V posledních týdnech do Česka dorazila zima, teploty padají povážlivě nízko a v některých koutech republiky už dokonce i nasněžilo. Pevně proto věříme, že všichni odpovědní motoristé, kteří na silnice vyrážejí každý den, již dávno přezuli na zimní pneumatiky. Pokud jste tak ale ještě neučinili, možná byste měli vědět, proč s tím rozhodně neotálet.
Řada řidičů si ještě stále myslí, že největší rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami se ukrývá v odlišných drážkách a hloubce dezénu. Renomovaný výrobce pneumatik Goodyear se proto rozhodl řidičům připomenout, proč by neměli s přezouváním čekat na první sníh nebo Vánoce.
1. Co jsou to zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky jsou jiné než pneumatiky letní - jsou vyrobeny z odlišné, měkčí směsi, aby byly dostatečně pružné i při nízkých teplotách. To jim spolu se speciálním dezénem jejich běhounu propůjčuje vynikající přilnavost v zimních podmínkách - na sněhu i na zledovatělé vozovce. Zvyšují bezpečnost jízdy, protože zlepšují trakci a přilnavost při brzdění.
2. Kdy jezdit na zimních pneumatikách?
Zhruba od začátku listopadu do poloviny dubna, tedy v nejchladnějších měsících roku. Klesne-li teplota už pod 7 °C, zimní pneumatiky si vedou lépe než letní. Za Goodyear navrhujeme třeba UltraGrip Performance SUV Gen-1, které se letos staly vítězem testu zimních pneumatik časopisu Auto Bild allrad z 5. října 2018, číslo 11. (Deset testovaných pneumatik s rozměrem 235/60 R18 na testovacím voze Audi Q5. Společné první místo s Pirelli Scorpion Winter.)
3. Jaké jsou výhody zimních pneumatik?
Při brzdění v zimě mohou zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami zkrátit brzdnou dráhu až na polovinu, jak ukázal test magazínu Auto Bild allrad. Při brzdění na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h může váš vůz vybavený zimními pneumatikami Goodyear zastavit po 26,4 metrech – zatímco se standardními letními pneumatikami by na zastavení potřeboval 77,9 metru.
Doporučované pneumatiky UltraGrip Performance SUV Gen-1 dosahují vynikajícího brzdného výkonu díky optimalizovanému rozložení drážek a zkoseným ploškám běhounu; obě tato zdokonalení zlepšují přilnavost, brzdný výkon a trakci na zasněžených a namrzlých silnicích. Přilnavost a brzdný výkon pneumatik navíc dále zlepšuje technologie ActiveGrip.
Návdavkem k významně kratší brzdné dráze jsou zimní pneumatiky také zárukou vynikající ovladatelnosti a dobré reakce vozu při řízení za všech zimních podmínek. Zabraňují tak, aby řidič ztratil nad vozem kontrolu. Zimní pneumatiky obsahují četné hrany a příčné drážky, které se zařezávají do sněhu a zlepšují tak záběr. U doporučovaných pneumatik UltraGrip Performance SUV Gen-1 zajišťuje lepší adhezi na suché vozovce a lepší výkonnost na sněhu profil běhounu se systémem 3D tvarových zámků (BIS). Pneumatiky navíc nabízejí i lepší stabilitu, protože ve styku s povrchem vozovky je větší plocha pryže.
Jak kratší brzdná dráha, tak skvělá ovladatelnost posilují sebedůvěru, kterou řidiči potřebují, aby v nepříznivém zimním počasí mohli úspěšně zdolávat třeba kopce, mosty nebo ostré zatáčky.
V zimním provozu kromě toho zimní pneumatiky vítězí nad letními, i pokud jde o odolnost a životnost. A nastal-li čas, indikátor optimální výkonnosti běhounu (TOP) pneumatik UltraGrip Performance SUV Gen-1 řidiče upozorní, že je nutné přikročit k výměně pneumatik. To je zárukou optimální výkonnosti pneumatik během celé zimy.
4. V kterých členských zemích EU jsou zimní pneumatiky povinné?
Předpisy pro používání zimních pneumatik se v Evropě významně liší. Žádná pravidla je neupravují například na Islandu, ve Spojeném království, v Irsku, Dánsku, Belgii, Nizozemsku, na Ukrajině nebo na Kypru. Naopak povinné pro všechny vozidla jsou zimní pneumatiky v určitém pevně stanovaném období a na všech cestách – bez ohledu na aktuální povětrnostní podmínky – v zemích jako je Norsko, Finsko, Rusko, Bělorusko, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Makedonie a Slovinsko. V zájmu bezpečné cesty na dovolenou je vhodné se před jízdou dobře seznámit s předpisy v každé konkrétní zemi.
V České republice novela silničního zákona z roku 2011 ukládá povinnost používat je v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu a ledu nebo námraza, případně pokud lze takovou situaci během jízdy vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám předpokládat.
Zimním pneumatikám se nicméně řidiči v žádném případě nevyhnou při jízdě po úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“. Bez nich jim v tomto období i v teplém počasí hrozí bloková pokuta do výše 2.000,- Kč.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.