlavně svými elektrickými autobusy, které se daly potkat i v českých městech. Na čínském trhu ale jde o jednoho z nejúspěšnějších výrobců osobních vozů, především v těch elektrických a hybridních vládne žebříčkům. BYD Auto vznikl v roce 2003 poté, co výrobce baterií BYD Company odkoupil malou automobilku Qinchuan, čímž se dostal k licenci na výrobu automobilů. Prvním autem nové značky se stal bizarní minivůz Flyer, který pocházel ještě od Qinchuanu. Už v roce 2008 ale BYD poslal na trh celosvětově první plug-in hybrid, BYD F3DM. Název BYD pochází z anglické fráze Build Your Dreams, neboli postav si svůj sen. Čínský název Bi Ya Di je pouhou transliterací písmen BYD do čínských znaků. Některé z posledních modelů BYD navíc nesou na zádi celou anglickou frázi Build Your Dreams.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?