Při příležitosti evropské premiéry nového manažerského sedanu ES představuje Lexus celosvětově první reklamu se scénářem sepsaným umělou inteligencí a natočenou oscarovým režisérem.
Spot 'Driven by Intuition' o stopáži 60 sekund režíroval Kevin Macdonald, režisér filmů Poslední skotský král a Whitney a držitel Oskara za nejlepší dokumentární film Jeden den v září. Reklama je dostupná na kanálech Lexus. Počátkem příštího roku bude spot uveden v rámci hlavní reklamní kampaně na nový model, a to prostřednictvím digitálních kanálů, sociálních sítí a evropských kin.
Výsledkem tohoto unikátního projektu je krátké poutavé drama: minutový snímek vyprávějící příběh mistra řemesla Lexus Takumi, jenž pečlivě dokončuje své dílo a vypouští nový Lexus ES do světa, jen aby vyjel a byl ohrožen zničením. V klíčovém okamžiku zachraňuje situaci systém automatického nouzového brzdění, který tak ukazuje přínos intuitivní technologie zabudované do vozu.
Pokrokový kreativní přístup k tomuto projektu je dokonale sladěn s vlastnostmi nového ES, vozidla, které si neustále uvědomuje záměry řidiče a dokáže na ně reagovat, stejně tak jako na aktuální stav vozovky i dopravní situaci. Na elementární úrovni se tento aspekt projevuje agilitou, pevným postojem a pevností nové podvozkové platformy ES s označením GA-K (Global Architecture–K), stejně tak jako inteligentním fungováním technologií tvořících bezpečnostní paket Lexus Safety System+. Ty dokáží rozpoznat případná nebezpečí a automaticky aktivovat brzdění, zasahovat do řízení a varovat řidiče s cílem předejít dopravním nehodám nebo alespoň zmírnit jejich následky.
Spojení těch nejlepších v oboru
Kreativní agentura The&Partnership London ve spolupráci s technickým partnerem Visual Voice vytvořila ‚scénáristu‘ na bázi algoritmů umělé inteligence (AI) s využitím nástrojů a aplikací superpočítače IBM Watson. Hotové dílo poté předložila režisérovi Macdonaldovi.
Macdonald se pro zvolený koncept okamžitě nadchl a současně si uvědomil potřebu jiného přístupu oproti tradičním snímkům: „Když jsem se na scénář podíval poprvé, melodramatický charakter příběhu mne přesvědčil o jeho možnostech. Fakt, že umělá inteligence dodala strojovému kolegovi schopnost vnímání, uvedla jej do jakési bojové situace a poté mu pomohla uniknout směrem k západu slunce, chápu jako zvláštní emotivní odezvu od něčeho, co je v zásadě jen digitální platforma. Sympaticky zjednodušující způsob, jakým AI scénář napsala, byl fascinující ve své interpretaci lidských emocí, ale zároveň i dostatečně neočekávaný na to, aby film získal trochu nečlověčí charakter.“
Kvůli vytvoření originálního scénáře byla umělá inteligence natrénována na materiálech vzniklých v posledních 15 letech, zahrnujících reklamní spoty na luxusní zboží a automobily, které získaly prestižní mezinárodní ocenění za kreativitu na festivalu reklamy Cannes Lions. Z důvodů zaměření scénáře na intuitivní charakter byl pak proveden speciální experiment, který realizovalo oddělení aplikovaných věd MindX z australské Univerzity Nového Jižního Walesu (UNSW). V rámci uvedeného experimentu se zkoumalo, kde lidé berou intuitivní schopnosti a jak osoby s vysokou úrovní intuice reagují na automobilové reklamní spoty.
Výsledkem je scénář, v němž najdeme spoustu nefalšovaných lidských emocí, až na několik neočekávaných drobností nerozeznatelný od scénáře napsaného člověkem. AI například automobilu propůjčuje schopnost vnímání a překvapivou emocionální hloubku, zatímco k lidskému chování přistupuje s dávkou zdravého cynismu.
Produkce umělé inteligence ještě podrobněji
Zdlouhavý proces vývoje umělé inteligence zahrnoval „natrénování“ stroje na základě velkého objemu informací, aby výsledná data byla co nejužitečnější a nejpodrobnější.
Prvním krokem bylo do platformy umělé inteligence začlenit řadu nástrojů jiných dodavatelů, zajišťujících optické rozpoznávání pomocí technologií AI. V rámci tohoto procesu se analyzovaly automobilové reklamní spoty za posledních 15 let. Parametry sběru dat byly zaměřeny např. na jednání, objekty, místa a emoce obsažené v těchto reklamních spotech. Vyšší skóre z pohledu relevance získaly reklamy vyjadřující intuici, instinkty a poznatky.
Nejprve byly zadány oceňované reklamní spoty luxusních značek z festivalu reklamy Cannes Lions. Tímto se uvedly nové myšlenky a data potřebná k tomu, aby hotový scénář nepůsobil příliš mainstreamově. Umělá inteligence byla kromě toho seznámena se zásadami značky Lexus. Nejvyšší úroveň důvěryhodnosti dat AI byla zaznamenána poté, co byly oceňované reklamní spoty kombinovány se zásadami značky Lexus.
Jedním z nejvýraznějších zjištění studie MindX bylo upřednostňování emotivních zážitků. S cílem zjistit, které aspekty reklamních spotů vlastně emotivní odezvu podněcují, byla k natrénování zadána data ukazující, které automobilové reklamní spoty vykazují nejvyšší emocionální znaky. Z těchto dat pak umělá inteligence dokázala určit vztahy mezi objekty, jednáním a místy s výsledným dopadem na lidské emoce. Na základě těchto informací získala umělá inteligence schopnost ‚spouštět‘ různé emoce u osob sledujících reklamní spot.
Všechna tato data byla zpracována umělou inteligencí, která přisoudila vyšší skóre těm aspektům, kde se vyskytoval souběh mezi různými datovými zdroji, např. aspektům, které se často objevovaly v oceňovaných reklamách vykazujících vysoký dopad na lidské emoce a současně naplňujících zásady značky.
Výsledný scénář měl dvojí podobu: kromě posloupnosti objektů, jednání, lidí a míst tvořících základ scénáře byl vytvořen samostatný výstup ukazující zjištění umělé inteligence, např. upřednostňování pouze omezeného hlasového doprovodu. Jedinečný reklamní spot k modelu Lexus ES pak mohl vzniknout právě díky tomuto dokumentu s ‚kritérii úspěšnosti‘, obsahujícímu vysvětlení, čeho vlastně umělá inteligence chtěla dosáhnout, včetně prvků zahrnutých a vyloučených ze scénáře.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.