Scania představila v červnu na Mezinárodní výstavě dopravy v Římě, nové autobusové motory Euro 4 a Euro 5.
Tuto novinku uvítají především provozovatelé hromadné dopravy, kteří musí plnit stále přísnější ekologické normy.
Nové 9litrové autobusové motory s technologií EGR mají nižší emise oxidů dusíku i pevných částic. EGR, nebo-li recirkulace výfukových plynů, snižuje emise přímo v místě jejich vzniku, tedy ve spalovacím prostoru, proto není již třeba přidávat žádná aditiva. Vozidla vybavená tímto řešením zajišťují úsporný a ekologický provoz.
„Scania si uvědomuje, jaké výhody poskytuje jednoduchý provoz na naftu a zároveň dobře ví, že je třeba za všech okolností vyhovět očekávaným emisním standardům,“ říká Hasse Johansson, viceprezident skupiny a šéf výzkumu a vývoje společnosti Scania. „Prověřenou technologii EGR jsme se nyní rozhodli použít i u autobusových motorů za účelem účinného snížení emisí tak, aby vyhovovaly normám Euro 4 a Euro 5. Tato technologie nabízí dokonalé řešení nejen v dálkové dopravě, ale i v městském provozu, kde se autobusy musí často zastavovat a rozjíždět,“ dodává Johansson.
Patentované řešení EGR je zavedená technologie, která se používá u dieslových motorů osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel po celém světě. Na americkém trhu je používána i u těžkých nákladních vozidel.
Scania se svým továrním systémem recirkulace, posouvá EGR ještě o krok dál. Část výfukových plynů - až 18% pro Euro 4 a 25% pro Euro 5 - je před vstupem do turbodmychadla ochlazena a pak smísena s nasávaným vzduchem. Problematickým momentem je právě mísení výfukových plynů s nasávaným vzduchem o vyšším tlaku. Scania proto přišla s patentovaným řešením, které představuje zúžení směšovací trubice. Stlačený vzduch díky tomu proudí rychleji a před zúžením se vytváří oblast nízkého tlaku, kde dochází vlastně k nasátí výfukových plynů do směšovací trubice. Proudění vzduchu je regulováno jednoduchým ventilovým systémem v závislosti na zatížení motoru.
Nižší teplota spalování znamená nižší emise oxidů dusíku. Navíc vyšší vstřikovací tlaky zajistí nižší množství pevných částic a eliminují charakteristický zápach nafty.
Filtr, který nepotřebuje údržbu Provozovatelé, kteří budou chtít snížit emise ještě výrazněji, než stanoví předpisy, si mohou objednat filtr prachových částic, který je integrován v běžném tlumiči. Filtr dokáže snížit emise pevných částic až o polovinu. U motorů Scania Euro 5 je filtr dodáván standardně.
Vysoký výkon a vynikající točivý moment Autobusové motory Scania Euro 4 a Euro 5 vycházejí z modulárního systému Scania. K dispozici jsou 9litrové, 5válcové jednotky s výkony 230, 270 a 310 hp a velmi dobrými točivými momenty - 1050, 1250 a 1550 Nm, které umožňují plynulou jízdu s minimem řazení.
Autobusové motory Scania Euro 4 budou dodávány již od listopadu 2005 (norma vstoupí v platnost v říjnu 2006). Filtry prachových částic a motory Euro 5, budou uvedeny na trh v průběhu roku 2006 (norma Euro 5 vstoupí v platnost v říjnu 2009).
- SCANIA ČR -
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.