Zimní pneumatiky v kostce: kde jsou jejich přednosti a proč už máte mít dávno přezuto?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 29. listopadu 2018, 14:07 Google+

V posledních týdnech do Česka dorazila zima, teploty padají povážlivě nízko a v některých koutech republiky už dokonce i nasněžilo. Pevně proto věříme, že všichni odpovědní motoristé, kteří na silnice vyrážejí každý den, již dávno přezuli na zimní pneumatiky. Pokud jste tak ale ještě neučinili, možná byste měli vědět, proč s tím rozhodně neotálet.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Goodyear Ultragrip Performance SUV Gen-1

Goodyear Ultragrip Performance SUV Gen-1 | foto: Goodyear

Sdílejte článek

Řada řidičů si ještě stále myslí, že největší rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami se ukrývá v odlišných drážkách a hloubce dezénu. Renomovaný výrobce pneumatik Goodyear se proto rozhodl řidičům připomenout, proč by neměli s přezouváním čekat na první sníh nebo Vánoce.

1. Co jsou to zimní pneumatiky?

Zimní pneumatiky jsou jiné než pneumatiky letní - jsou vyrobeny z odlišné, měkčí směsi, aby byly dostatečně pružné i při nízkých teplotách. To jim spolu se speciálním dezénem jejich běhounu propůjčuje vynikající přilnavost v zimních podmínkách - na sněhu i na zledovatělé vozovce. Zvyšují bezpečnost jízdy, protože zlepšují trakci a přilnavost při brzdění.

2. Kdy jezdit na zimních pneumatikách?

Zhruba od začátku listopadu do poloviny dubna, tedy v nejchladnějších měsících roku. Klesne-li teplota už pod 7 °C, zimní pneumatiky si vedou lépe než letní. Za Goodyear navrhujeme třeba UltraGrip Performance SUV Gen-1, které se letos staly vítězem testu zimních pneumatik časopisu Auto Bild allrad z 5. října 2018, číslo 11. (Deset testovaných pneumatik s rozměrem 235/60 R18 na testovacím voze Audi Q5. Společné první místo s Pirelli Scorpion Winter.)

3. Jaké jsou výhody zimních pneumatik?

Při brzdění v zimě mohou zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami zkrátit brzdnou dráhu až na polovinu, jak ukázal test magazínu Auto Bild allrad. Při brzdění na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h může váš vůz vybavený zimními pneumatikami Goodyear zastavit po 26,4 metrech – zatímco se standardními letními pneumatikami by na zastavení potřeboval 77,9 metru.

Doporučované pneumatiky UltraGrip Performance SUV Gen-1 dosahují vynikajícího brzdného výkonu díky optimalizovanému rozložení drážek a zkoseným ploškám běhounu; obě tato zdokonalení zlepšují přilnavost, brzdný výkon a trakci na zasněžených a namrzlých silnicích. Přilnavost a brzdný výkon pneumatik navíc dále zlepšuje technologie ActiveGrip.

Návdavkem k významně kratší brzdné dráze jsou zimní pneumatiky také zárukou vynikající ovladatelnosti a dobré reakce vozu při řízení za všech zimních podmínek. Zabraňují tak, aby řidič ztratil nad vozem kontrolu. Zimní pneumatiky obsahují četné hrany a příčné drážky, které se zařezávají do sněhu a zlepšují tak záběr. U doporučovaných pneumatik UltraGrip Performance SUV Gen-1 zajišťuje lepší adhezi na suché vozovce a lepší výkonnost na sněhu profil běhounu se systémem 3D tvarových zámků (BIS). Pneumatiky navíc nabízejí i lepší stabilitu, protože ve styku s povrchem vozovky je větší plocha pryže.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Onio

Jak kratší brzdná dráha, tak skvělá ovladatelnost posilují sebedůvěru, kterou řidiči potřebují, aby v nepříznivém zimním počasí mohli úspěšně zdolávat třeba kopce, mosty nebo ostré zatáčky.

V zimním provozu kromě toho zimní pneumatiky vítězí nad letními, i pokud jde o odolnost a životnost. A nastal-li čas, indikátor optimální výkonnosti běhounu (TOP) pneumatik UltraGrip Performance SUV Gen-1 řidiče upozorní, že je nutné přikročit k výměně pneumatik. To je zárukou optimální výkonnosti pneumatik během celé zimy.

4. V kterých členských zemích EU jsou zimní pneumatiky povinné?

Předpisy pro používání zimních pneumatik se v Evropě významně liší. Žádná pravidla je neupravují například na Islandu, ve Spojeném království, v Irsku, Dánsku, Belgii, Nizozemsku, na Ukrajině nebo na Kypru. Naopak povinné pro všechny vozidla jsou zimní pneumatiky v určitém pevně stanovaném období a na všech cestách – bez ohledu na aktuální povětrnostní podmínky – v zemích jako je Norsko, Finsko, Rusko, Bělorusko, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Makedonie a Slovinsko. V zájmu bezpečné cesty na dovolenou je vhodné se před jízdou dobře seznámit s předpisy v každé konkrétní zemi.

img-responsive

Značka C 15a nařizuje celoroční použití zimní výbavy | foto: Ministerstvo dopravy

V České republice novela silničního zákona z roku 2011 ukládá povinnost používat je v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu a ledu nebo námraza, případně pokud lze takovou situaci během jízdy vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám předpokládat.

Zimním pneumatikám se nicméně řidiči v žádném případě nevyhnou při jízdě po úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“. Bez nich jim v tomto období i v teplém počasí hrozí bloková pokuta do výše 2.000,- Kč.

Vytisknout

Diskuze: Zimní pneumatiky v kostce: kde jsou jejich přednosti a proč už máte mít dávno přezuto?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Porsche 911 Safari

Porsche uvažuje o zásadní revoluci. Porsche 911 i jako SUV

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud