Tam, kde byl dříve potřeba minivan nebo dodávka, dnes postačí praktické SUV. Je totiž běžné, že tyto vozy mívají řadu sedadel navíc, a tak se sem pohodlně vejde i sedm cestujících. Tuto variantu nabízejí čím dál častěji i prémiové modely s luxusní výbavou a pohonem všech čtyř kol. Jak se v široké nabídce zorientovat?
Rozhodnutí pořídit si auto pro více než pět pasažérů bývá většinou motivované praktickými důvody, nikoli touhou splnit si motoristický sen. Svého času se v nabídkách některých značek objevovaly sedmimístné automobily typu kombi, které postupně vytlačily prostornější minivany.
V současné době nabízí vozy schopné uvézt tolik cestujících prakticky každá značka, a nemusí to být vždy zmíněný minivan. Na trhu lze totiž najít i středně velká SUV se třetí řadou sedadel, třebaže může být počet míst vzadu omezený. Výrobci také nabízejí automobily navržené jako středně velké dodávky, pro potřeby trhu modifikované jako osobní vozy. Obvykle jsou řešeny stejně: za druhou řadou sedadel jsou další dvě místa, která se v případě potřeby rozloží na úkor zavazadlového prostoru.
Najít sedmimístný vůz v nabídce populárních značek je tedy poměrně snadné. V případě prémiových modelů je ovšem výběr užší a omezuje se prakticky na dva typy karoserie – velká luxusní auta třídy van a na největší SUV.
Lexus RX L
Model RX dal před dvěma desetiletími vzniknout zcela novému segmentu luxusních SUV. Od té doby je jedním z nejpopulárnějších modelů značky Lexus na celém světě. Jeho nejnovější generace ve verzi L je o 11 centimetrů delší než verze standardní, díky čemuž bylo možné do interiéru umístit třetí řadu sedadel, aniž by tím utrpělo pohodlí cestujících. Modely ve všech verzích výbavy jsou poháněny hybridní jednotkou tvořenou tříapůllitrovým motorem V6 a dvěma elektromotory, přičemž celý systém generuje výkon 313 koní. Vůz je také vybaven inteligentním náhonem na obě nápravy E-Four.
Ceny tohoto modelu začínají na akční částce 1 800 000 korun, což je o 230 tisíc korun méně, než činí standardní cena. Za tuto částku lze koupit verzi Executive, která nabízí třetí řadu sedadel bez příplatku. Lexus RX L nabízí na každé úrovni výbavy, včetně nejnižší, třízónovou automatickou klimatizaci s generátorem nanoE částic a ovládacím panelem pro pasažéry ve třetí řadě. Také systém elektrického skládání opěradel ve třetí řadě je bez příplatku.
Auto má aktivní tempomat, který působí v plném rozsahu rychlosti, navigaci Lexus Navigation s centrálním osmipalcovým displejem a audiosystém Pioneer s dvanácti reproduktory, subwooferem a připojení pomocí Bluetooth. Bezpečnostní Lexus Safety System+ zahrnuje systém ochrany proti korozi, funkci hlídání jízdního pruhu s aktivním zásahem do řízení, automatická dálková světla a rozpoznávání dopravních značek.
Land Rover Discovery
Vůz debutoval v roce 2016 a dnes je k dostání jeho pátá generace. Výrobce tento model prezentuje jako spojení terénního vozu s výhodami SUV. Ceny začínají na 1 548 316 korunách. V tomto případě se pod maskou nachází čtyřválcový benzínový motor o objemu 2 litry a výkonu 300 koní. O pohon všech kol se stará automatická osmirychlostní převodovka. Za třetí řadu sedadel se v tomto případě připlácí 44 325 korun.
Bez dalšího příplatku dostanete v nejnižší variantě S klimatizaci, digitální rádio, multimediální systém s desetipalcovým displejem a šesti reproduktory. Ve standardní verzi je tempomat s omezením rychlosti, systém, který monitoruje únavu řidiče, asistent pro udržení jízdního pruhu a parkovací čidla vpředu a vzadu. I variantu S lze dovybavit doplňujícími systémy, jako je hlídání mrtvého úhlu nebo systém rozpoznávání dopravních značek.
Mercedes GLS
Označení GLS se objevilo v roce 2015 spolu s faceliftem druhé generace tohoto modelu, která je na trhu od roku 2012. Ceny nejlevnější varianty německého vozu začínají na 1 926 320 korunách. Vůz v této variantě pohání třílitrová dieselová jednotka o výkonu 258 koní, který na všechna kola přenáší devítirychlostní automatická převodovka. Třetí řada sedadel je bez příplatku. Na seznamu výbavy najdete i elektricky sklápěná zadní sedadla, která lze rozkládat a skládat jedním tlačítkem.
Zmíněná varianta výbavy nabízí i dvouzónovou automatickou klimatizaci a CD audiosystém s připojením Bluetooth. Centrální barevný osmipalcový displej stojí 4773 korun a za 20 685 korun si lze dokoupit head-up displej s nastavitelnou obrazovkou. Doplňkové bezpečnostní systémy jsou na seznamu volitelného vybavení. Za podporu jízdy v pruzích a asistenta hlídání mrtvého úhlu si připlatíte 24 822 korun.
Toyota Land Cruiser
Světová premiéra modernizovaného Land Cruiseru 150 proběhla na autosalonu ve Frankfurtu v září loňského roku. Legendární terénní vůz se dočkal rozsáhlé modernizace a všechny jeho varianty dostaly bohatší výbavu. Nová linie karoserie i masky ho přiblížily Land Cruiseru V8. Cena startuje na 1 049 900 korun za základní verzi Live. Automobil je v nabídce s motorem 2.8 D-4D o výkonu 177 koní a pohon přenáší na všechna kola automatická převodovka se šesti rychlostmi.
Sedmimístnou variantu nabízí hned o stupeň vyšší varianta Legend, jejíž pětidveřová varianta začíná na ceně 1 309 900 korun. Třetí řada sedadel je elektricky sklápěná, její součástí je i airbag a sedadla mohou mít kožené čalounění s perforací. Výbava Active Trend za 1 709 900 korun pak navíc zahrnuje i asistenční systémy pro jízdu v terénu, například systém udržující stálou rychlost v terénu (Crawl Control), zadní diferenciál (LSD Torsen), sledování terénu pod vozidlem nebo panoramatický monitor.
Na seznamu standardní výbavy Toyoty Land Cruiser je třízónová klimatizace s výstupy na druhou řadu sedadel a multimediální systém Toyota Touch 2 s barevnou dotykovou obrazovkou s osmipalcovou úhlopříčkou, satelitní navigace, systém Bluetooth, obsluha digitálních stanic a systém Premium Audio JBL se 14 reproduktory. V ceně je i zadní kamera a systém čtyř kamer monitorujících okolí vozu z šesti různých perspektiv.
Varianta Active Trend je navíc vybavena plným balíčkem aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense. Tvoří jej systém rychlého reagování v případě rizika srážky s funkcí rozpoznávání chodců, systém varování o nezamýšlené změně jízdního pruhu s aktivním zásahem do řízení, adaptabilní tempomat, který uzpůsobuje rychlost jízdy vpředu jedoucímu vozu, systém rozpoznávání dopravních značek a automatická dálková světla. V této verzi je auto vybavené i systémy monitorování mrtvého úhlu v zrcátkách a varování o příčném pohybu za vozem.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.