Fiat 500 je ikonickým městským automobilem, který zná snad každý. Jeho design je dokonce tak ikonický, že se stane jedním z předních exponátů chystané expozice „The Value of Good Design," která bude k vidění ve slavném Muzeu moderního umění v New Yorku.
Muzeum moderního umění v New Yorku, které web Auto Classics označuje za jakýsi barometr moderního umění na této planetě, si vybral Fiat 500 série F jako hlavní exponát své připravované výstavy The Value of Good Design (Hodnota dobrého designu), která odstartuje 10. února 2019.
Fiat 500 F, který muzeum pořídilo v minulém roce jako součást sbírek průmyslového designu, bude během výstavy, naplánované od 10. února do 27. května, vystaven na čestném místě, neboť ztělesňuj hlavní myšlenku celé výstavy: zdařilý design a zároveň dostupnost pro masy.
Právě z toho důvodu si muzeum vybralo speciálně sérii F, jejíž výroba probíhala od roku 1965 do roku 1972 a stala se tak nejpopulárnější verzí za celých 18 let produkce . „500 je ikonou italského stylu, který nikdy nevyšel z módy a který si díky svým klíčovým faktorům a silné osobnosti získává nové příznivce po celá desetiletí," uvedl dle Auto Classics Luca Napolitano, šéf Fiat EMEA.
Za design Fiatu 500 byl zodpovědný technický ředitel automobilky Dante Giacosa, který mu nadělil jeho praktický a přesto stylový design. Základní koncept přitom Giacosa vymyslel již před druhou světovou válkou a to s důrazem na krátký rozvor, malý 0,5 litrový vodou chlazený motor a hlavně cenu, která bude dostupná pro masy.
Právě s těmito zásadními vlastnostmi operoval již od 30. let Fiat 500 Topolino, který byl předchůdcem slavné pětistovky, která se prodávala pod označením „Nuova 500". Giacosa opět použil malý 0.5 litrový motor, který však umístil dozadu. Do interiéru sotva tři metry dlouhého a 1.3 metru širokého vozu se mu pak podařilo naskládat řidiče s tříčlennou posádkou a ještě zbylo místo i na nákup.
Mezi lety 1957 až 1975 se prodalo téměř 4 milionu Fiatů 500 s různými druhy výbavy, Giacosa však přesto litoval, že nebyl s designem více ambiciozní. Původně měl totiž zvažovat napříč umístěný motor vpředu, který by poháněl přední kola. Tento přístup pak uplatnil Sir Alec Issigonis během návrhu slavného Mini.
Giacosa se údajně cítil celosvětovým úspěchem Mini "otřesen," zprávy o vystavení jeho Fiatu 500 F v nejslavnějším muzeu umění, kde má vystupovat jako příklad skvěle zvládnutého, dostupného a praktického designu, však jasně ukazují, že svou práci odvedl více než dobře.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.