V posledních týdnech do Česka dorazila zima, teploty padají povážlivě nízko a v některých koutech republiky už dokonce i nasněžilo. Pevně proto věříme, že všichni odpovědní motoristé, kteří na silnice vyrážejí každý den, již dávno přezuli na zimní pneumatiky. Pokud jste tak ale ještě neučinili, možná byste měli vědět, proč s tím rozhodně neotálet.
Řada řidičů si ještě stále myslí, že největší rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami se ukrývá v odlišných drážkách a hloubce dezénu. Renomovaný výrobce pneumatik Goodyear se proto rozhodl řidičům připomenout, proč by neměli s přezouváním čekat na první sníh nebo Vánoce.
1. Co jsou to zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky jsou jiné než pneumatiky letní - jsou vyrobeny z odlišné, měkčí směsi, aby byly dostatečně pružné i při nízkých teplotách. To jim spolu se speciálním dezénem jejich běhounu propůjčuje vynikající přilnavost v zimních podmínkách - na sněhu i na zledovatělé vozovce. Zvyšují bezpečnost jízdy, protože zlepšují trakci a přilnavost při brzdění.
2. Kdy jezdit na zimních pneumatikách?
Zhruba od začátku listopadu do poloviny dubna, tedy v nejchladnějších měsících roku. Klesne-li teplota už pod 7 °C, zimní pneumatiky si vedou lépe než letní. Za Goodyear navrhujeme třeba UltraGrip Performance SUV Gen-1, které se letos staly vítězem testu zimních pneumatik časopisu Auto Bild allrad z 5. října 2018, číslo 11. (Deset testovaných pneumatik s rozměrem 235/60 R18 na testovacím voze Audi Q5. Společné první místo s Pirelli Scorpion Winter.)
3. Jaké jsou výhody zimních pneumatik?
Při brzdění v zimě mohou zimní pneumatiky ve srovnání s letními pneumatikami zkrátit brzdnou dráhu až na polovinu, jak ukázal test magazínu Auto Bild allrad. Při brzdění na sněhové pokrývce z rychlosti 50 km/h může váš vůz vybavený zimními pneumatikami Goodyear zastavit po 26,4 metrech – zatímco se standardními letními pneumatikami by na zastavení potřeboval 77,9 metru.
Doporučované pneumatiky UltraGrip Performance SUV Gen-1 dosahují vynikajícího brzdného výkonu díky optimalizovanému rozložení drážek a zkoseným ploškám běhounu; obě tato zdokonalení zlepšují přilnavost, brzdný výkon a trakci na zasněžených a namrzlých silnicích. Přilnavost a brzdný výkon pneumatik navíc dále zlepšuje technologie ActiveGrip.
Návdavkem k významně kratší brzdné dráze jsou zimní pneumatiky také zárukou vynikající ovladatelnosti a dobré reakce vozu při řízení za všech zimních podmínek. Zabraňují tak, aby řidič ztratil nad vozem kontrolu. Zimní pneumatiky obsahují četné hrany a příčné drážky, které se zařezávají do sněhu a zlepšují tak záběr. U doporučovaných pneumatik UltraGrip Performance SUV Gen-1 zajišťuje lepší adhezi na suché vozovce a lepší výkonnost na sněhu profil běhounu se systémem 3D tvarových zámků (BIS). Pneumatiky navíc nabízejí i lepší stabilitu, protože ve styku s povrchem vozovky je větší plocha pryže.
Jak kratší brzdná dráha, tak skvělá ovladatelnost posilují sebedůvěru, kterou řidiči potřebují, aby v nepříznivém zimním počasí mohli úspěšně zdolávat třeba kopce, mosty nebo ostré zatáčky.
V zimním provozu kromě toho zimní pneumatiky vítězí nad letními, i pokud jde o odolnost a životnost. A nastal-li čas, indikátor optimální výkonnosti běhounu (TOP) pneumatik UltraGrip Performance SUV Gen-1 řidiče upozorní, že je nutné přikročit k výměně pneumatik. To je zárukou optimální výkonnosti pneumatik během celé zimy.
4. V kterých členských zemích EU jsou zimní pneumatiky povinné?
Předpisy pro používání zimních pneumatik se v Evropě významně liší. Žádná pravidla je neupravují například na Islandu, ve Spojeném království, v Irsku, Dánsku, Belgii, Nizozemsku, na Ukrajině nebo na Kypru. Naopak povinné pro všechny vozidla jsou zimní pneumatiky v určitém pevně stanovaném období a na všech cestách – bez ohledu na aktuální povětrnostní podmínky – v zemích jako je Norsko, Finsko, Rusko, Bělorusko, Chorvatsko, Bosna a Hercegovina, Makedonie a Slovinsko. V zájmu bezpečné cesty na dovolenou je vhodné se před jízdou dobře seznámit s předpisy v každé konkrétní zemi.
V České republice novela silničního zákona z roku 2011 ukládá povinnost používat je v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu a ledu nebo námraza, případně pokud lze takovou situaci během jízdy vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám předpokládat.
Zimním pneumatikám se nicméně řidiči v žádném případě nevyhnou při jízdě po úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“. Bez nich jim v tomto období i v teplém počasí hrozí bloková pokuta do výše 2.000,- Kč.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.