Fiat 500 je ikonickým městským automobilem, který zná snad každý. Jeho design je dokonce tak ikonický, že se stane jedním z předních exponátů chystané expozice „The Value of Good Design," která bude k vidění ve slavném Muzeu moderního umění v New Yorku.
Muzeum moderního umění v New Yorku, které web Auto Classics označuje za jakýsi barometr moderního umění na této planetě, si vybral Fiat 500 série F jako hlavní exponát své připravované výstavy The Value of Good Design (Hodnota dobrého designu), která odstartuje 10. února 2019.
Fiat 500 F, který muzeum pořídilo v minulém roce jako součást sbírek průmyslového designu, bude během výstavy, naplánované od 10. února do 27. května, vystaven na čestném místě, neboť ztělesňuj hlavní myšlenku celé výstavy: zdařilý design a zároveň dostupnost pro masy.
Právě z toho důvodu si muzeum vybralo speciálně sérii F, jejíž výroba probíhala od roku 1965 do roku 1972 a stala se tak nejpopulárnější verzí za celých 18 let produkce . „500 je ikonou italského stylu, který nikdy nevyšel z módy a který si díky svým klíčovým faktorům a silné osobnosti získává nové příznivce po celá desetiletí," uvedl dle Auto Classics Luca Napolitano, šéf Fiat EMEA.
Za design Fiatu 500 byl zodpovědný technický ředitel automobilky Dante Giacosa, který mu nadělil jeho praktický a přesto stylový design. Základní koncept přitom Giacosa vymyslel již před druhou světovou válkou a to s důrazem na krátký rozvor, malý 0,5 litrový vodou chlazený motor a hlavně cenu, která bude dostupná pro masy.
Právě s těmito zásadními vlastnostmi operoval již od 30. let Fiat 500 Topolino, který byl předchůdcem slavné pětistovky, která se prodávala pod označením „Nuova 500". Giacosa opět použil malý 0.5 litrový motor, který však umístil dozadu. Do interiéru sotva tři metry dlouhého a 1.3 metru širokého vozu se mu pak podařilo naskládat řidiče s tříčlennou posádkou a ještě zbylo místo i na nákup.
Mezi lety 1957 až 1975 se prodalo téměř 4 milionu Fiatů 500 s různými druhy výbavy, Giacosa však přesto litoval, že nebyl s designem více ambiciozní. Původně měl totiž zvažovat napříč umístěný motor vpředu, který by poháněl přední kola. Tento přístup pak uplatnil Sir Alec Issigonis během návrhu slavného Mini.
Giacosa se údajně cítil celosvětovým úspěchem Mini "otřesen," zprávy o vystavení jeho Fiatu 500 F v nejslavnějším muzeu umění, kde má vystupovat jako příklad skvěle zvládnutého, dostupného a praktického designu, však jasně ukazují, že svou práci odvedl více než dobře.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.