Vytvořit světový rekord může být pro někoho celoživotním snem, v italské vesnici Acquetico však na své prvenství příliš pyšní nejsou. Do historie se totiž zapíší jako místo, kde zkušební provoz radarů napočítal během dvou týdnů pravděpodobně rekordních 58 568 případů překročení rychlosti. K instalaci radarů přitom nevedla chamtivost radnice, ale desítky stížností místních obyvatel.
Po obdržení několika desítek stížností od místních obyvatel se Alessandro Alessandri, starosta malé italské vesnice Acquetico, rozhodl k instalaci několika rychlostních radarů. V závislosti na výsledcích jejich testovacího provozu v délce 2 týdnů pak mělo být rozhodnuto, zda budou radary zřízeny napevno, nebo z ulic zmizí. Po skončení testovací doby však přišel šok.
Jak uvedla britská zpravodajská stanice BBC, během dvou týdnů zaznamenaly místní radary 58 568 překročení rychlosti. Podle všeho by se tak mohlo jednat o světový rekord. Místní obyvatelé na něj však příliš pyšní asi nebudou.
K instalaci radarů vedla stížnost cca 120 místních obyvatel, podle kterých se řidiči prohánějí po silnici vedoucí přes obec výrazně rychleji, než předepsanou rychlostí 50 km/h. Data z radarů pak ukázala, že nejrychlejší řidič se po silnici prohnal rychlostí 135 km/h, mnohem častější však byla rychlost okolo 84 km/h.
„Je to skutečně šílenství, když vezmeme v úvahu, že zde máme obyvatele, kteří se pravidelně pohybují po obci a tuto silnici přecházejí," uvedl starosta Alessandri pro italskou zpravodajskou agenturu ANSA.
Obec, která spojuje přilehlou oblast Piedmont s italským severním pobřežím, je z velké části složena ze starších obyvatel. Pro místní noviny Corriere Della Serra starosta uvedl, že obec leží na silnici, která díky kvalitnímu asfaltu a nedostatečnému dohledu láká řadu cestovatelů.
Pro motorkáře by měla nabízet ideální asfalt, dostatečnou šířku a spoustu navazujících zatáček, které má podle starosty řada lidí využívat k závodům mezi jednotlivými městy. Řidiče navíc k rychlé jízdě svádí i absence zpomalovacích pruhů, radarů nebo mýtnic.
„Doufáme, že tato rychlostní zařízení by se mohla stát dostatečným odstrašením pro motoristy a současně budou sloužit obyvatelům Acquetica. Nechceme vydělávat na peníze na pokutách, ale je pro nás nezbytné ochránit bezpečnost lidí," uvedl Alessandri pro ANSA.
Za zmínku přitom stojí i neskutečná drzost řidičů, neboť většina z 20 nejvyšších překročení rychlosti během testovacího provozu byla zaznamenána přes den. Podle webu TheDrive dokonce některá italská média uvádějí, že rychlost při průjezdu vesnicí porušuje prakticky každé druhé auto.
Není tedy divu, že se starosta Alessandri cítí odhodlaně přejít z testovacího provozu do provozu ostrého, který by snad mohl být řešením pro riskantní situaci.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?