Fiat 500 je ikonickým městským automobilem, který zná snad každý. Jeho design je dokonce tak ikonický, že se stane jedním z předních exponátů chystané expozice „The Value of Good Design," která bude k vidění ve slavném Muzeu moderního umění v New Yorku.
Muzeum moderního umění v New Yorku, které web Auto Classics označuje za jakýsi barometr moderního umění na této planetě, si vybral Fiat 500 série F jako hlavní exponát své připravované výstavy The Value of Good Design (Hodnota dobrého designu), která odstartuje 10. února 2019.
Fiat 500 F, který muzeum pořídilo v minulém roce jako součást sbírek průmyslového designu, bude během výstavy, naplánované od 10. února do 27. května, vystaven na čestném místě, neboť ztělesňuj hlavní myšlenku celé výstavy: zdařilý design a zároveň dostupnost pro masy.
Právě z toho důvodu si muzeum vybralo speciálně sérii F, jejíž výroba probíhala od roku 1965 do roku 1972 a stala se tak nejpopulárnější verzí za celých 18 let produkce . „500 je ikonou italského stylu, který nikdy nevyšel z módy a který si díky svým klíčovým faktorům a silné osobnosti získává nové příznivce po celá desetiletí," uvedl dle Auto Classics Luca Napolitano, šéf Fiat EMEA.
Za design Fiatu 500 byl zodpovědný technický ředitel automobilky Dante Giacosa, který mu nadělil jeho praktický a přesto stylový design. Základní koncept přitom Giacosa vymyslel již před druhou světovou válkou a to s důrazem na krátký rozvor, malý 0,5 litrový vodou chlazený motor a hlavně cenu, která bude dostupná pro masy.
Právě s těmito zásadními vlastnostmi operoval již od 30. let Fiat 500 Topolino, který byl předchůdcem slavné pětistovky, která se prodávala pod označením „Nuova 500". Giacosa opět použil malý 0.5 litrový motor, který však umístil dozadu. Do interiéru sotva tři metry dlouhého a 1.3 metru širokého vozu se mu pak podařilo naskládat řidiče s tříčlennou posádkou a ještě zbylo místo i na nákup.
Mezi lety 1957 až 1975 se prodalo téměř 4 milionu Fiatů 500 s různými druhy výbavy, Giacosa však přesto litoval, že nebyl s designem více ambiciozní. Původně měl totiž zvažovat napříč umístěný motor vpředu, který by poháněl přední kola. Tento přístup pak uplatnil Sir Alec Issigonis během návrhu slavného Mini.
Giacosa se údajně cítil celosvětovým úspěchem Mini "otřesen," zprávy o vystavení jeho Fiatu 500 F v nejslavnějším muzeu umění, kde má vystupovat jako příklad skvěle zvládnutého, dostupného a praktického designu, však jasně ukazují, že svou práci odvedl více než dobře.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?