Při příležitosti evropské premiéry nového manažerského sedanu ES představuje Lexus celosvětově první reklamu se scénářem sepsaným umělou inteligencí a natočenou oscarovým režisérem.
Spot 'Driven by Intuition' o stopáži 60 sekund režíroval Kevin Macdonald, režisér filmů Poslední skotský král a Whitney a držitel Oskara za nejlepší dokumentární film Jeden den v září. Reklama je dostupná na kanálech Lexus. Počátkem příštího roku bude spot uveden v rámci hlavní reklamní kampaně na nový model, a to prostřednictvím digitálních kanálů, sociálních sítí a evropských kin.
Výsledkem tohoto unikátního projektu je krátké poutavé drama: minutový snímek vyprávějící příběh mistra řemesla Lexus Takumi, jenž pečlivě dokončuje své dílo a vypouští nový Lexus ES do světa, jen aby vyjel a byl ohrožen zničením. V klíčovém okamžiku zachraňuje situaci systém automatického nouzového brzdění, který tak ukazuje přínos intuitivní technologie zabudované do vozu.
Pokrokový kreativní přístup k tomuto projektu je dokonale sladěn s vlastnostmi nového ES, vozidla, které si neustále uvědomuje záměry řidiče a dokáže na ně reagovat, stejně tak jako na aktuální stav vozovky i dopravní situaci. Na elementární úrovni se tento aspekt projevuje agilitou, pevným postojem a pevností nové podvozkové platformy ES s označením GA-K (Global Architecture–K), stejně tak jako inteligentním fungováním technologií tvořících bezpečnostní paket Lexus Safety System+. Ty dokáží rozpoznat případná nebezpečí a automaticky aktivovat brzdění, zasahovat do řízení a varovat řidiče s cílem předejít dopravním nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky.
Spojení těch nejlepších v oboru
Kreativní agentura The&Partnership London ve spolupráci s technickým partnerem Visual Voice vytvořila ‚scénáristu‘ na bázi algoritmů umělé inteligence (AI) s využitím nástrojů a aplikací superpočítače IBM Watson. Hotové dílo poté předložila režisérovi Macdonaldovi.
Macdonald se pro zvolený koncept okamžitě nadchl a současně si uvědomil potřebu jiného přístupu oproti tradičním snímkům: „Když jsem se na scénář podíval poprvé, melodramatický charakter příběhu mne přesvědčil o jeho možnostech. Fakt, že umělá inteligence dodala strojovému kolegovi schopnost vnímání, uvedla jej do jakési bojové situace a poté mu pomohla uniknout směrem k západu slunce, chápu jako zvláštní emotivní odezvu od něčeho, co je v zásadě jen digitální platforma. Sympaticky zjednodušující způsob, jakým AI scénář napsala, byl fascinující ve své interpretaci lidských emocí, ale zároveň i dostatečně neočekávaný na to, aby film získal trochu nečlověčí charakter.“
Kvůli vytvoření originálního scénáře byla umělá inteligence natrénována na materiálech vzniklých v posledních 15 letech, zahrnujících reklamní spoty na luxusní zboží a automobily, které získaly prestižní mezinárodní ocenění za kreativitu na festivalu reklamy Cannes Lions. Z důvodů zaměření scénáře na intuitivní charakter byl pak proveden speciální experiment, který realizovalo oddělení aplikovaných věd MindX z australské Univerzity Nového Jižního Walesu (UNSW). V rámci uvedeného experimentu se zkoumalo, kde lidé berou intuitivní schopnosti a jak osoby s vysokou úrovní intuice reagují na automobilové reklamní spoty.
Výsledkem je scénář, v němž najdeme spoustu nefalšovaných lidských emocí, až na několik neočekávaných drobností nerozeznatelný od scénáře napsaného člověkem. AI například automobilu propůjčuje schopnost vnímání a překvapivou emocionální hloubku, zatímco k lidskému chování přistupuje s dávkou zdravého cynismu.
Produkce umělé inteligence ještě podrobněji
Zdlouhavý proces vývoje umělé inteligence zahrnoval „natrénování“ stroje na základě velkého objemu informací, aby výsledná data byla co nejužitečnější a nejpodrobnější.
Prvním krokem bylo do platformy umělé inteligence začlenit řadu nástrojů jiných dodavatelů, zajišťujících optické rozpoznávání pomocí technologií AI. V rámci tohoto procesu se analyzovaly automobilové reklamní spoty za posledních 15 let. Parametry sběru dat byly zaměřeny např. na jednání, objekty, místa a emoce obsažené v těchto reklamních spotech. Vyšší skóre z pohledu relevance získaly reklamy vyjadřující intuici, instinkty a poznatky.
Nejprve byly zadány oceňované reklamní spoty luxusních značek z festivalu reklamy Cannes Lions. Tímto se uvedly nové myšlenky a data potřebná k tomu, aby hotový scénář nepůsobil příliš mainstreamově. Umělá inteligence byla kromě toho seznámena se zásadami značky Lexus. Nejvyšší úroveň důvěryhodnosti dat AI byla zaznamenána poté, co byly oceňované reklamní spoty kombinovány se zásadami značky Lexus.
Jedním z nejvýraznějších zjištění studie MindX bylo upřednostňování emotivních zážitků. S cílem zjistit, které aspekty reklamních spotů vlastně emotivní odezvu podněcují, byla k natrénování zadána data ukazující, které automobilové reklamní spoty vykazují nejvyšší emocionální znaky. Z těchto dat pak umělá inteligence dokázala určit vztahy mezi objekty, jednáním a místy s výsledným dopadem na lidské emoce. Na základě těchto informací získala umělá inteligence schopnost ‚spouštět‘ různé emoce u osob sledujících reklamní spot.
Všechna tato data byla zpracována umělou inteligencí, která přisoudila vyšší skóre těm aspektům, kde se vyskytoval souběh mezi různými datovými zdroji, např. aspektům, které se často objevovaly v oceňovaných reklamách vykazujících vysoký dopad na lidské emoce a současně naplňujících zásady značky.
Výsledný scénář měl dvojí podobu: kromě posloupnosti objektů, jednání, lidí a míst tvořících základ scénáře byl vytvořen samostatný výstup ukazující zjištění umělé inteligence, např. upřednostňování pouze omezeného hlasového doprovodu. Jedinečný reklamní spot k modelu Lexus ES pak mohl vzniknout právě díky tomuto dokumentu s ‚kritérii úspěšnosti‘, obsahujícímu vysvětlení, čeho vlastně umělá inteligence chtěla dosáhnout, včetně prvků zahrnutých a vyloučených ze scénáře.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.